“Ώθηση” στην ανακύκλωση μέσω των μαθητών
Σημεία Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης στα σχολεία από την Περιφέρεια
Πρόγραμμα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης θα υλοποιήσει η Περιφέρεια
Δυτικής Ελλάδας αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση σε σχολεία της περιοχής.
Το πρόγραμμα αφορά δράσεις ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης μαθητών σε όλα τα σχολεία των Δήμων της Δυτικής Ελλάδας, με στόχο την ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τα απορρίμματα, τα οφέλη της ορθολογικής τους διαχείρισης, την επαναχρησιμοποίηση και τη διαλογή στη πηγή των επιμέρους ρευμάτων στερεών αποβλήτων. Απώτερος σκοπός, επειδή οι προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι τώρα για την αύξηση των ποσοστών της ανακύκλωσης είναι να δημιουργηθεί μια «νέα γενιά πολιτών», που θα έχει μια διαφορετική νοοτροπία γύρω από το θέμα.
Ωστόσο πιλοτικά στους δήμους Αιγιαλείας, Πύργου, Αγρινίου και Ναυπακτίας θα δημιουργηθούν σε δημοτικά σχολεία 20 Σημεία Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης (Σ.Π.Ε). Τα Σ.Π.Ε θα διαθέτουν σύστημα επεξεργασίας των υλικών (συμπίεση για τα πλαστικά και μεταλλικά υλικά και θρυμματισμός για τα γυάλινα υλικά), ώστε να ελαχιστοποιούνται οι όγκοι των υλικών που θα ανακυκλώνονται χωριστά στην πηγή, για να μειώνεται το ενεργειακό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα της μεταφοράς των ανακυκλωμένων υλικών.
Το κόστος, για τον εξοπλισμό που θα τοποθετηθεί σε σχολεία του Δήμου Ναυπακτίας έχει προϋπολογισμό 908.168,84€, ενώ στη περίπτωση του Δήμου Αγρινίου ο προϋπολογισμός είναι 3.216.459,94€. Ενώ η χρηματοδότηση προέρχεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η δράση θα γίνει σε συνεργασία με Δήμους της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και για το σκοπό αυτό η Περιφέρεια ήδη προχωρά στη σύναψη αντίστοιχων προγραμματικών συμβάσεων με τους εμπλεκόμενους Δήμους.
Τα Σημεία Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης θα αξιοποιηθούν για να επιτευχθεί σημαντική αύξηση των ποσοτικών στόχων ανακύκλωσης υλικών στον κάθε Δήμο με την ενεργό συμμέτοχη των μαθητών. Για το σκοπό αυτό, τα Σ.Π.Ε θα έχουν αρκετά μεγάλη ταχύτητα παραλαβής και διαλογής των υλικών, αλλά και μεγάλο αποθηκευτικό χώρο των ανακυκλωμένων υλικών. Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο μεγαλύτερος αριθμός, αλλά και όγκος υλικών που πιθανότατα θα φέρνουν οι μαθητές, θα είναι πλαστικά και μεταλλικά υλικά, είναι πιο εύχρηστο αλλά και γρήγορο για τους μαθητές να συλλέγουν το σύνολο των εν λόγω υλικών και να τα ανακυκλώνουν μαζί, αδειάζοντας τις σχετικές σακούλες. Για το σκοπό αυτό, το αυτόματο μηχάνημα για την ανακύκλωσή των πλαστικών και μεταλλικών υλικών θα έχει κοινή υποδοχή, αλλά και θα επιτρέπει τη χύδην απόρριψη των συγκεκριμένων υλικών στο χώρο παραλαβής του αυτομάτου μηχανήματος. Παράλληλα, στα Σ.Π.Ε θα γίνεται επεξεργασία (συμπίεση ή θρυμματισμός) των πλαστικών, μεταλλικών και γυάλινων υλικών, ώστε να επιτυγχάνεται σημαντική μείωση του όγκου των εν λόγω υλικών, που χαρακτηρίζονται από μεγάλο όγκο. Ως αποτέλεσμα, αυξάνεται σημαντικά η αποθηκευτική δυναμικότητα των Σ.Π.Ε, αλλά και μειώνεται σημαντικά το ενεργειακό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα της μεταφοράς των ανακυκλωμένων υλικών.
Αναγκαιότητα, λόγω των χαμηλών ποσοστών της ανακύκλωσης
Παρά τις αναληφθείσες δεσμεύσεις της Ελλάδας, μέσω του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), η χώρα μας είναι ουραγός στην ανακύκλωση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ελλάδα δεν επιτυγχάνει την εθνική νομική υποχρέωση έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επίτευξη των ποσοτικών στόχων ανακύκλωσης. Κατά συνέπεια, η χώρα απειλείται με την επιβολή νέων προστίμων από την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω της μη επίτευξης των εν λόγω ποσοτικών στόχων ανακύκλωσης. Παράλληλα, έχει υιοθετηθεί η «περιβαλλοντική εισφορά» (τέλος ταφής) –που δεν είναι τίποτε άλλο από το πρόστιμο της Ευρωπαϊκής Ένωσης- στα απόβλητα που οδηγούνται σε ΧΥΤΑ – ΧΥΤΥ, ώστε να λειτουργήσει αποτρεπτικά για την ταφή των αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένων και των υπολειμμάτων από τις μονάδες επεξεργασίας αστικών αποβλήτων.
Προκύπτει λοιπόν με σαφήνεια η σκοπιμότητα και η αναγκαιότητα υλοποίησης πράξεων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση της χώρας για:
1. τη δημιουργία υποδομών ανακύκλωσης με διαχωρισμό στην πηγή των ανακυκλώσιμων υλικών
2. τη χρήση οικονομικών εργαλείων – κινήτρων για την εξασφάλιση υψηλής συμμετοχής των δημοτών
ώστε να μπορέσουν να ενισχυθούν οι εθνικοί ποσοτικοί στόχοι ανακύκλωσης και να γίνει εφικτή η εκπλήρωση της νομικής υποχρέωσης της Ελλάδας για επίτευξη των ποσοτικών στόχων ανακύκλωσης.
Έτσι λοιπόν η συγκεκριμένη δράση αφορά την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος που θα βοήθα στην πράξη τους μαθητές του Δημοτικού να κατανοήσουν την έννοια της συσχέτισης του περιβάλλοντος με την κατανάλωση και την αξιοποίηση πόρων προς όφελος του ιδίου του σχολικού περιβάλλοντος.