Καθώς η Ιονία Οδός πάει προς λειτουργική ολοκλήρωση μέχρι το Πάσχα και ουσιαστική μέσα στο επόμενο εξάμηνο, κατατίθεται αυτή η πρόταση για τα έργα που ζητούν περιοχές της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου από τις οποίες περνά η Ιονία Οδός.
Τα έργα αυτά είναι:
1. Η ολοκλήρωση της σύνδεσης της Ιονίας με τον λιμένα Πλατυγιαλίου και του Αστακού με πιθανό κόστος 40 εκατομμύρια ευρώ περίπου.
2. Η σύνδεση του πολεοδομικού συγκροτήματος του Αγρινίου και πιθανόν του υπό κατασκευή άξονα Αγρίνιο-Καρπενήσι με τον αυτοκινητόδρομο με πιθανό κόστος 60 εκατομμύρια.
3. Η εργολαβία σκούπα για το Άκτιο-Αμβρακία με προϋπολογισμό περίπου 160 εκατομμύρια ευρώ.
4. Η σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιονία Οδό με πιθανό κόστος 60 εκατομμύρια ευρώ.
5. Η σύνδεση της περιοχής των Τζουμέρκων με τον κόμβο Τερόβου και πιθανό κόστος 30 εκατομμύρια ευρώ.
6. Η επέκταση της Ιονίας Οδού μέχρι την Κακαβιά με πιθανό κόστος 280 εκατομμύρια ευρώ.
Οπωσδήποτε αν αθροίσει κάποιος το πιθανό κόστος για τα 6 παραπάνω έργα θα δει πως βγαίνει ένα πολύ μεγάλο νούμερο κοντά στα 630 εκατομμύρια ευρώ, σχεδόν το μισό κόστος από το συνολικό κόστος του βασικού άξονα της Ιονίας Οδού. Όμως αν μπορούσαν να πακεταριστούν σε κάποια διαδικασία οριστικών μελετών και κατασκευής (2ος κύκλος παραχώρησης) το κόστος θα έπεφτε λογικά και εξαιτίας της έκπτωσης που θα προσέφερε ο ανάδοχος, λόγω ανταγωνισμού αλλά και λόγω της προοπτικής ένταξης κάποιων τμημάτων των 6 έργων στην περίοδο εκμετάλλευσης του άξονα της Ιονίας Οδού. Ειδικά όλο το τμήμα Άκτιο-Αμβρακία που έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου, το Αγρίνιο-Ιονία Οδός, το Φιλιππιάδα-Πρέβεζα σε ένα μεγάλο μέρος του καθώς και το Γιάννενα-Κακαβιά στο μεγαλύτερο μέρος του.
Μην ξεχνάμε άλλωστε πως για τα έργα 1, 3, 4, 5 υπάρχει ήδη ή ένταξη (το 3 είναι έργο-γέφυρα του ΕΣΠΑ) ή προγραμματισμός ένταξης (τα 1, 4, 5 έχουν προενταχθεί στα έργα των αντίστοιχων περιφερειών για την περίοδο 2016-2025). Η γραφειοκρατία (εγχώρια αλλά και της Ε.Ε) δεν βοηθά καθόλου σε ευέλικτες λογικές, ενώ ο τεμαχισμός έργων ιστορικά φέρνει μεγάλες καθυστερήσεις…Το τελευταίο διάστημα όλοι έχουμε θαυμάσει την αποτελεσματικότητα της εταιρείας που κατασκευάζει την Ιονία Οδό και θα ήταν ευχής έργο να μπορούσαν να επιταχυνθούν τα παραπάνω συνοδά έργα και να προσδώσουν στις περιοχές που θα εξυπηρετούν προστιθέμενη αξία και αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, ενώ θα αναδείξουν τη χρησιμότητα και τα οφέλη του βασικού άξονα.
Το μίγμα που θα μπορούσε να επιλεγεί είναι αντικείμενο μελέτης ειδικών. Η πρόταση αυτή δεν φιλοδοξεί να κομίσει κάτι απλό που δεν έχει σκεφτεί κανείς μέχρι τώρα! Η πρόταση αυτή αφουγκράζεται την αγωνία των περιοχών και θέλει να προσφέρει κάτι ελάχιστο, με γόνιμο τρόπο, στην προσπάθεια της χώρας να επενδύει στο σωστό χρόνο και στη σωστή κατεύθυνση σε σχέση με τις υποδομές της.
Β.Α.Π
1. Με βάση το κόστος των υπολειπόμενων εργασιών και το κόστος της εργολαβίας Άγιος Δημήτριος-Πλατυγιάλι.
2. Θεωρώντας πως θα γίνουν 12 χιλιόμετρα περίπου αυτοκινητόδρομου μέχρι το Αγρίνιο και ένας νέος κόμβος κοντά στη γέφυρα Αχελώου καθώς και 6 χιλιόμετρα περίπου οδού ταχείας κυκλοφορίας μέχρι να συναντήσει το υπό κατασκευή Αγρίνιο-Καρπενήσι.
3. Με βάση δημοσιεύματα που αντλούν πληροφόρηση για το ύψος της εργολαβίας σκούπας που πρόκειται να προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα.
4. Έχει προενταχθεί στο πρόγραμμα Μεταφορών της Περιφέρειας Ηπείρου 2016-2025 με ποσό 57 εκατομμύρια ευρώ.
5. Έχει προενταχθεί στο πρόγραμμα Μεταφορών της Περιφέρειας Ηπείρου 2016-2025 με ποσό 30 εκατομμύρια ευρώ.
6. Με βάση δημοσιεύματα που αντλούν πληροφόρηση από την ώριμη μελέτη για το ύψος της εργολαβίας αυτής.