«Θεωρούμε ως κομβικής σημασίας, στην προοπτική του νέου Εθνικού στρατηγικού σχεδίου μεταφορών και την ένταξη σε αυτό του οριζόντιου άξονα Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία, που είναι ενταγμένος στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών με το ΦΕΚ 2631/Β΄/2008 με την κωδική ονομασία [Α14]. Τμήμα αυτού του άξονα είναι και η κάθετη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό. Ο Δήμος Αγρινίου έχει εκκινήσει ήδη την διαδικασία της θεσμοθέτησης Επιχειρηματικού Πάρκου σε περιοχή που ευρίσκεται πάνω στον άξονα της κάθετης σύνδεσης με την Ιόνια Οδό. Η δημιουργία αυτού του οδικού άξονα θα τονώσει την επιχειρηματική δραστηριότητα σε μεγάλο βαθμό και θα δώσει μεγάλη προστιθέμενη αξία στην αγροτική παραγωγή της περιοχής».
Με αυτόν τον τρόπο, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, έθεσε στον Υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, την αναγκαιότητα ενός διευρωπαϊκού δρόμου που θα λειτουργήσει αναπτυξιακά για την περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας.Αυτή η τοποθέτηση του Περιφερειάρχη έγινε κατά τη διάρκεια ημερίδας για τις υποδομές και τα έργα, η οποία πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τρίτης 21 Ιουνίου στο Διοικητήριο της Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας στο Μεσολόγγι, παρουσία του υφυπουργού.
Επίσης, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε στο Πλατυγιάλι, επισημαίνοντας πως είναι ένα υπερσύγχρονο λιμάνι κατασκευασμένο εδώ και δεκαετίες , πλήρως λειτουργικό το οποίο όμως μέχρι σήμερα δεν έχει αποκτήσει τον αρμόζοντα θεσμοθετημένο χωροταξικό του ρόλο και χαρακτήρα, σαν κόμβος συνδυασμένων μεταφορών. «Ένας από τους σημαντικότερους λόγους που αυτό δεν έχει συμβεί είναι γιατί στην ουσία είναι αποκομμένο από το πλέγμα των οδικών μεταφορών» επεσήμανε ο κ. Φαρμάκης.
Όπως τόνισε ο Περιφερειάρχης, η Δυτική Ελλάδα δεν έχει καλύψει ακόμα το σοβαρό έλλειμμα υποδομών που αντιμετωπίζει επί πολλά χρόνια και το οποίο απέδωσε σε δύο βασικές αιτίες: «Πρώτον, η πολυετής κεντρική στρατηγική ανάπτυξης του ανατολικού άξονα της χώρας κατά προτεραιότητα. Μία στρατηγική, που ενώ υπάκουε σε σοβαρές εθνικές ανάγκες, εντούτοις διαμόρφωσε μία μεγάλη ανισορροπία και ουσιαστικά, μία Ελλάδα δύο ταχυτήτων. Και δεύτερον, ότι για πολλά χρόνια επικράτησε στην περιοχή μας μία πολιτική αντίληψη που έδινε προτεραιότητα σε όσα ήθελαν να ακούσουν τα αυτιά μας και όχι σε όσα έπρεπε να δουν τα μάτια μας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, μεταξύ άλλων σημείωσε ότι χάθηκαν τα πρώτα κρίσιμα χρόνια λειτουργίας της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης για την Δυτική Ελλάδα με την υιοθέτηση πρακτικών και δράσεων άνευρων και χωρίς πυξίδα. «Οι χαμένες ευκαιρίες της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 αποτυπώνονται στις στατιστικές του 2019. Απορροφήσεις κάτω από το 15% ένα χρόνο πριν την ονομαστική λήξη της προγραμματικής περιόδου» είπε, προσθέτοντας ότι αφότου ανέλαβε καθήκοντα η δική του περιφερειακή Αρχή, τον Σεπτέμβριο του 2019, κατέβαλλε μεγάλες προσπάθειες να ιεραρχήσει και να ωριμάσει όλα τα έργα, με αποτέλεσμα σε μία περίοδο 20 μηνών, τα έργα αυτά πλέον να εκτελούνται.Όπως είπε ο κ. Φαρμάκης, «το 2020 υπογράφτηκαν 63 συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 121 εκ ευρώ, το 2021 υπογράφτηκαν 61 συμβάσεις 109 εκ ευρώ, ενώ στο 1ο εξάμηνο του 2022 έχουμε ήδη υπογράψει 46 συμβάσεις, 78 εκ ευρώ. Συνολικά στην περίοδο 2019-2022 έχουμε υπογράψει 228 συμβάσεις συνολικού εγκεκριμένου προϋπολογισμού 397 εκ ευρώ».
