Σε εποχές όπου οι ανάγκες σε οδικές υποδομές είναι πολλές και οι διαθέσιμοι πόροι περιορισμένοι, ο καθένας θα σκεφθεί πως πρέπει πρώτα από όλα να υπάρξει μια ιεράρχηση των αναγκών, να τεθούν δηλαδή προτεραιότητες για το που θα κατευθυνθούν πρώτα οι διαθέσιμοι πόροι. Και φυσικά μια τέτοια προτεραιοποίηση δεν μπορεί να γίνει χωρίς να λάβει υπ’ όψιν τους κυκλοφοριακούς φόρτους, τα πληθυσμιακά κριτήρια των περιοχών και την κατάσταση των υφιστάμενων οδικών δικτύων.
Ήρθε λοιπόν η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας πρόσφατα να προτείνει για ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έργα οδοποιίας στην περιοχή της ορεινής Ναυπακτίας. Συγκεκριμένα τη «Βελτίωση δρόμου από Γραμμένη Οξυά έως τα όρια με την Περιφερειακή Ενότητα Φθιώτιδας» προϋπολογισμού 1,2 εκατ. ευρώ, τη «Βελτίωση δρόμου Σκάλας – Παλιοσκάλας – Νεόκαστρου» προϋπολογισμού 1,2 εκατ. ευρώ και τη «Βελτίωση δρόμου Λεύκας – Μανδρινής» προϋπολογισμού 600.000 ευρώ. Είναι οπωσδήποτε σημεία του ορεινού επαρχιακού δικτύου που χρειάζονται παρεμβάσεις. Είναι όμως ο δρόμος από τη Γραμμένη Οξυά μέχρι τα σύνορα με τη Φθιώτιδα προτεραιότητα; Ένας δρόμος σε μια τόσο απομονωμένη περιοχή, με ελάχιστο πληθυσμό, με ελάχιστους διερχόμενους;
Προφανώς και πρέπει να γίνουν κάποτε και σε αυτό το σημείο παρεμβάσεις. Όμως δεν θα έπρεπε να είχε προτεραιότητα η βελτίωση, για παράδειγμα, του δρόμου Θέρμο – Ναύπακτος; Μήπως δεν είναι προτεραιότητα η αντικατάσταση της μεταλλικής γέφυρας Μπανιά από μία κανονική γέφυρα; Ή μήπως δεν είναι προτεραιότητα η κατασκευή μια νέας γέφυρας στην Ερμίτσα στο ύψος της Αβόρανης; Περίπου έναν αιώνα μετά την κατασκευή της η γέφυρα της Αβόρανης, που κατασκευάστηκε με προδιαγραφές για διέλευση… κάρων, εξακολουθεί να συνδέει το Αγρίνιο με το Θέρμο και με τις παραλίμνιες περιοχές και η διέλευση γίνεται εκ περιτροπής… Ήδη έπειτα και από τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα που έπληξαν την περιοχή τον Δεκέμβριο του 2017, εκφράζονται επιφυλάξεις για τη στατικότητα της γέφυρας της Ερμίτσας, αφού αποκαλύφθηκαν τα πέλματα των βάσεων στήριξης της γέφυρας και παρατηρήθηκαν προβλήματα σε τουλάχιστον 2 από τα 5 στηρίγματα της γέφυρας.
Όμως η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας φαίνεται πως ορίζει διαφορετικά τις προτεραιότητες…