Απαλλοτριώσεις στα όρια… της κατάσχεσης
Να καταργηθεί τους κριτήριο της υπεραξίας στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους ζητούν κάτοικοι της Κατούνας
Να καταργηθεί το κριτήριο της υπεραξίας ζητούν δεκάδες ιδιοκτήτες στην περιοχή της Κατούνας, που οι ιδιοκτησίες τους απαλλοτριώθηκαν στα πλαίσια της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο – Αμβρακία.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα οι ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων στην περιοχή της Κατούνας, που απαλλοτριώθηκαν για να κατασκευαστεί ο αυτοκινητόδρομος, έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με μια παράλογη και σχεδόν εχθρική στάση από την πλευρά της Πολιτείας, αναφορικά με τις αποζημιώσεις που έπρεπε να λάβουν για τις ιδιοκτησίες τους. Και αυτό γιατί το Δημόσιο επιμένει να θέλει να εφαρμόσει στην περίπτωση της κατασκευής ενός κλειστού αυτοκινητοδρόμου, όπως είναι το «Άκτιο – Αμβρακία», το τεκμήριο της υπεραξίας που θεσπίστηκε για τις απαλλοτριώσεις των παρόδιων ιδιοκτησιών για τη διάνοιξη εθνικών οδών.
Είναι δυνατόν να υπάρχει «πρόσωπο» σε κάτι κλειστό;
Ο σχετικός νόμος του 1977, ορθά προέβλεπε ότι η αποζημίωση για την απαλλοτρίωση θα πρέπει να συμψηφιστεί με την υπεραξία που θα αποκτήσει η ιδιοκτησία από την κατασκευή του δρόμου, αφού πλέον θα αποκτά «πρόσωπο» επί του δρόμου. Με τις προδιαγραφές που κατασκευάζονταν οι δρόμοι τις προηγούμενες δεκαετίες και με την εύκολη δυνατότητα εισόδου και εξόδου από το δρόμο, το κριτήριο της υπεραξίας σαφώς και είχε λογική, αφού τα απαλλοτριωθέντα ακίνητα από την κατασκευή του δρόμου και μετά αποκτούσαν αξία και προοπτικές για εμπορικές χρήσεις κτλ.
Στην περίπτωση όμως των κλειστών αυτοκινητοδρόμων αυτό δεν μπορεί να ισχύει, αφού το «πρόσωπο» σε ένα κλειστό αυτοκινητόδρομο δεν έχει απολύτως καμία αξία. Το «πρόσωπο» σε απέναντι σε κάτι κλειστό είναι σκέτος παραλογισμός και απλώς αυτή η αναχρονιστική διάταξη σε σχέση με τα δεδομένα των αυτοκινητοδρόμων του σήμερα παραμένει ενεργή από το Δημόσιο προκειμένου να συμπιέζονται τα κόστη των απαλλοτριώσεων. Επιπλέον, στην περιοχή της Κατούνας τα αγροτεμάχια που απαλλοτριώθηκαν για να «περάσει» ο δρόμος, διχοτομήθηκαν και η αξία των τμημάτων τους εκατέρωθεν του δρόμου απομειώθηκε, από τη στιγμή μάλιστα που ο κλειστός αυτοκινητόδρομος δημιουργεί και προβλήματα επικοινωνίας.
Περίπου 50 κάτοικοι της περιοχής με ιδιοκτησίες στο τμήμα Κατούνα – Λουτράκι, της παράκαμψης Αμφιλοχίας που ήδη λειτουργεί, έχουν καταθέσει σχετικό υπόμνημα στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών ζητώντας την κατάργηση του τεκμηρίου της υπεραξίας για τους αυτοκινητοδρόμους. Μάλιστα έχουν ενημερώσει για το αίτημά της και την επιχειρηματολογία τους και όλους τους βουλευτές της Αιτωλοακαρνανίας, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουν πάρει απάντηση από το Υπουργείο.
Απεναντίας μέχρι σήμερα οι ιδιοκτήτες της περιοχής είδαν στα Δικαστήρια που έγιναν για τον υπολογισμό της αποζημίωσης να συνυπολογίζεται το κριτήριο της υπεραξίας και το Δημόσιο να ασκεί μάλιστα έφεση στις αποφάσεις του Εφετείου, που είχαν συμπιέσει προς τα κάτω τις πρωτόδικες αποζημιώσεις, προκειμένου να πέσει και άλλο προς τα κάτω το ύψος της αποζημίωσης.
Αξίζει να αναφερθεί, εντελώς ενδεικτικά ένα από τα πολλά παραδείγματα, όπου η απαλλοτρίωση δεν απέχει και πολύ από την κατάσχεση…. Κάτοικος της Κατούνας που μίλησε στο ΑγρίνιοCulture.gr για τη δική του περίπτωση είδε να απαλλοτριώνονται τα 22 από τα 30 στρέμματα του αγροτεμαχίου του και να του απομένουν μόλις τρία στρέμματα από τη μια και πέντε στρέμματα από την άλλη πλευρά του δρόμου. Το Εφετείο μείωσε την αποζημίωση στα 8.800 ευρώ από τις 11.000 ευρώ το στρέμμα, που ήταν η πρωτόδικη απόφαση, ενώ μέχρι σήμερα, την ώρα που ο δρόμος έχει ήδη κατασκευαστεί και λειτουργεί, έχει εισπράξει το 70% της πρωτόδικης απόφασης.
Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι οι αποζημιώσεις που βγαίνουν από τα Δικαστήρια ποικίλουν, αφού το κριτήριο της υπεραξίας άλλα Δικαστήρια το εφαρμόζουν και άλλα όχι όπως ζητούν οι ιδιοκτήτες. Στον ίδιο δρόμο, για απαλλοτριώσεις στην περιοχή της Βόνιτσας και του Δρυμού, όπου η αρμοδιότητα υπάγεται στο Δικαστήριο της Λευκάδας, οι αποζημιώσεις των ιδιοκτητών ήταν αναλογικά μεγαλύτερες, αφού δεν ελήφθη υπ’ όψιν το κριτήριο της υπεραξίας. Αυτός είναι και ο λόγος που πλέον ζητείται νομοθετική κατάργηση της συγκεκριμένης διάταξης, που είναι εξάλλου είναι εντελώς ασύμβατη σε σχέση με τις σύγχρονες προδιαγραφές των αυτοκινητοδρόμων.