Ως προσπάθεια για τη βελτίωση της βιωσιμότητας των πανεπιστημιακών Τμημάτων της Αιτωλοακαρνανίας χαρακτήρισε ο υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος τις συγχωνεύσεις Τμημάτων, απαντώντας στην ερώτηση του βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Βαρεμένου.
Ο αρμόδιος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υφυπουργός Παιδείας έφερε ως παράδειγμα τα Τμήματα της Γεωπονικής Σχολής και συγκεκριμένα τις χαμηλές τους βάσεις που έχουν το Τμήμα Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής και το Τμήμα Φυτικής Παραγωγής στο Μεσολόγγι.
“Ποια ήταν η βάση εισαγωγής στο Τμήμα Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής; Ήταν το 0,9. Όχι το 9 στα 20, το 0,9, δηλαδή κάτω από τη μονάδα. Ξέρουμε πολύ καλά ότι όταν έχεις βάση εισαγωγής κάτω από μονάδα, σημαίνει ότι έχεις δώσει τρεις λευκές κόλλες και κάτι έγραψες στην τέταρτη, τρεις γραμμές, τέσσερις. Το 50% των εισακτέων σε αυτό το τμήμα είχε βάση κάτω από το 5. Τμήμα Φυτικής Παραγωγής, βάση εισαγωγής 1,7, δηλαδή ούτε 2. Το 42% των εισακτέων κάτω από το 5. Είναι αυτό το πανεπιστημιακό μέλλον της Αιτωλοακαρνανίας; Έχουμε την εντύπωση ότι μπορούμε να έχουμε πανεπιστημιακά τμήματα στα οποία δεν αποφοιτά στο τέλος κανένας; Το ποσοστό αποφοιτήσεως σ’ αυτά τα τμήματα είναι κάτω από το 10%. Για ποιον λόγο; Διότι τα παιδιά δεν έχουν τα ακαδημαϊκά προσόντα να συνεχίσουν” ανέφερε ο Άγγελος Συρίγος και πρόσθεσε : “Θα μου πείτε γιατί δεν κοιτάζουμε να τα βελτιώσουμε; Και απαντώ: Αυτό που κάνουμε τώρα είναι η προσπάθεια για βελτίωση. Έχουμε φτιάξει στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας εφτά γεωπονικά τμήματα ή τμήματα σχετιζόμενα με τη γεωπονία πανεπιστημιακού επιπέδου. Είναι βιώσιμα; Δεν μπορούν να είναι βιώσιμα και τα εφτά. Γιατί; Διότι οι υποψήφιοι φοιτητές για τη χώρα είναι αυτή τη στιγμή γύρω στους εκατό χιλιάδες. Σε οκτώ με εννέα χρόνια με βάση τον αριθμό των παιδιών που πηγαίνουν στο δημοτικό, θα είναι της τάξεως των ογδόντα επτά χιλιάδων και δεν έχουμε επαρκή αριθμό φοιτητών. Κοιτάζουμε να βελτιώσουμε τα υπάρχοντα τμήματα και να δούμε πώς θα πορευτούμε την επόμενη μέρα. Αυτό είναι το μέλλον της Αιτωλοακαρνανίας, να έχει σωστά τμήματα τα οποία να μπορούν να προσφέρουν και προοπτικές στους υποψήφιους, τους φοιτητές τους και να μπορούν να αντιμετωπίσουν όλη την ανάγκη για παραγωγή στη χώρα”.
“Το πανεπιστήμιο δεν μπορεί να είναι η Δ΄ Λυκείου. Το πανεπιστήμιο είναι ένα άλλο επίπεδο εκπαιδεύσεως. Για να μπορέσεις να μπεις σε αυτό πρέπει να έχεις κάποιο ακαδημαϊκό ελάχιστο, να μπορείς να παρακολουθήσεις το πανεπιστήμιο, να μπορείς να τα βγάλεις πέρα με τις εξετάσεις, να μπορείς να τα βγάλεις πέρα με τα μαθήματα” ανέφερε ακόμη ο Αγγ. Συρίγος και πρόσθεσε ότι “εάν αντιμετωπίζουμε το πανεπιστήμιο σαν την Δ΄ Λυκείου, ναι, δεν χρειαζόμαστε ελάχιστη βάση εισαγωγής, διότι όλοι όσοι τελειώνουνε, θα περάσουν στο πανεπιστήμιο. Μας ενδιαφέρει πόσοι από αυτούς που περνούν στο πανεπιστήμιο κατορθώνουν να αποφοιτήσουν. Έχουμε ποσοστά γύρω στο 30% που δεν τελειώνουν ποτέ! Γιατί δεν τελειώνουν; Κάποιοι τα παρατούν διότι θεωρούν ότι δεν τους ενδιαφέρει το θέμα που αποφάσισαν να σπουδάσουν. Η πλειοψηφία, όμως, το παρατά διότι δεν έχει τα ακαδημαϊκά προσόντα για να μπορέσει να τα βγάλει πέρα, δεν έχει τις βάσεις για να μπορέσει να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο”.
Στις ενστάσεις του Γ. Βαρεμένου πως με την ελάχιστη βάση εισαγωγής επιχειρείται η εκτροπή χιλιάδων μαθητών προς τα ιδιωτικά ΙΕΚ ο Αγγ. Συρίγος απάντησε ότι υπάρχουν θέσεις στα δημόσια ΙΕΚ για όσα παιδιά δεν θα μπορέσουν να περάσουν το πανεπιστήμιο. Εκτίμησε όμως ότι “η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα μας επιτρέψει να δούμε την πραγματικότητα με τα τμήματα, τα οποία έχουμε σπείρει στη χώρα όλα αυτά τα χρόνια και θα δούμε εν πολλοίς πόσα από αυτά τα τμήματα μπορούν να συνεχίσουν την επόμενη μέρα και πόσα από αυτά τα τμήματα πρέπει να συγχωνευθούν ή να αναμορφώσουν το πρόγραμμά τους για να μπορέσουμε να δούμε τι θα γίνει σοβαρά με το πανεπιστήμιο”. Αυτή η τελευταία αποστροφή του Αγγ. Συρίγου παραπέμπει ευθέως σε νέο γύρο συγχωνεύσεων σε πανελλαδικό επίπεδο…