13.500 χλμ δρόμων στην Αιτωλοακαρνανία «στο μικροσκόπιο» για την εκτός σχεδίου δόμηση

Προϋπόθεση για τον έλεγχο της εκτός σχεδίου δόμησης, το έργο που θα «τρέξει» το ΤΕΕ

Μια σημαντική διαδικασία προχωρά μέσω του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας για τη μελέτη και καταγραφή οδικού δικτύου άνω των 316 χιλιάδων χιλιομέτρων ανά την χώρα,  σε 42 Περιφερειακές Ενότητες, στις περιοχές εκτός ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων, προς όφελος του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού και με στόχο, μεταξύ άλλων, τον εξορθολογισμό της εκτός σχεδίου δόμησης.

Ήδη, το ΤΕΕ δημοσίευσε την διακήρυξη για την «εκπόνηση μελέτης καταγραφής του υπάρχοντος οδικού δικτύου της χώρας, ανά Δημοτική Ενότητα (ΔΕ) στις περιοχές εκτός ρυμοτομικών σχεδίων των πόλεων, εκτός των ορίων των οικισμών των νομίμως υφιστάμενων προ του έτους 1923 και των οικισμών μέχρι 2000 κατοίκους».

Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται περίπου 155 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.  Επομένως, οι χρόνοι υλοποίησης είναι «σφιχτοί» και δεν θα ξεπεράσουν τους 10 μήνες από την υπογραφή της κάθε επιμέρους σύμβασης. Το τμήμα του διαγωνισμού που αφορά την Αιτωλοακαρνανία έχει προϋπολογισμό 6.556.305,73 € και αφορά περί τα 13.500 χιλιόμετρα οδικού δικτύου στις 29 Δημοτικές Ενότητες της Αιτωλοακαρνανίας.  Η δημοπράτηση του έργου έχει προγραμματιστεί με την ηλεκτρονική αποσφράγιση των προσφορών για τις 14 Απριλίου.

Ο δρόμος πολεοδομική προϋπόθεση για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα

Η καταγραφή του οδικού δικτύου στις εκτός σχεδίου περιοχές  αποτελεί ουσιαστικά το πρώτο βήμα για την ιεράρχηση και τον χαρακτηρισμό των κοινόχρηστων οδών. Αυτό αποτελεί ένα ιδιαίτερο κρίσιμο δεδομένο καθώς ο χαρακτηρισμός μιας οδού ως κοινόχρηστης αποτελεί καταρχήν απαραίτητη πολεοδομική προϋπόθεση για τη δομησιμότητα των οικοπέδων σε μία περιοχή εκτός σχεδίου.

Άλλωστε, σύμφωνα με τα κριτήρια που έχουν τεθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οδικό δίκτυο ενός οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης δεν αποτελεί τοπική του υπόθεση, εφόσον συνάπτεται τόσο με το υπόλοιπο δίκτυο της χώρας όσο και με την προστασία των γεωσυστημάτων του φυσικού χώρου, τα οποία αποτελούν στοιχείο της εθνικής φυσικής κληρονομιάς.

Να σημειωθεί πως η αναγνώριση δημοτικής οδού έχει σοβαρές συνέπειες, μεταξύ άλλων, ως προς τη δόμηση των παρόδιων ακινήτων και την πολεοδομική και χωροταξική διαρρύθμιση της περιοχής. Επιπλέον, το ζήτημα της ύπαρξης ή μη δημοτικής ή κοινοτικής οδού δεν μπορεί να επιλύεται κατά περίπτωση, επ’ ευκαιρία συγκεκριμένης υπόθεσης, με κίνδυνο έκδοσης αποσπασματικών και αντιφατικών αποφάσεων, αλλά «πρέπει να τέμνεται εγκύρως με την έκδοση πολιτειακής πράξης ανεξαρτήτως του χαρακτήρα της οδού», όπως έχει επισημάνει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) σε παλαιότερες αποφάσεις του.

Οι προϋποθέσεις για την καταγραφή/αναγνώριση των δρόμων

Βασική προϋπόθεση για την καταγραφή μιας οδού είναι να εμφανίζεται στις πλέον πρόσφατες ορθοεικόνες του Ελληνικού Κτηματολογίου πανελλαδικής κάλυψης και σε α/φ προ του 1977. Εφόσον εμφανίζεται σε αυτές τότε είναι αντικείμενο της μελέτης καταγραφής. Τα βασικά κριτήρια κατά τη διαδικασία της καταγραφής του οδικού δικτύου είναι:

  • Η θέση των οδικών τμημάτων ως προς το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ή/και ως προς τα όρια των οριοθετημένων οικισμών.
  • Αν τα οδικά τμήματα περιλαμβάνονται στο ήδη αναγνωρισμένο ή χαρακτηρισμένο οδικό δίκτυο της ΔΕ.

