Κατάρρευση 6% της κατανάλωσης στα τρόφιμα τον Μάιο

Σε συναγερμό βρίσκονται οι βιομηχανίες τροφίμων και το λιανεμπόριο βλέποντας την συνεχή μείωση της δαπάνης των νοικοκυριών παρά τις προσφορές και εκπτώσεις στα σούπερ-μάρκετ. Χρόνια είχαν να δουν μείωση 10%-12% στο γάλα, και 6% στο ψωμί, οι άνθρωποι της αγοράς, στα τρόφιμα, αυτά δηλαδή που ο Έλληνας δεν σταμάτησε να αγοράζει ούτε στα χειρότερα χρόνια της κρίσης.

Αν κάποιος έλεγε στο παρελθόν ότι ο τζίρος στα σούπερ-μάρκετ θα κλείσει 5% κάτω, όπως συνέβη πέρυσι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, κανείς δεν θα τον πίστευε. Ούτε φυσικά αν προέβλεπε για φέτος μια νέα μείωση τζίρου της τάξης του 4% σε σύγκριση με πέρυσι. Τα νούμερα ωστόσο αυτά είναι. Το είπε πρόσφατα ο πρόεδρος της Lidl Hellas Ιάκωβος Ανδρεανίδης, ότι τον Μάρτιο ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου υποχώρησε κατά 15%, τα επιβεβαιώνουν και άλλοι παράγοντες του χώρου ότι η πτώση στο πεντάμηνο τρέχει με ρυθμό κοντά στο 6%.

Και όλα αυτά γιατί; Για να παρουσιάσει πέρυσι η Ελλάδα ένα γιγάντιο πλεόνασμα 4,2%, που δεν είναι αποτέλεσμα ανάπτυξης, και νέων επενδύσεων, παρά υπερφορολόγησης των πολιτών, γονατίζοντας την κατανάλωση. Είναι χρήματα που δεν προήλθαν από την παραγωγή, αλλά έφυγαν από την κατανάλωση επειδή η κυβέρνηση έβαλε πολύ περισσότερους φόρους απ’ όσους χρειάζονταν προκειμένου να πετύχει αμφιβόλου αποτελεσματικότητας στόχους. Παραγνώρισε τις δυνατότητες της οικονομίας να σηκώσει κεφάλι, στράγγιξε την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, έπληξε την μεσαία τάξη που είναι αυτή που πληρώνει, και μάλιστα μοιάζει να μην πετυχαίνει τον στόχο της, να γεμίσει με περισσότερα χρήματα τα δημόσια ταμεία.

Το παράδειγμα με τα καύσιμα και τα καπνικά στα οποία υποτίθεται ότι θα έμπαιναν φόροι για να φέρουν εισπράξεις, αλλά τώρα η κατανάλωση καταρρέει, και μαζί οι εισπράξεις -μείον 386 εκατ. ευρώ στο α’ 4μηνο- είναι χαρακτηριστικό.
Τώρα το πρόβλημα βρίσκεται στην κατανάλωση. Το δείχνει η πλειοψηφία των καταναλωτών (60%) που δήλωσε πρόσφατα σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ ότι κάθε χρόνο μειώνουν την αξία των αγορών τους από τα σούπερ-μάρκετ. Το υποδηλώνει το εύρημα ότι η μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών σε ήδη παντοπωλείου έχει μειωθεί την τελευταία 5ετία κατά 17,4%, ενώ η δαπάνη σε τρόφιμα κατά 14,8%. Η κάμψη που καταγράφεται εδώ δεν είναι συνέπεια μόνο της αβεβαιότητας, όσο κυρίως δείγμα εξάντλησης των χρημάτων που υπήρχαν στο στρώμα και τους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων. Το 2009 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαία σε είδη παντοπωλείου 444 ευρώ, το 2015 το ποσό έπεσε στα 371 ευρώ, και πέρυσι ακόμη πιο κάτω.

Το πρόβλημα είναι πως η βουτιά στην κατανάλωση θα συνεχιστεί όσο το σημερινό φορολογικό μείγμα θα παίρνει όλο και πιο ακραία μορφή τα επόμενα χρόνια. Το ερώτημα πως θα αυξηθεί η κατανάλωση όταν ο λογαριασμός που θα πληρώσουν φορολογούμενοι και συνταξιούχοι με το νέο συμπληρωματικό μνημόνιο ξεπερνά τα 4,5 δισ ευρώ, δεν έχει απάντηση από κανέναν οικονομολόγο.

πηγή : liberal.gr