Οι πληρωμές Υπουργείου Ανάπτυξης για το 2024 δείχνουν ξεκάθαρα ποιες επενδύσεις πριμοδοτούνται
Με την εκταμίευση ποσού 219 εκατ. ευρώ -για την ενίσχυση 510 επενδυτικών σχεδίων των αναπτυξιακών νόμων του 2004, του 2011 και του 2016- ολοκληρώθηκε το 2024 για τη Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, 138 εκατ. ευρώ αφορούν σε 155 επενδυτικά σχέδια που είχαν υποβληθεί στην κεντρική υπηρεσία και 81 εκατ. ευρώ αποτελούν ενισχύσεις 355 επενδυτικών σχεδίων στις περιφέρειες.
«Πρόκειται για το υψηλότερο ποσό που δόθηκε τα τελευταία 10 χρόνια από το Υπουργείο Ανάπτυξης για την υλοποίηση επενδύσεων στο πλαίσιο αναπτυξιακών νόμων, από την υλοποίηση των οποίων αναμένεται να δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας» επισημαίνεται από την πλευρά του Υπουργείου ωστόσο στο σχετικό πίνακα των κατανομών φαίνεται ξεκάθαρα το αναπτυξιακό πλήγμα, που υπέστησαν οι περιφέρειες από την αφαίρεση της αρμοδιότητας έγκρισης επενδυτικών σχεδίων μεσαίου μεγέθους, με το περιορισμό από τα τρία στο ένα εκατομμύριο. Είναι ενδεικτικό ότι οι επιδοτήσεις που δόθηκαν στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για όλο το 2024 έφτασαν τα 2.951.673 ευρώ και διατέθηκαν σε 13 επενδυτικά σχέδια.
H «προτίμηση» στους μεγάλους
Πέραν τούτου όμως τα στοιχείου του Υπουργείου Ανάπτυξης δείχνουν ξεκάθαρα την «προτίμηση» στα μεσαία και μεγάλα επενδυτικά σχέδια σε σχέση με τα μικρότερα. Και αυτό γιατί όταν το 2024 138 εκατ. ευρώ διατέθηκαν σε 155 επενδυτικά σχέδια που είχαν υποβληθεί στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου και 81 εκατ. ευρώ στα 355 μικρά επενδυτικά σχέδια που διεκπεραιώθηκαν μέσω των περιφερειών, η αναλογία κατά μέσο όρο είναι ενίσχυση 890.000 ευρώ σε κάθε μεσαίο ή μεγάλο επενδυτικό σχέδιο και 228.000 ευρώ σε κάθε μικρό.
Το Υπουργείο στην αντίθετη κατεύθυνση
Πάντως ο προβληματισμός για την εφαρμογή του αναπτυξιακού νόμου δεν προκύπτει τώρα. Και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και οι λοιπές Περιφέρειες μέσω της ΕΝΠΕ είχαν ζητήσει να υπάρξει αύξηση στο όριο των επενδύσεων που «περνούν» από τις Περιφέρειες στα πέντε εκατομμύριο. Το Υπουργείο ωστόσο κινήθηκε στην αντίθετη κατεύθυνση μειώνοντας το όριο από τα τρία στο ένα εκατομμύριο. Ένα άλλο στοιχείο προβληματισμού επίσης είναι ότι η πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν σχεδόν το σύνολο της οικονομίας σε περιφερειακό επίπεδο, προτιμούν διάφορα προγράμματα του ΕΣΠΑ για να προχωρήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια, καθώς ο αναπτυξιακός νόμος έχει περισσότερη γραφειοκρατία και συχνά καθυστερεί τις πληρωμές των ενισχύσεων.
Επιμένουν οι Περιφέρειες
Σε πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας όπου ετέθη το θέμα ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης επανέλαβε ότι η Περιφέρεια είχε διαγνώσει από νωρίς το πρόβλημα που θα ανέκυπτε και είχε κάνει τις ανάλογες παρεμβάσεις. Εκτίμησε μάλιστα ότι θα ήταν και διαχειριστικά ορθότερο το Υπουργείο να είχε δεχθεί το αίτημα των Περιφερειών και να είχε αυξήσει το μέγεθος των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλονται στις Περιφέρειες. Στο πλαίσιο αυτό ο Νεκτάριος Φαρμάκης προέβλεψε ότι έστω και αργά το Υπουργείο θα καταλάβει το λάθος του και θα ζητήσει τη συνδρομή των Περιφερειών. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το Νεκτάριο Φαρμάκη, η εφαρμογή του αναπτυξιακού νόμου παραμένει πλήγμα για το ρόλο που θέλει να έχει η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση ως πυλώνας στήριξης της επιχειρηματικότητας, αύξησης της απασχόλησης και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Γι΄αυτό και η Περιφέρεια συνεχίζει να διεκδικεί την κατάργηση της διάταξης του Υπ. Ανάπτυξης που αφαίρεσε μεγάλο αριθμό επενδυτικών σχεδίων από την αρμοδιότητά της.