Επίσης, πρόσθεσε ότι μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, η Δυτική Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευτεί όλους τους διαθέσιμους πόρους και ως παράδειγμα, ανέφερε τα δύο έργα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Α. Τρίτσης», το ένα που αφορά την επιτήρηση των δασών και πρόληψη πυρκαγιών με ηλεκτρονικά μέσα και το άλλο, που αφορά τις αναπλάσεις των εισόδων σε 180 κοινότητες που βρίσκονται «πάνω» σε επαρχιακές οδούς. Ακόμα, υπογράμμισε ότι ιδιαίτερη σημασία έχει η ανάπτυξη περιφερειακών πόλων. «Το Αγρίνιο, το Μεσολόγγι, ο Πύργος, αλλά και η Αμαλιάδα, το Αίγιο, τα Καλάβρυτα η Αμφιλοχία και η Βόνιτσα, το Θέρμο και η Ζαχάρω, έχουν τον δικό τους ρόλο. Δημιουργούν ένα ακτινωτό πλαίσιο ανάπτυξης. Είναι αυτό που με άλλα λόγια λέμε, ανάπτυξη για όλους. Πολλοί το είπαν, κανένας δεν το έκανε. Το κάνουμε εμείς» τόνισε.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην καταστροφή της γέφυρας του Εύηνου. «Θέλουμε το έργο αυτό να προχωρήσει ταχύτατα, ενώ πρέπει να δούμε και τη δυνατότητα προσωρινής εναλλακτικής λύσης έως ότου κατασκευαστεί η νέα γέφυρα» επεσήμανε ο Περιφερειάρχης και αναφέρθηκε στις άμεσες παρεμβάσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με προσωρινά μέτρα που ελήφθησαν για τη διευκόλυνση των κατοίκων, παρατηρώντας ωστόσο ότι «η αποκατάσταση του προβλήματος με την ανακατασκευή της γέφυρας είναι ουσιαστικά ο μόνιμος και ασφαλής τρόπος».
Σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό των αρδευτικών δικτύων της Δυτικής Ελλάδας, αφύ παρατήρησε ότι η Αιτωλοακαρνανία είναι περιοχή προικισμένη με πλούσιο υδατικό δυναμικό, αλλά με αρδευτικά δίκτυα που λειτουργούν με πολλά προβλήματα, πρόσθεσε ότι το 2020 εντάχθηκαν 4 έργα συνολικού προϋπολογισμού 7,9 εκ ευρώ στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης για ισάριθμους ΟΕΒ της περιοχής και ήδη υλοποιούνται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ΤΟΕΒ Λεσινίου, Κατοχής, Μεσολογγίου, Νεοχωρίου. Επίσης, στην πρόσφατη πρόσκληση για το μέτρο 4.3.1. του ιδίου προγράμματος υποβλήθηκαν 6 νέα έργα για αντίστοιχους ΟΕΒ (όπως ΤΟΕΒ Γαλατά, Ευηνοχωρίου, Φυτειών και ΓΟΕΒ Αχελώου) συνολικού προϋπολογισμού 13,1 εκ ευρώ. Ο κ. Φαρμάκης, αναφέρθηκε στα δίκτυα φυσικού αερίου που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται αλλά και στις επτά ενεργειακές κοινότητες και το μεγάλο φωτοβολταϊκό πάρκο στο Μεσολόγγι, το οποίο θα λυτρώσει πάνω από 130.000 κατ’ επάγγελμα αγρότες της Δυτικής Ελλάδας από το δυσβάστακτο ενεργειακό κόστος.
Ακόμη, αναφέρθηκε στις επτά ενεργειακές Κοινότητες που αποτελούν τους εταίρους του μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου που προγραμματίζεται να κατασκευαστεί στο κτήμα Pilot Polder της περιοχής του Μεσολογγίου, έκτασης 1.300 στρεμμάτων και το οποίο έχει ήδη παραχωρηθεί στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Όπως είπε, αναμένεται από την ΡΑΕ η αδειοδότηση για το Πάρκο και να αναζητηθούν πηγές χρηματοδότησης του έργου, μέρος της οποίας θα καλυφθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της επόμενης προγραμματικής περιόδου, καθώς εντάσσεται στους επιλέξιμους στόχους του νέου ΕΣΠΑ.
«Εργαζόμαστε και διεκδικούμε μία Δυτική Ελλάδα με ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών και συγκοινωνιών, με σύγχρονα ενεργειακά και τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, με υποδομές σύγχρονες και ανθεκτικές. Αυτή είναι η πυξίδα μας για την Δυτική Ελλάδα του 2030. Δεν παρουσιάζουμε μια συνταγή από τα παλιά για προβλήματα του σήμερα. Δεν παρουσιάζουμε μια φωτογραφία της στιγμής υποσχόμενοι μια μακέτα για το αύριο. Δημιουργούμε μία Περιφέρεια που κοιτάζει τους πολίτες στα μάτια λέγοντας αλήθειες, που έχει τη γνώση και τη δύναμη να σχεδιάσει και υλοποιήσει ρεαλιστικές και αποτελεσματικές παρεμβάσεις, που έχει το θάρρος και την ικανότητα να αλλάζει. Βάζουμε τέλος στην εποχή όπου η Περιφέρεια ήταν απούσα από την καθημερινότητα του πολίτη, με αποτέλεσμα οι πολίτες να γυρίζουν την πλάτη τους. Τελικά, η μεγάλη μας διαφορά είναι πως οι πολίτες μας βλέπουν καθημερινά να μοχθούμε δίπλα τους. Ότι και εμείς, όπως αυτοί, πασχίζουμε να βελτιώσουμε την ζωή μας και να κρατήσουμε τα παιδιά μας στον τόπο που γεννήθηκαν…» κατέληξε ο Περιφερειάρχης.