Του Δημήτρη Παπαδάκη
Το ράλι που κατέγραψαν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, μετά την επίθεση με drones κατά των εγκαταστάσεων της Aramco στη Σαουδική Αραβία, προκάλεσε ανησυχία διεθνώς για την παγκόσμια οικονομία. Σε μια εποχή μάλιστα, που τα μηνύματα δεν είναι ιδιαιτέρως θετικά, αφού είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΟΟΣΑ στην πρόσφατη έκθεσή του έχει αναθεωρήσει πτωτικά τις προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Μετά όμως από τα πρώτα 24ωρα η σταθεροποίηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου επανέφεραν την αισιοδοξία για επιστροφή στην «κανονικότητα» πέριξ των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Στην Ελλάδα η πρόσκαιρη (;) άνοδος της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, έφερε μεν ανησυχία αλλά και τα πρώτα σενάρια σχετικά με το τι θα κάνει η κυβέρνηση σε σχέση με το επίδομα του πετρελαίου θέρμανσης. Αύξηση του επιδόματος είναι το σενάριο που «παίζει»… Είμαστε όμως -υποτίθεται- στην εποχή που «μειώνουμε τους φόρους», την εποχή των επιδομάτων την ζήσαμε και εν πολλοίς την απορρίψαμε… Θα πρέπει λοιπόν μετά από δέκα χρόνια κρίσης κάποια κυβέρνηση να ασχοληθεί με τα 67 ευρώ φόρων σε κάθε 100 ευρώ καύσιμων. Γιατί, αυτό είναι μια κρατική αισχροκέρδεια και τίποτα περισσότερο!
Στις καλένδες η πάταξη του λαθρεμπορίου
Το κράτος διαχρονικά έδειξε ότι δεν θέλει να μειώσει τους φόρους στα καύσιμα γιατί δεν θέλει ή δεν μπορεί να πατάξει τους λαθρέμπορους του πετρελαίου. Σχεδόν όλοι οι πρωθυπουργοί των τελευταίων ετών υποσχέθηκαν ότι θα βρουν δισεκατομμύρια από την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα. Πλείστες όσες μελέτες για την πάταξη των λαθρεμπόρων έμειναν στα συρτάρια ή δεν εφαρμόστηκαν όπως θα έπρεπε. Ας μιλήσουμε όμως με στοιχεία. Σύμφωνα με απαντήσεις του υπουργείου Οικονομικών σε κοινοβουλευτικές ερωτήσεις μόλις 16 εκατομμύρια ευρώ ήταν το συνολικό ποσό προστίμων για λαθρεμπόριο καυσίμων, ενώ την τριετία 2015-2017 εισπράχθηκαν μόλις 11,9 εκατομμύρια ευρώ από πρόστιμα. Επίσης σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) σοβαρές παραβάσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου εντοπίστηκαν στο ένα από τα 3 πρατήρια που ελέγχθηκαν σε όλη τη χώρα. Και ας συνυπολογίσουμε ότι σε πανελλαδικό επίπεδο με βάση το σύστημα εισροών-εκροών ελέγχθηκαν μόνο 546 πρατήρια υγρών καυσίμων σε όλη την Ελλάδα…
Και πάμε στο χειρότερο. Το βασικότερο μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου, το σύστημα εισροών-εκροών, θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2009. Από το 2009 πέρασαν πέντε χρόνια, για να αρχίσουν σταδιακά από το 2014 και μέχρι το 2016 να εγκαθίστανται στα πρατήρια συστήματα εισροών-εκροών. Έκτοτε δίνονται συνεχώς παρατάσεις για να αρχίσει να λειτουργεί το ολοκληρωμένο σύστημα ανάλυσης και αξιοποίησης δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών-εκροών. Και το κερασάκι στην τούρτα… Το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ (2019-2021) μεταθέτει τον στόχο για τη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος εισροών-εκροών στα καύσιμα για τις 31/12/2021! Τι λείπει; Λείπει ένα (!) μόλις εκατομμύριο ευρώ για να πιστοποιηθεί και να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα εισροών-εκροών!!! Για αυτό το ένα εκατομμύριο το Δημόσιο έχει σε ετήσια βάση απώλεια εσόδων από το λαθρεμπόριο στα καύσιμα περί τα 300 εκατ. ευρώ, μέγεθος που πιστοποιήθηκε με βάση της μελέτες της ίδιας της ΑΑΔΕ.
Καθίσταται πλέον σαφές : Η Πολιτεία και δεν μπορεί και δεν θέλει. Και περισσότερο είναι το ό,τι δεν θέλει. Προτιμά να μετακυλύει το βάρος στα συνήθη υποζύγια, τους καταναλωτές και κατ’ επέκταση να «πνίγει» την οικονομία με επιπλέον φόρους. Πριν λοιπόν στην Ελλάδα στρέψουμε το βλέμμα στο ταμπλό των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή στα όσα συμβαίνουν στη Σαουδική Αραβία, ας δούμε τι συμβαίνει εδώ.