Ο παραλογισμός της γραφειοκρατίας θα κρατήσει πολλά χρόνια για την Ιόνια Οδό και τα συνοδά έργα της. Ήταν Σεπτέμβριος του 2017 όταν εγκαινιάστηκε η Ιόνια Οδός και όμως σήμερα λίγο πριν συμπληρωθούν τέσσερα χρόνια από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, πολλά τμήματα της παλαιάς εθνικής Οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων, που εντάσσονται στα συνοδά έργα της Ιόνιας Οδού δεν έχουν ακόμη παραληφθεί διοικητικά. Και έτσι τυπικά -τουλάχιστον- δεν ανήκει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας η συντήρησή τους.
Τι απομένει όμως για να γίνει η διοικητική παραλαβή και να υπάρχει ένας αποκλειστικός αρμόδιος για τη συντήρηση των έργων αυτών;«Προϋπόθεση για την διοικητική παραλαβή μια χρήση των Τοπικών έργων του αυτοκινητόδρομου «Ιόνια Οδός» είναι η ολοκλήρωση των έργων διευθέτησης των ομβρίων υδάτων με τους φυσικούς ή τεχνητούς τελικούς αποδέκτες». Αυτό απαντά η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου, με αφορμή σχετική ερώτηση στη Βουλή.
Τούτο σημαίνει ότι μόνο όταν θα υλοποιηθούν τα αντιπλημμυρικά έργα κατά μήκος της Ιόνιας Οδό, θα παραληφθούν και τα συνοδά έργα, δηλαδή τμήματα της παλαιάς εθνικής Οδού Αντιρρίου – Ιωαννίνων που βρίσκονται κοντά σε κόμβους της Ιόνιας Οδού ή για τμήματα όπου μετατοπίστηκαν από τον κατασκευαστή του αυτοκινητόδρομου, καθώς συνέπιπτε η χάραξη της Ιόνιας Οδού με την παλαιά εθνική οδό.
Ένα από αυτά τα τμήματα – συνοδά έργα της Ιόνιας Οδού είναι και ο κόμβος του Κεφαλοβρύσου. Στο συγκεκριμένο σημείο, όπως έχει καταγγελθεί από κατοίκους της περιοχής διαπιστώνεται έλλειψη φωτισμού, αλλά και γενικότερη πλημμελής συντήρηση (κοπή χόρτων κτλ). Στο συγκεκριμένο σημείο μάλιστα τους τελευταίους μήνες έχουν συμβεί αρκετά τροχαία ατυχήματα, τα οποία «χρεώνονται» σε
κάποιο βαθμό και στην πλημμελή συντήρηση του σημείου. Ανάλογη (με ελλιπή φωτισμό κτλ) είναι η κατάσταση και στον κόμβο Χαλαζιά και σε άλλα σημεία.
Σε κάθε περίπτωση αξίζει να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το γεγονός ότι δεν έχει τυπικά την αρμοδιότητα έχει προβεί σε παρεμβάσεις στο συγκεκριμένο σημείο. Ωστόσο ολοκληρωμένη παρέμβαση και σε αυτό το σημείο στο Κεφαλόβρυσο, αλλά και σε άλλα σημεία των συνοδών έργων της Ιόνιας Οδού, θα υπάρχει μέσω από δύο εργολαβίες που αυτή την εποχή βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης. Πρόκειται για τις εργολαβίες συντήρησης «Διάνοιξη Τάφρων, Καθαρισμός Ερεισμάτων & Πρανών, Διαμόρφωση κόμης δένδρων, Κοπή/εκρίζωση βλάστησης και αποκατάσταση μικροβλαβών στο Εθνικό Οδικό Δίκτυο ΠΔΕ ετών 2Ο20 – 2022» προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ και «Συντήρηση αποκατάσταση του Εθνικού Οδικού Δικτύου Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας Περιόδου 2019-2021» προϋπολογισμού 10εκατ. ευρώ.
Πότε όμως θα ολοκληρωθούν τα αντιπλημμυρικά έργα κατά μήκος της Ιόνιας Οδού; Οι μελέτες των παρεμβάσεων, που θα έχουν κόστος περί τα 105 εκατ. ευρώ, έχουν προχωρήσει σε κάποιο βαθμό, ενώ τον περασμένο Σεπτέμβριο, από το Υπουργείο Υποδομών δόθηκε σχετική εντολή στον παραχωρησιούχο του έργου. Σύμφωνα με το άρθρο 18.6 της Σύµβασης Παραχώρησης προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης συµπληρωµατικών εργασιών στον Παραχωρησιούχο µε εφαρµογή των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων της νοµοθεσίας περί εκτέλεσης δηµοσίων έργων για συµπληρωµατικές εργασίες στον τοµέα των συµβάσεων παραχώρησης δηµοσίων έργων. Οι µελέτες, που επιβαρύνουν τον παραχωρησιούχο, µετά την έγκρισή τους και αφού ολοκληρωθούν οι απαιτούµενες περιβαλλοντικές και άλλες αδειοδοτήσεις, θα παραδοθούν για υλοποίηση στους κατά περίπτωση αρµόδιους φορείς.Η χρηματοδοότηση των παρεμβάσεων θα γίνει πιθανότατα μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επομένως, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς… και για τα αντιπλημμυρικά και για την διοικητική παραλαβή των συνοδών έργων της Ιόνιας Οδού.
Τα αντιπλημμυρικά έργα που θα γίνουν στην Αιτωλοακαρνανία:
1. Κατασκευή τάφρου κοντά στο Νεκροταφείο Ρίζας, χ.θ. 6+120 έως 6+280.
2. Έργα προστασίας γεφυρών Π.Ε.Ο. & της Σ.Γ. και γεωτρήσεων Μεσολογγίου καθώς έργο προστασίας βάθρων γέφυρας Ιόνιας Οδού και κατασκευή υδροληψίας αρδευτικών δικτύων Γαλατά και Αγ. Γεωργίου στον ποταμό Εύηνο, περί την χ.θ. 19+300.
3. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Ζεστής, χ.θ. 28+341.
4. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Αγριλιάς, χ.θ. 32+212,70 έως χ.θ. 33+534,70.
5. Συλλεκτήρας κατά μήκος της Π.Ε.Ο. από την οδό Αγ. Αθανασίου έως το ρέμα Αγριλιάς, χ.θ. 33+944,58.
6. Νέα τάφρος στην περιοχή του Μεσολογγίου, περί την χ.θ. 172 +480 έως 172+872.
7. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Χρυσοβέργι Ανατολικό χ.θ. 50+897,80 και Δυτικό περί την χ.θ. 48+515,
8. Αποδέκτης ευρύτερης περιοχής κόμβου Χαλικίου, χ.θ. 50+253,80 έως χ.θ. 50+897,80.
9. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Χαβάς, περί την χ.θ. 106+414,60.
10. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Κακαβάκια, περί την χ.θ. 106+997,80