Χρειάζεται κι άλλη φυσική καταστροφή για τα αντιπλημμυρικά της Ιόνιας Οδού;

Εγκαινιάζεται σήμερα η νέα γέφυρα του Ευήνου, έχοντας στερήσει αρκετά εκατομμύρια από το πακέτο των έργων που απαιτούνται
Εκκρεμότητα που κοστίζει πολλαπλά τα αντιπλημμυρικά της Ιόνιας Οδού

Η νέα γέφυρα του Ευήνου, εγκαινιάζεται σήμερα, δυόμισι χρόνια μετά τις ανεπανόρθωτες ζημιές που υπέστη η παλιά γέφυρα από τις πλημμύρες του Δεκεμβρίου 2021, δημιουργώντας σοβαρό πρόβλημα στην επικοινωνία μεταξύ των δύο πλευρών του ποταμού.

Φωτερεαλιστική απεικόνιση των αντιπλημμυρικών έργων ανάντη των Γεφυρών του Ευήνου με τους αναβαθμούς που πρόκειται να κατασκευαστούν

Η κατασκευή της γέφυρας αξίζει να σημειωθεί ότι συνοδεύτηκε από σημειακές αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις με έργα διευθέτησης στις όχθες του ποταμού (πτερυγότοιχοι, καθοδηγητικοί τοίχοι και καθοδηγητικά αναχώματα), ενώ η τελική λύση θα δοθεί με την ολοκλήρωση του αναβαθμού κατά πλάτος του ποταμού, ένα τεράστιο υδραυλικό έργο που θα προστατεύσει την ευρύτερη περιοχή από την ανεξέλεγκτη στάθμη και επικίνδυνη ροή των νερών του Ευήνου.

Στα 54 εκατ. το συνολικό κόστος στον Εύηνο

Έτσι μπορεί σήμερα να έχουμε εγκαίνια, ωστόσο οι εργασίες συνεχίζονται… Μάλιστα με πρόσφατή απόφασή του το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε με περαιτέρω δέσμευση πιστώσεων για τις παρεμβάσεις στον Εύηνο και έτσι ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 54 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένης και της κατασκευής της γέφυρας, αλλά και της διευθέτησης που απαιτήθηκε για τα δίκτυα κοινής ωφέλειας που περνούσαν πάνω από την γέφυρα).

Η εκκρεμότητα…

Ωστόσο σήμερα στα εγκαίνια της νέας γέφυρας παρουσίας της ηγεσίας του Υπ. Υποδομών θα έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε αν θα υπάρχει συνέχεια στην εκκρεμότητα των τελευταίων επτά περίπου ετών, που δεν είναι άλλη από το σύνολο των αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων κατά μήκος της Ιόνιας Οδού.

Γνωστά τα προβλήματα, ώριμα τα έργα

Τα αντιπλημμυρικά έργα στην Ιόνια Οδό έχουν υπαχθεί στο καθεστώς των μεγάλων έργων με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισµού Μεγάλων Έργων Υποδοµής. Υπενθυμίζεται ότι οι μελέτες έγιναν αδαπάνως για το Δημόσιο από τον παραχωρησιούχο της Ιόνιας Οδού, ενώ οι παρεμβάσεις που προβλέπεται να γίνουν κρίνονται φυσικά απολύτως αναγκαίες. Για την ακρίβεια θα έπρεπε να είχαν γίνει χθες… δηλαδή να είχαν γίνει μαζί με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Δυστυχώς όμως επτά περίπου χρόνια μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου γίνεται παρεμβάσεις μονάχα στο σημείο, δηλαδή στον Εύηνο, που δεν μπορεί να γίνει αλλιώς μετά τη φυσική καταστροφή του 2021.

Τα έργα μάλιστα αυτά τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την Αιτωλοακαρνανία, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑγρίνιοCulture.gr, έχουν λάβει περιβαλλοντική αδειοδοτήση και είναι έτοιμα προχωρήσουν εφ’ όσον υπάρχουν η πολιτική βούληση και τα χρήματα.
Υπενθυμίζεται ότι όλα αυτά τα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου έχουν παρατηρηθεί επαναλαμβανόμενα πλημμυρικά φαινόμενα, μικρότερης ή μεγαλύτερης έντασης, σε αρκετές περιοχές, όπως στην είσοδο του Μεσολογγίου, στην περιοχή της Μακύνειας, στην περιοχή του Χαλικίου κτλ.

Τα… μισά χρήματα πήγαν στον Εύηνο

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι τα αντιπλημμυρικά έργα κατά μήκος της Ιόνιας Οδού είχαν εκτιμηθεί σε 105 εκατ. ευρώ με την περίπτωση του Ευήνου να έχει «απορροφήσει» σχεδόν τα μισά καθώς το κόστος για την κατασκευή νέας γέφυρας δεν είχε φυσικά προϋπολογιστεί. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνει κανείς πόσο σημαντικό και από άποψη οικονομικού κόστους θα ήταν τα αντιπλημμυρικά να είχαν γίνει μαζί με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Το Υπουργείο Υποδομών λοιπόν, επειδή το προλαμβάνειν είναι κάλλιον του θεραπεύειν και οι αποκαταστάσεις των ζημιών κοστίζει πολύ περισσότερο, πρέπει να κάνει το επόμενο βήμα και να προχωρήσει στην απαιτούμενη αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής. Ή μήπως θα πρέπει να υπάρξει η επόμενη φυσική καταστροφή για να γίνει το επόμενο βήμα;

Που προβλέπονται αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις

Τα αντιπλημμυρικά έργα που θα γίνουν στην Αιτωλοακαρνανία είναι τα ακόλουθα:
1. Κατασκευή τάφρου κοντά στο Νεκροταφείο Ρίζας, χ.θ. 6+120 έως 6+280.
2. Έργα προστασίας γεφυρών Π.Ε.Ο. & της Σ.Γ. και γεωτρήσεων Μεσολογγίου καθώς έργο προστασίας βάθρων γέφυρας Ιόνιας Οδού και κατασκευή υδροληψίας αρδευτικών δικτύων Γαλατά και Αγ. Γεωργίου στον ποταμό Εύηνο, περί την χ.θ. 19+300.
3. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Ζεστής, χ.θ. 28+341.
4. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Αγριλιάς, χ.θ. 32+212,70 έως χ.θ. 33+534,70. 5. Συλλεκτήρας κατά μήκος της Π.Ε.Ο. από την οδό Αγ. Αθανασίου έως το ρέμα Αγριλιάς, χ.θ. 33+944,58.
6. Νέα τάφρος στην περιοχή του Μεσολογγίου, περί την χ.θ. 172 +480 έως 172+872.
7. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Χρυσοβέργι Ανατολικό χ.θ. 50+897,80 και Δυτικό περί την χ.θ. 48+515,
8. Αποδέκτης ευρύτερης περιοχής κόμβου Χαλικίου, χ.θ. 50+253,80 έως χ.θ. 50+897,80.
9. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Χαβάς, περί την χ.θ. 106+414,60.
10. Καθαρισμός και Αποκατάσταση ρέματος Κακαβάκια, περί την χ.θ. 106+997,80.

Ακολουθήστε το agrinioculture.gr στο GoogleNews και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από το Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία στο ΑγρίνιοCulture.gr