Ώθηση δίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ένα από τα μεγάλα οδικά έργα στην Ελλάδα καθώς ενέκρινε σήμερα τη διάθεση κονδυλίου 180,9 εκ. ευρώ για το έργο σύνδεσης του άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό.
Πρόκειται συγκεκριμένα για ένα από τα έργα προτεραιότητας που υποβλήθηκαν από την Επιτροπή τον περασμένο Νοέμβριο, προκειμένου να επιταχυνθεί η επιστροφή της Ελλάδας σε τροχιά ανάπτυξης, μέσω της επένδυσης πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία.Το έργο του Ακτίου έχει συνολικό μήκος 48,5 χλμ., παρακάμπτοντας τη λίμνη Αμβρακία και προβλέπει επτά ανισόπεδους κόμβους, δύο ισόπεδους κόμβους και περίπου 40 τεχνικά έργα. Το έργο εντάσσεται στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (TEN-T).
Μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), η Ε.Ε. θα καλύψει τα 180,9 εκατομμύρια ευρώ από τα 232,43 εκατομμύρια ευρώ που θα κοστίσει συνολικά το έργο. Πρόκειται για ένα από τα λεγόμενα «μεγάλα έργα», η συνολική δημόσια χρηματοδότηση των οποίων υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι υπόκεινται σε ειδική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενώ άλλα είδη έργων εγκρίνονται σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο.
Τον Νοέμβριο του 2011 καταρτίστηκε από κοινού με τις ελληνικές αρχές ένας κατάλογος 181 συγχρηματοδοτούμενων έργων προτεραιότητας μεγάλης επενδυτικής αξίας. Ο κατάλογος καλύπτει το 56% των διαθέσιμων πόρων της πολιτικής για τη συνοχή στην Ελλάδα για την περίοδο 2007-2013. Απ αυτά έχουν ήδη εγκριθεί από την Επιτροπή 12 μεγάλα έργα.
Το έργο τρέχει, αρχές του 2013 θα λειτουργήσει η παράκαμψη Αμφιλοχίας
Το μεγαλύτερο δημόσιο οδικό έργο που κατασκευάζεται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο του οδικού άξονα Άκτιο-Αμβρακία. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο 48 χιλιομέτρων με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 400.000.000 ευρώ. Το έργο έχει χωριστεί σε 4 διαφορετικές εργολαβίες οι οποίες κατασκευάζονται από εταιρείες του τεχνικού ομίλου ΑΕΓΕΚ.
Παρά το γεγονός της κρίσιμης χρονικής συγκυρίας και των οικονομικών προβλημάτων το έργο παραμένει μία κατασκευαστική όαση, καθώς είναι πλέον από τα ελάχιστα που συνεχίζονται να εκτελούνται χωρίς να δημιουργούνται τεράστια προβλήματα. Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε την συμβολή των εργαζομένων οι οποίοι παρά τις σημαντικές οικονομικές καθυστερήσεις στηρίζουν το μεγάλο έργο.
Το ενδιαφέρον αυτή την εποχή στρέφεται στο τμήμα Σαμάρι-Λουτράκι το οποίο ουσιαστικά είναι η παράκαμψη της πόλης της Αμφιλοχίας η οποία «αναστενάζει» κάθε καλοκαίρι από τα διερχόμενα ι.χ καθώς από εκεί εξυπηρετούνται τα οχήματα από και προς την Ήπειρο αλλά και από και προς την Λευκάδα, τη Βόνιτσα, την Ηγουμενίτσα, την Πρέβεζα και την Κέρκυρα, δηλαδή όλη την Δυτική Ακτή προς το Ιόνιο Πέλαγος.
Είναι ένα κομβικό σημείο στο οποίο οι εργασίες πάνε μπροστά σε σχέση με τα άλλα τμήματα. Στο τμήμα Σαμάρι-Λουτράκι τα έργα είναι εμφανώς προχωρημένα και πλέον υπάρχει η αισιοδοξία ότι θα είναι και το πρώτο τμήμα που θα λειτουργήσει καθώς έχει προχωρήσει αρκετά με την χάραξη να είναι έτοιμη και τα σημαντικά τεχνικά έργα του τμήματος να είναι σε πλήρη εξέλιξη.
