Επιτυχημένο το σεμινάριο για τους εκπαιδευτικούς από το ΚΠΕ Μεσολογγίου – Θέρμου

Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 15 και το Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2013 στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο στην Ι.Π. Μεσολογγίου, σε μια κατάμεστη αίθουσα, το Εισαγωγικό Επιμορφωτικό Σεμινάριο – Εργαστήριο για Εκπαιδευτικούς Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης του νομού Αιτωλοακαρνανίας με θέμα: «Εκπαιδεύομαι για το Περιβάλλον και την Αειφορία», που διοργάνωσε το ΚΠΕ Μεσολογγίου – Θέρμου.

Το σεμινάριο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των επιμορφωτικών δράσεων του ΚΠΕ με σκοπό την κατάρτιση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών του Νομού γύρω από βασικές εννοιολογικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις και πρακτικές της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν το σχεδιασμό και την υλοποίηση Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο σχολείο. Εντάχθηκε στον ετήσιο προγραμματισμό των δράσεων του Κέντρου για το έτος 2012-2013 και της Πράξης «ΚΕΝΤΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ – ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – Ε.Κ.Τ.) και από εθνικούς πόρους.

Κατά την έναρξη των εργασιών του σεμιναρίου η Υπεύθυνη του ΚΠΕ, Όλγα Γιαννακογεώργου, καλωσόρισε όλους τους συμμετέχοντες και έθεσε τους στόχους του σεμιναρίου, επισημαίνοντας τον πρωταρχικό ρόλο του ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου στην προώθηση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο νομό Αιτωλοακαρνανίας μέσω των προγραμμάτων που υλοποιεί για μαθητές και ενήλικες, μέσω των επιμορφωτικών σεμιναρίων και των λοιπών δράσεών του. Αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη δυναμική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η οποία ευρισκόμενη στο επίκεντρο της σύγχρονης παιδαγωγικής επιστήμης ανοίγει νέους ορίζοντες σε κάθε εκπαιδευτικό που επιθυμεί να είναι ένα βήμα μπροστά στην εκπαιδευτική πράξη.

Στη συνέχεια, τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του Κέντρου, Θεώνη Λειβαδίτη, Δημήτρης Θεοδωρακόπουλος και Ιωάννα Φλωροπούλου, παρουσίασαν τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα που υλοποιεί το Κέντρο προκειμένου οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί να διαμορφώσουν πληρέστερη εικόνα για το εκπαιδευτικό έργο του Κέντρου και να εντάξουν στον προγραμματισμό τους επίσκεψη στο Κέντρο με τους μαθητές τους για υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών αλλά και να εξοικειωθούν με τη μεθοδολογία και τις αρχές υλοποίησης ενός Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μέσα από το παράδειγμα των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου.

Το πρόγραμμα του σεμιναρίου συνεχίστηκε με την Oμότιμη Kαθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κα. Παπαδημητρίου Βασιλική κάνοντας πλήρη ιστορική αναδρομή στο επιστημονικό πεδίο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, δημιουργώντας πρόσφορο εννοιολογικά έδαφος για τη συνέχεια.

Η Προϊσταμένη Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ/θμιας Εκπ/σης Δυτικής Ελλάδας κα Σοφία Χριστοπούλου, ιστορώντας φωτογραφικά ένα αειφόρο ανθρωπογενές περιβάλλον συνέβαλε καθοριστικά στην εξέλιξη του σεμιναρίου κεντρίζοντας το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών στη δημιουργικότητα.

Το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Π.Ε στο σχολείο έδωσε ο Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Π/θμιας Εκπ/σης Αιτ/νιας κ. Θεόδωρος Τσιλίκας και το πρόγραμμα της πρώτης μέρας του σεμιναρίου ολοκληρώθηκε με την καθηγήτρια – Σύμβουλο στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο κα. Παρασκευή Βασάλα, που εισήγαγε τους συμμετέχοντες στην πρακτική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μέσα από το σχεδιασμό ενός Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με βάση τις αρχές για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγησή του.

Η δεύτερη μέρα του σεμιναρίου εισήγαγε τους συμμετέχοντες στο θεωρητικό πλαίσιο της μελέτης πεδίου και αμέσως ακολούθησε πρακτική εφαρμογή με μετάβαση όλων των εκπαιδευτικών στο Δάσος του Φράξου Λεσινίου. Τις δραστηριότητες στο πεδίο που συντόνισε η Παιδαγωγική Ομάδα του Κέντρου, δίνοντας όλο το απαραίτητο πληροφοριακό υλικό για τη γνωριμία των εκπαιδευτικών με το συγκεκριμένο δασικό οικοσύστημα και την ιδιαίτερη αξία του που απορρέει τόσο από τη μοναδικότητά του διεθνώς ως «Βιογενετικό Απόθεμα» και περιοχή «Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους», όσο και από το συμβολισμό του, καθώς πέρα από ζωντανή απόδειξη της κοντόφθαλμης ανθρώπινης πρακτικής των τελευταίων χρόνων που αποδυνάμωσε τα φυσικά οικοσυστήματα, αποτελεί πλέον πρόκληση για την υπεροχή της ανθρώπινης σύνεσης μέσω της διάσωσής τους.

Με την επιστροφή από το πεδίο, το ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου παρέθεσε γεύμα σε όλους τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς του σεμιναρίου σε κεντρικό εστιατόριο της πόλης, δίνοντας την ευκαιρία για χαλάρωση και επικοινωνία, ενώ οι εργασίες ολοκληρώθηκαν στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο, όπου υπό την καθοδήγηση της κας. Παπαδημητρίου και κας Βασάλα, όλοι οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες και σχεδίασαν με μεθοδολογικό εργαλείο τη μέθοδο Project Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για το δάσος, στην προοπτική εφαρμογής του στη σχολική πράξη.