Στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών και το αναθεωρημένο ΣΠΕΜ
Του Δημήτρη Παπαδάκη
Από τότε που ολοκληρώθηκε η Ιόνια Οδός, το θέμα της σύνδεσης του Αγρινίου με το νέο αυτοκινητόδρομο συζητιέται συχνά – πυκνά. Ωστόσο συχνά παρουσιάστηκε ως εμπόδιο το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνονταν στον εθνικό σχεδιασμό για τις μεταφορές, πράγμα που αποτελούσε και τροχοπέδη για τη κοινοτική χρηματοδότησή του. Πέρασε στα ψιλά της επικαιρότητας, ίσως λόγω των επικείμενων εκλογών, αλλά στα τέλη του περασμένου Ιουνίου παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Υποδομών το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ) και πλέον το έργο – σημαία για το Αγρίνιο περιλαμβάνεται στα εθνικά σχέδια καθώς και στο αναθεωρημένο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014 – 2025.
Η εξέλιξη αυτή, αν και αυτονόητη, κρίνεται ως εξαιρετικά θετική και έρχεται να «κουμπώσει» με το ενδιαφέρον που εκφράζεται εσχάτως από το παραχωρησιούχο της Ιόνιας Οδού σε σχέση με τα συνοδά έργα του αυτοκινητοδρόμου, όπως η σύνδεση με το Αγρίνιο. Και πλέον το μόνο που απομένει για το Υπουργείο Υποδομών είναι η εξεύρεση χρηματοδότησης για τη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, καθώς και για όλα τα μεγάλα έργα της νέας γενιάς. Κατά καιρούς στο τραπέζι έχουν πέσει διάφορα σενάρια, από τη στιγμή που ΕΣΠΑ δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες σε μεγάλες υποδομές. Πακέτο Γιούνκερ, χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), κατασκευή των έργων με τη μέθοδο ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) κ.α. Ωστόσο η λύση δεν έχει βρεθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών αναφέρεται «πακέτο» με τη σύνδεση του Αστακού και του Πλατυγιαλιού με την Ιόνια Οδό και καταγράφεται στον πυλώνα που αφορά την προώθηση Περιφερειακής Κινητικότητας & Ανάπτυξης και αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «θεωρήθηκε ως οδός ενιαίου οδοστρώματος με βελτιωμένα χαρακτηριστικά και ότι γενικά ακολουθεί την υφιστάμενη χάραξη (αναβάθμιση οδού), εκτός από τα τμήματα όπου αυτό δεν είναι εφικτό ή οικονομικά αποδοτικό». Αυτό ίσως σημαίνει ότι μιλάμε για δρόμο με χαρακτηριστικά δρόμου ταχείας κυκλοφορίας και όχι κλειστού αυτοκινητοδρόμου; Είναι κάτι που μένει να αποσαφηνιστεί στην πορεία…. Αναλόγως θα πρέπει να αποσαφηνιστεί κάτι που αναγράφεται στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) και προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση. Στα εθνικής μάλιστα εμβέλειας καταγράφεται η «Σύνδεση Ιόνιας οδού με τμήμα παλαιάς Εθνικής Οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων (από Νότια σύνδεση Αγρινίου με Ιόνια έως και Βόρεια σύνδεση Αγρινίου με Ιόνια)» με εκτιμώμενο κόστος 25 εκατ. ευρώ. Πρόκειται ουσιαστικά για τις υπάρχουσες συνδέσεις του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό και μάλλον μιλάμε, αν κρίνει κανείς και από το ποσό, για μια «βαριά συντήρηση» του τμήματος Χαλίκι – Κουβαράς. Ωστόσο για το Αγρίνιο ο μεγάλος στόχος είναι η κάθετη σύνδεση…
Τέλος τρία ακόμη έργα από την Αιτωλοακαρνανία περιλαμβάνονται στα έργα περιφερειακής διάστασης του ΣΠΕΜ. Ο λόγος για τη σύνδεση του λιμανιού του Μεσολογγίου με την Ιόνια Οδό με εκτιμώμενο κόστος 10 εκατ. ευρώ, την ολοκλήρωση του κόμβου του Μενιδίου με εκτιμώμενο κόστος 15 εκατ. ευρώ και το έργο «Λιμένας Πλατυγιάλι – αεροδρόμιο Ακτίου» προφανώς έτσι αναφέρεται ο δρόμος Αστακός – Μύτικας – Πάλαιρος – Βόνιτσα με εκτιμώμενο κόστος 30 εκατ. ευρώ.
ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΡΓΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ
1. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ‘ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ- ΤΣΑΚΩΝΑ’ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΕΛΕΥΣΙΝΑ- ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ- ΤΣΑΚΩΝΑ 150.000.000
2. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΟΔΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΚΤΙΟΥ ΜΕ ΤΟ ΔΥΤΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΒΟΡΡΑ – ΝΟΤΟΥ 335.291.544
3. ΒΕΛΤΙΩΣΗ Ε.Ο. ΑΓΡΙΝΙΟΥ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ – (ΚΑΤΆ ΤΜΗΜΑΤΑ) – ΤΜΗΜΑ : ΑΓΡΙΝΙΟ – ΑΓ. ΒΛΑΣΗΣ 25.000.000
4. ΕΡΓΟ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΠΟΛΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΔΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΑΚΤΙΟ – ΔΥΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ 46.149.600
5. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ “ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ” 356.000.000
6. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΥΝΔΕΤΗΡΙΑΣ ΟΔΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΚΥΛΛΗΝΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΟ ΚΥΛΛΗΝΗΣ – Ε.Ο ΠΥΡΓΟΥ –ΠΑΤΡΩΝ 2.300.000
7. ΣΥΝΔΕΣΗ ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ ΜΕ ΤΜΗΜΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ-ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ (ΑΠΟ ΝΟΤΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΜΕ ΙΟΝΙΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΒΟΡΕΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΜΕ ΙΟΝΙΑ) 25.000.000
8. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΟΔΟΥ ΛΑΣΤΕΪΚΑ – ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ – ΚΑΤΑΚΩΛΟ (ΣΥΝΔΕΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΚΑΤΑΚΩΛΟΥ ΜΕ ΝΕΑ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ) 13.200.000
9. ΟΔΟΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΑΡΑΞΟΥ ΜΕ Ε.Ο. ΠΑΤΡΩΝ – ΠΥΡΓΟΥ 6.600.000
10. ΣΥΝΔΕΣΗ ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ 80.000.000
ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΡΓΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗΣ
1. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΥΝΔΕΤΗΡΙΑΣ ΟΔΟΥ ΑΠΟ Ε.Ο. 111 – (ΠΕΡΙΟΧΗ ΛΑΜΠΡΑΙΪΚΑ) ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΠΑΤΡΩΝ (ΚΟΜΒΟΣ Κ7) 10.700.000
2. ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΙΚΡΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗΣ ΜΕ ΚΟΜΒΟ Κ3 ΣΥΧΑΙΝΩΝ ΕΥΡΕΙΑΣ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗΣ ΠΑΤΡΩΝ 6.000.000
3. ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ-ΠΛΑΤΥΓΙΑΛΙ-ΑΣΤΑΚΟΣ 25.000.000
4. ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ-ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ-ΙΤΕΑ-ΑΜΦΙΣΣΑ- ΛΑΜΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ ΑΥΤΟΥ ΜΕ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ ΜΕΣΩ ΘΕΡΜΟΥ 100.000.000
5. ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ-ΛΙΜΑΝΙ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ 10.000.000
6. ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ-ΜΕΝΙΔΙ 15.000.000
7. ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΛΑΤΥΓΙΑΛΙ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΑΚΤΙΟΥ 30.000.000
8. E.O. 111 ΤΜΗΜΑ: ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΕΙΡΟΥ 16.000.000
9. ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ ΑΜΑΛΙΑΔΑ – ΣΙΜΟΠΟΥΛΟ -111 Ε.Ο ΠΑΤΡΩΝ -ΤΡΙΠΟΛΕΩΣ 11.500.000
10. ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ ΑΡΧΑΙΑ ΠΙΣΣΑ (ΑΠΟ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΑΡΧ. ΟΛΥΜΠΙΑΣ) – ΛΑΛΑ – Ε.Ο ΠΑΤΡΩΝ –ΤΡΙΠΟΛΕΩΣ 6.300.000