Σε ιδιώτες και το αεροδρόμιο του Ακτίου

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για την αποκρατικοποίηση έως και 22 περιφερειακών αερολιμένων από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

Οι ιδιωτικοποιήσεις αυτές, που προβλέπονται από το Μνημόνιο, περιλαμβάνονται στην νέα εθνική στρατηγική για τα αεροδρόμια, που δημοσιοποίησε σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης. Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννης Εμίρης έως και 22 περιφερειακοί αερολιμένες θα ενταχθούν σε δύο ή τρεις συστάδες αεροδρομίων, με στόχο την παραχώρηση της εκμετάλλευσής τους σε ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα αναλάβουν και επενδύσεις, άνω των 200 εκατ. ευρώ, που απαιτούν οι αερολιμενικές υποδομές.

Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, το εγχείρημα είναι υψηλής προτεραιότητα για τον φορέα και δεν θα γίνει ερήμην των τοπικών κοινωνιών.Ο κ. Εμίρης σημείωσε ότι τα εν λόγω αεροδρόμια διαθέτουν το 50% της επιβατικής κίνησης της χώρας και έχουν σημαντικές δυνατότητας ανάπτυξης. Μάλιστα, συμπλήρωσε ότι παρόλη την κρίση, κατά μέσον όρο έχουν δείξει καλή οικονομική συμπεριφορά και τα μεγέθη τους είναι αυξητικά. Επίσης, συμπλήρωσε ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι καθαρά εξαγωγικός κλάδος, αφού είναι το 67% της κίνησής τους είναι διεθνής και τα έσοδά τους είναι αποστασιοποιημένα από την ύφεση.Όπως υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, έχουν χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες.

Στην πρώτη ανήκουν Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Κως, Κέρκυρα, Χανιά που έχουν κίνηση άνω του ενός εκατ. επιβατών κατ’ έτος (αθροιστικά το 2013 αναμένονται 13,4 εκατ. επιβάτες) και έχουν ανάγκη για υποδομές ύψους 104 εκατ. ευρώ.
Στη δεύτερη ανήκουν Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σάμος, Κεφαλονιά, Άκτιο και Καβάλα, που έχουν επιβατική κίνηση μεταξύ 250.000 και 1 εκατ. επιβατών κατ’ έτος και συνολικά εκτιμάται ότι θα έχουν 3,9 εκατ. ταξιδιώτες το 2013. Οι ανάγκες τους σε επενδύσεις φτάνουν τα 95 εκατ. ευρώ.
Η τρίτη κατηγορία είναι τα αεροδρόμια στα οποία μετακινούνται από 75.000 έως 250.000 επιβάτες κάθε χρόνο (Σκιάθος, Λήμνος, Αλεξανδρούπολη, Ν. Αγχίαλος, Χίος, Ιωάννινα, Κάρπαθος, Καλαμάτα, Άραξος, Λήμνος) , που το 2013 εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιηθούν από 1,3 εκατ. επιβάτες, ενώ υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 26 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις.
Η τέταρτη κατηγορία είναι τα πολύ μικρά αεροδρόμια, με επιβατική κίνηση κάτω των 75.000 ατόμων κατ’ έτος που θα χρησιμοποιηθούν το 2013 από 0,3 εκατ. επιβάτες και θα χρειαστούν 14,2 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις (Σητεία , Κύθηρα, Καστελόριζο, Ικαρία, Νάξος, Κάσος, Πάρος, Κάλυμνος, Σκύρος, Λέρος, Αστυπάλαια, Καστοριά, Μήλος, Σύρος, Κοζάνη).

Συνολικά, τόνισε ο κ. Εμίρης θα χρειαστούν 239 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία – τέσσερα χρόνια για τα εν λόγω αεροδρόμια, πέραν των ήδη προγραμματιζόμενων δημοσίων έργων.Ο διαχωρισμός σε δύο ή τρία «μπουκέτα» θα γίνει κυρίως με βάση γεωγραφικούς όρους. Για τα μικρά αεροδρόμια, που δεν θα παραχωρηθούν άμεσα, θα συσταθεί ανώνυμη εταιρία διαχείρισης αερολιμένων (ΑΕΔΑ), η διαχείριση της οποίας θα επιχειρηθεί να δοθεί σε ιδιώτη.Η παραχώρηση των αεροδρομίων θα γίνει για τουλάχιστον 30 έως 35 χρόνια. θα υπάρξει αρχικό εφάπαξ τίμημα υπέρ του δημοσίου και ετήσιες πληρωμές, πιθανώς αναλόγως των κερδών ή των εσόδων.Η τιμολογιακή πολιτική θα γίνει με βάση τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων, ο δε καθορισμός των ανώτατων τιμών θα προχωρά σε σχέση με τα ανταγωνιστικά και συγκρίσιμα αεροδρόμια.

από το «Βήμα»