Το σχέδιο για το νέο ΕΣΠΑ στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας
137 εκατ. περισσότερα από την τρέχουσα περίοδο, αλλά το μεγάλο θύμα οι υποδομές
Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας ήρθε χθες το σχέδιο για τη νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης σε δύο φάσεις, που ξεκίνησε από τον περασμένο Απρίλιο το σχέδιο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, αποστέλλεται τις επόμενες ημέρες στις αρμόδιες Αρχές της Κομισιόν και η έγκριση από τις Βρυξέλλες αναμένεται στο πρώτο τρίμηνο του 2022, με πιθανότερη ημερομηνία τα τέλη Φεβρουαρίου.
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης στην τοποθέτησή του στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η διαβούλευση γνώρισε σημαντική συμμετοχή από εκπροσώπους φορέων και πολίτες, καθώς κατατέθηκαν περίπου 150 προτάσεις. Ο Νεκτάριος Φαρμάκης χαρακτήρισε πολύ καλό το σχέδιο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για την επόμενη προγραμματική περίοδο και υπογράμμισε ότι τα χρήματα του ΕΣΠΑ για τη Δυτική Ελλάδα θα είναι κατά 137,5 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο φτάνοντας τα 628 εκατ. ευρώ.
Η συζήτηση που έγινε στο Περιφερειακό Συμβούλιο σε μεγάλο βαθμό σημαδεύτηκε από τον προβληματισμό για τους περιορισμένους πόρους του άξονα του νέου ΕΣΠΑ, που αφορά τα έργα υποδομής (οδικά, σιδηροδρομικά, λιμενικά) με προϋπολογισμό που δεν ξεπερνά τα 46 εκατ. ευρώ. Ο προβληματισμός αυτός όπως φάνηκε διατρέχει οριζόντια όλες τις παρατάξεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και αυτό γιατί είναι γνωστό ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης δεν έχουν κριθεί επιλέξιμα τέτοιου τύπου μεγάλα έργα. «Θα θέλαμε πολλά περισσότερα χρήματα, γιατί τα έχουμε ανάγκη» είπε ο Νεκτάριος Φαρμάκης υπενθυμίζοντας ότι «δεν ξεκινάμε όλοι από το ίδιο σημείο». «Όταν θες τη συνοχή πρέπει να καταλάβεις ότι δεν είναι ίδια η αφετηρία για όλους και ακολουθώντας μία οριζόντια πολιτική, το έλλειμμα της συνοχής θα διαιωνίζεται» πρόσθεσε ο Νεκτάριος Φαρμάκης επισημαίνοντας ότι το ζήτημα έχει τεθεί στην Κυβέρνηση που έχει την ευθύνη για την διαπραγμάτευση με τα ευρωπαϊκά όργανα.
Από την πλευρά του ο πρώην περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας εκτίμησε ότι το πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ κινείται στην πεπατημένη του προγράμματος που καταρτίστηκε το 2015 από τη δική του Περιφερειακή Αρχή και σημείωσε ότι πρόκειται για «ένα πρόγραμμα στατικό σε ένα περιβάλλον που αλλάζει». Αναφορικά με τον τομέα των υποδομών συμφώνησε ότι οι υποδομές θα είναι «το μεγάλο θύμα» και υπογράμμισε τον κίνδυνο πως «αν αστοχήσει ένα έργο της τρέχουσας περιόδου και πάει μεταφερόμενο στη νέα περίοδο, τότε δεν θα έχουμε τίποτα στο νέο ΕΣΠΑ».
Ο Νεκτάριος Φαρμάκης για το ζήτημα των υποδομών σημείωσε ότι θα πρέπει να υπάρξει παρέμβαση από την κυβέρνηση, έτσι ώστε να αναζητηθεί περισσότερη χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ σημείωσε ότι διεκδίκηση θα υπάρξει και μέσα από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ο Απόστολος Κατσιφάρας πάντως από την πλευρά του διαπίστωσε ότι «το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με δικαιολογία την πανδημία έχει καταρρεύσει» και υπογράμμισε ότι «θα πρέπει να υπάρξουν απαντήσεις για το αν οδικά έργα, όπως η σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, η σύνδεση του Πλατυγιαλίου με την Ιόνια Οδό ή ο δρόμος Αγρίνιο-Καρπενήσι θα συνεχιστούν τη νέα περίοδο.
Από την πλευρά του ο Κώστας Σπηλιόπουλος επικεφαλής της παράταξης «Δυτική Ελλάδα Μπροστά» έκανε μία συνολικότερη εκτίμηση λέγοντας ότι «φοβάμαι πως δεν σχεδιάζουμε εμείς, καθώς είναι τόσο σφιχτές οι διαδικασίες που πολλά πράγματα είναι προσχεδιασμένα», ενώ πρότεινε για τα μεγάλα έργα υποδομής και για το πλαίσιο διεκδίκησης τέτοιων έργων θα πρέπει να υπάρξει μία αναλυτικότερη και ειδική συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο.