Το νόμο – πλαίσιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και το αυτοδιοίκητο επικαλείται το Υπουργείο
Kαι νομική διάσταση στο θέμα: «Ο χάρτης αλλάζει μόνο με νόμο, όχι με προεδρικό διάταγμα» εκτιμούν αυτοδιοικητικοί της περιοχής
Η απόφαση της Συγκλήτου για το αύριο του ακαδημαϊκού χάρτη του Πανεπιστημίου Πατρών είναι γεγονός. Όσο αναμενόμενη ήταν η απόφαση της Συγκλήτου στο προτεινόμενο σχέδιο συγχωνεύσεων και μεταφορών Τμημάτων, άλλο τόσο είναι η σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Έτσι πλέον το λόγο έχει το Υπουργείο Παιδείας… και η κυβέρνηση συνολικότερα.
Ένα ζήτημα που ανακύπτει με την περαιτέρω εξέλιξη της υπόθεσης και έχει πολιτική, αλλά και νομική πλευρά, είναι το μέσα από ποια διαδικασία θα θεσμοθετηθεί ο νέος χάρτης του Πανεπιστημίου. Τόσο οι αυτοδιοικητικοί της Δυτικής Ελλάδας, όσο και το ίδιο το Πανεπιστήμιο, εκτιμούν ότι το τελευταίο λόγο έχει το Υπουργείο Παιδείας. Ιδίως οι αυτοδιοικητικοί της περιοχής κάνουν αυτή την εκτίμηση δίνοντας έτσι βάρος στο πολιτικό σκέλος της υπόθεσης και προσδοκώντας φυσικά το Υπουργείο να μην προχωρήσει στις αλλαγές που προτείνονται από το Πανεπιστήμιο.
Ωστόσο ταυτόχρονα με το πολιτικό σκέλος της υπόθεσης «τρέχει» και το νομικό σκέλος, δηλαδή το ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί για τη θεσμοθέτηση των προτεινόμενων αλλαγών. Ο υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Άγγελος Συρίγος, σε πρόσφατη τοποθέτησή του σε τηλεδιάσκεψη με φορείς της Αχαΐας (και το επανέλαβε και σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό της Αχαΐας) επικαλέστηκε εν ολίγοις το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, λέγοντας ότι δεν μπορεί το Υπουργείο να θεσμοθετήσει διαφορετικά πράγματα από αυτά που προτείνονται από τη Σύγκλητο. Γιατί, ναι μεν στο θεσμικό πλαίσιο (νόμος 4485/2017) προβλέπεται (άρθρο 5) ότι με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των υπουργών Παιδείας, Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης ιδρύονται, συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται ΑΕΙ και μεταβάλλεται η έδρα τους, όμως ο Αγγ. Συρίγος επικαλείται την παράγραφο 2 στο ίδιο, που λέει ότι «για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος της πρώτης παραγράφου απαιτείται σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου των οικείων ιδρυμάτων εκτός από την περίπτωση ίδρυσης νέου ΑΕΙ και γνώμη της ΑΔΙΠ» (σ.σ. σήμερα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης).
Και εδώ έρχονται και οι αντιρρήσεις κάποιων αυτοδιοικητικών της περιοχής που λένε ότι ο υφιστάμενος χάρτης του Πανεπιστημίου Πατρών έχει θεσμοθετηθεί με το νόμο Γαβρόγλου και δεν μπορεί να αλλάξει με προεδρικό διάταγμα. Κάτι τέτοιο, αν ισχύει, θα δημιουργήσει επιπλέον πολιτικό ζήτημα στο κυβερνητικό στρατόπεδο, καθώς ένα νόμο θα πρέπει να ψηφίσουν και οι βουλευτές της ΝΔ στη Δυτική Ελλάδα. Φυσικά ένας νόμος δεν μπορεί να καταργηθεί με προεδρικό διάταγμα παρά μόνο με άλλο νόμο. Όμως επί του προκειμένου δεν μιλάμε για την κατάργηση του νόμου Γαβρόγλου, αλλά για μια διοικητικού χαρακτήρα μεταβολή του νόμου Γαβρόγλου, που εμπίπτει σε αυτό που περιγράφει ο νόμος – πλαίσιο για τη λειτουργία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (άρθρο 5 συγχωνεύεσεις, μετονομασίες, καταργήσεις, μεταφορές Τμημάτων). Σύμφωνα με αυτή την «ανάγνωση», οι αλλαγές μπορούν να γίνουν με προεδρικό διάταγμα, βάσει και των διατάξεων που επικαλείται ο υφυπουργός Παιδείας.