Εφόσον τα οδικά τμήματα ή οι οδοί δεν εμπίπτουν εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός οριοθετημένων οικισμών και δεν είναι χαρακτηρισμένες ως Εθνικές, Επαρχιακές, Δημοτικές οδοί, ή/και δεν είναι αναγνωρισμένες με διαπιστωτική πράξη κατ΄ εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 20 του ν. δ/τος του ‘23 ως προϋφιστάμενες ή με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του Π.Δ. 24-31.05.1985 (Δ΄270), τότε εξετάζεται περαιτέρω:

  • αν υφίστανται με τη βούληση της πολιτείας ή με άλλον νόμιμο τρόπο και λογίζονται ως κοινόχρηστες όπως:

α) οδοί που προβλέπονται από αναδασμό του Υπουργείου Γεωργίας ή δρόμοι που έχουν διανοιχτεί σε εκτέλεση παραχωρητηρίων του Ελληνικού Δημοσίου, αποφάσεων αναδασμού ή πράξεων απαλλοτριώσεως κατά τις διατάξεις της αγροτικής ή εποικιστικής νομοθεσίας, όπου υπάρχει σχετική πρόβλεψη ότι το αντίστοιχο τμήμα παραμένει δημόσια οδός ή δίοδος και αφήνεται στην κοινή χρήση, β) η καθορισμένη ζώνη παραλίας, που εξυπηρετεί τις ανάγκες κυκλοφορίας, εφόσον είναι διαμορφωμένη οδός, γ) οδοί που έχουν νομίμως κατασκευαστεί με τη βούληση της πολιτείας και επιτρέπουν την πρόσβαση σε ακτές, αρχαιολογικούς χώρους, εθνικούς δρυμούς, χιονοδρομικά κέντρα ή σε σημαντικά δημόσια έργα (όπως φράγματα, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, νοσοκομεία, Δημοτικές Εγκαταστάσεις Ύδρευσης(δεξαμενές, αντλιοστάσια) και Αποχέτευσης (εργοστάσια βιολογικών καθαρισμών), Επεξεργασίας και ταφής στερεών αποβλήτων, Νεκροταφείων, Ιερών Ναών κλπ.), δ) το δίκτυο δασικών οδών.

  • αν έχουν αποτυπωθεί ως οδοί στα κτηματολογικά διαγράμματα του Εθνικού Κτηματολογίου σε λειτουργούν Κτηματολόγιο άνω της πενταετίας.
  • αν έχουν κριθεί ως κοινόχρηστες δυνάμει αμετάκλητης δικαστικής αποφάσεως που αφορούσε και την κοινοχρησία της οδού ή/και
  • αν εμφανίζονται σε αεροφωτογραφίες πλησιέστερης ημερομηνίας προ 27.07.1977
 Το οδικό δίκτυο ανά Δημοτική Ενότητα στην Αιτωλοακαρνανία
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΜΗΚΟΣ ΟΔΙΚΟΥ ΔIKTYOY (ΧΛΜ)
ΙΕΡΑΣ ΠΟΛΗΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ 691,66
ΑΙΤΩΛΙΚΟΥ 418,67
ΟΙΝΙΑΔΩΝ 542,13
ΑΝΑΚΤΟΡΙΟΥ 435,31
ΜΕΔΕΩΝΟΣ 317,45
ΠΑΛΑΙΡΟΥ 247,52
ΑΓΡΙΝΙΟΥ 775,83
ΑΓΓΕΛΟΚΑΣΤΡΟΥ 197,17
ΑΡΑΚΥΝΘΟΥ 321,17
ΘΕΣΤΙΕΩΝ 297,67
ΜΑΚΡΥΝΕΙΑΣ 440,38
ΝΕΑΠΟΛΗΣ 242,72
ΠΑΝΑΙΤΩΛΙΚΟΥ 268,88
ΠΑΡΑΒΟΛΑΣ 319,64
ΠΑΡΑΚΑΜΠΥΛΙΩΝ 710,98
ΣΤΡΑΤΟΥ 466,67
ΑΜΦΙΛΟΧΙΑΣ 871,60
ΙΝΑΧΟΥ 1175,02
ΜΕΝΙΔΙΟΥ 342,82
ΘΕΡΜΟΥ 847,29
ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ 746,20
ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ 218,13
ΑΠΟΔΟΤΙΑΣ 605,56
ΠΛΑΤΑΝΟΥ 424,79
ΠΥΛΛΗΝΗΣ 415,13
ΧΑΛΚΕΙΑΣ 341,20
ΑΣΤΑΚΟΥ 489,50
ΑΛΥΖΙΑΣ 155,27
ΦΥΤΕΙΩΝ 204,75
Σύνολο 13.531
Ακολουθήστε το agrinioculture.gr στο GoogleNews και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσειςΔιαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από το Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία στο ΑγρίνιοCulture.gr