Τα προβλήματα που υπάρχουν στην εξέλιξη του έργου δεν είναι διαφορετικά από αυτά που υπάρχουν σε όλα σχεδόν τα μεγάλα έργα. Οι απαλλοτριώσεις εξακολουθούν να μην έχουν ολοκληρωθεί τραβώντας «πίσω» το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου.
Το ypodomes.com επικοινώνησε με τους υπεύθυνους κατασκευής του έργου που μας ενημέρωσαν για την πρόοδο των εργασιών. Θέματα παρουσιάζονται σε μελέτες και απαλλοτριώσεις που δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί, ειδικά στο δυτικό τμήμα. Το τμήμα που παρουσιάζει την μεγαλύτερη ανάσχεση είναι στην περιοχή της Βόνιτσας.
ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 2013 Η ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΑΜΦΙΛΟΧΙΑΣ
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ypodomes.com το έργο θα πάει ελαφρώς πίσω χρονικά με πιθανότερο σενάριο η παράκαμψη Αμφιλοχίας να δοθεί στις αρχές του 2013 πρώτη από το υπόλοιπο έργο. Και στο τμήμα αυτό έχουμε μικρό-θεματάκια που όμως είναι αντιμετωπίσιμα και θεωρείται ότι θα ξεπεραστούν.
Αμέσως μετά, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2013 θα δοθεί στην κυκλοφορία και το 3ο τμήμα (αυτό είναι αμέσως μετά την παράκαμψη Αμφιλοχίας με κατεύθυνση το Άκτιο). Τα δύο πρώτα τμήματα θα δοθούν μέχρι το τέλος του 2013. Όλα αυτά φυσικά υπό την αίρεση ότι τα θέματα των απαλλοτριώσεων και των πληρωμών από το Δημόσιο θα τρέξουν κανονικά.
Μάλιστα όπως μας τόνισαν, αν λυθούν εγκαίρως τα θέματα τα οποία εκκρεμούν τότε το έργο θα δοθεί στην κυκλοφορία νωρίτερα και όχι στο τέλος του 2013, εννοώντας τα δύο τμήματα που βρίσκονται στην περιοχή του Ακτίου και της Βόνιτσας.
ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ
Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Άκτιο-Αμβρακία επιτυγχάνεται ένας σημαντικός διπλός στόχος. Ο πρώτος είναι η μείωση της χρονοαπόστασης όλης της Δυτικής Ακτής του Ιονίου με τον αυτοκινητόδρομο της Ιόνιας Οδού και η δεύτερη είναι η οδική αναβάθμιση όλης αυτής της περιοχής που θα ενταχθεί στο σύγχρονο οδικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Όταν λειτουργήσει όλο το τμήμα η απόσταση από το Άκτιο μέχρι την Αμβρακία θα διανύεται σε 25 λεπτά ενώ η απόσταση μέχρι το Αντίρριο θα είναι περίπου 60 λεπτά! Η μεγάλη διαφορά είναι η σύνδεση με την Αθήνα η οποία θα μειωθεί από 4,5 ώρες που είναι σήμερα σε περίπου 3 ώρες!
Εξίσου σημαντική είναι η μείωση προς Ιωάννινα (περίπου 60 λεπτά) και με Θεσσαλονίκη που θα μπορεί να διανύεται σε περίπου 4 ώρες! Η μετατροπή του δρόμου σε κλειστό αυτοκινητόδρομο θεωρείται ότι επιφέρει ευεργετικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη της γεωργίας, της κτηνοτροφίας, της βιοτεχνίας και φυσικά του τουρισμού.
Ευνοημένο θα είναι και το Αεροδρόμιο στο Άκτιο ενώ το λιμάνι της Πρέβεζας θα αποκτήσει ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα λόγω της γειτνίασης της με τον οδικό άξονα.
Πηγή:ypodomes.com