Το άκουσμα της είδησης πως η Philip Morris θα μετατρέψει τις αποθήκες καπνού της εταιρείας «Παπαστράτος» στο Αγρίνιο, σε πανευρωπαϊκό κέντρο αποθήκευσης καπνού Ανατολικού τύπου, μόνο ευχάριστο είναι. Εκτός βέβαια από μερικούς που έχουν “κολλήσει” στα πεθαμένα ανατολικού τύπου μοντέλα οικονομίας…
Η Philip Morris θελει λοιπόν να κάνει τις εγκαταστάσεις της “Παπαστράτος” στο Ζαπάντι διαμετακομιστικό κέντρο καπνού. Το αντικείμενο μιας τέτοιας δραστηριότητας είναι κυρίως μεταφορικό και προκαλεί εντύπωση η επιλογή να γίνει αυτή η επένδυση σε σημείο που δεν υπάρχει πρόσβαση με τα μεταφορικά δίκτυα. Η περιοχή του Αγρινίου, ούτε λιμάνι, ούτε αυτοκινητόδρομο, ούτε σιδηρόδρομο, ούτε αεροδρόμιο έχει… Πως λοιπόν θα γίνεται η μεταφορά καπνού σε όλη την Ευρώπη. Σύμφωνα με όσα γράφτηκαν σε αθηναϊκά μέσα ενημέρωσης η μεταφορά του καπνού στην Ευρώπη θα γίνεται μέσω του λιμανιού του Πειραιά και οδικώς μέσω Αλβανίας. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, φαίνεται ότι τα “μυαλά” της Philip Morris έκαναν τους υπολογισμούς τους γνωρίζοντας κάτι που εμείς δεν ξέρουμε και είδαν ότι τους συμφέρει. Μαγκιά τους!
Ωστόσο, η σκέψη ενός διαμετακομιστικού κέντρου στην απομονωμένη πόλη του Αγρινίου, μας θυμίζει το έλλειμμα υποδομών της περιοχής μας. Η κατάσταση είναι γνωστή, η Ιόνια Οδός έχει γίνει αιώνια, το αεροδρόμιο του Αγρινίου είναι εγκαταλελειμμένο, το λιμάνι στο Πλατυγιάλι επίσης απομονωμένο από τα δίκτυα και υποβαθμισμένο, ενώ ο σιδηρόδρομος είναι όνειρος θερινής νυκτός. Η επένδυση της Philip Morris σίγουρα είναι σημαντική, ωστόσο δεν ξέρουμε αν είναι τόσο σημαντική, ώστε να συμπαρασύρει και το κράτος στην επιτάχυνση της υλοποίησης των απαραίτητων υποδομών. Το μοντέλο υπάρχει… Είναι η επένδυση 1,2 δισ ευρώ του Costa Navarino στην Καλαμάτα που συμπαρέσυρε τον αυτοκινητόδρομο “Μωρέας” στην Πελοπόννησο (δείτε εδώ) και έδωσε ζωή στο αεροδρόμιο της Καλάματας. Οι καπναποθήκες βέβαια του Παπαστράτου στο Ζαπάντι δεν είναι Costa Navarino. Ίσως μια – δυο ακόμη επενδύσεις στην Αιτωλοακαρνανία να είναι ικανές συνολικά να λειτουργήσουν, όπως λειτούργησε το Costa Navarino για τη Μεσσηνία. Μένει όμως να φανεί… Η επένδυση στο Αγρίνιο υπό άλλες συνθήκες θα γεννούσε ρεαλιστικές ελπίδες για αναβάθμιση των δικτύων της περιοχής, γνωρίζοντας όμως ότι το πολιτικό προσωπικό του νομού θα προσπαθήσει περισσότερο να εξασφαλίσει κάποιες θέσεις εργασίας για την πελατεία του, παρά να διεκδικήσει υποδομές για το σύνολο της περιοχής και τον επενδυτή, οι ελπίδες σβήνουν μάλλον εν τη γενέσει τους.
Πάντως θα πρέπει να κρατάμε και μικρό καλάθι, όχι μόνο για τις υποδομές, αλλά και για το μέγεθος της επένδυσης, αφού δεν έχει γίνει γνωστός ακόμη ο αριθμός των θέσεων εργασίας στην νέα επένδυση, ούτε υπάρχει εκτίμηση για τις έμμεσες θέσεις εργασίας σε συναφείς κλάδους που μπορεί να ανοίξουν.
Δ.Π