«Κόλλησε» στις προσφυγές η ανάπλαση της βορειοανατολικής εισόδου στο Αγρίνιο
Για μια ακόμη φορά η παθογένεια των διαγωνισμών στα δημόσια έργα, που συχνά «μπλέκουν» σε ένα κυκεώνα ενστάσεων και δικαστικών προσφυγών, φτάνει στο σημείο να απειλεί ακόμη και τη χρηματοδότησής τους.
Αυτή τη φορά «θύμα» είναι η ανάπλαση της βορειοανατολικής εισόδου του Αγρινίου, ύψους 3,8 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχοντας ενταχθεί από τα μέσα του 2022, στο πρόγραμμα του Ταμείο που αφορά τη «Βελτίωση οδικής ασφάλειας». Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για έργο που περιλαμβάνει σειρά παρεμβάσεων στην ευρύτερη περιοχή κοντά στο Ι.Ν. της Αγίας Βαρβάρας, με σημαντικότερη τη δημιουργία round – about στο τέρμα της οδού «Εθνικής Αντιστάσεως».
Πλέον όμως από τη στιγμή που ο διαγωνισμός του έργου δεν ολοκληρώθηκε επιτυχώς, μετά την τελευταία τροποποίηση του προγράμματος από το Υπουργείο Εσωτερικών το έργο έχει βρεθεί εκτός χρηματοδότησης λόγω του «σφιχτού» χρονοδιαγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης. Συγκεκριμένα το Υπουργείο έθεσε ως ορόσημο για την υπογραφή των συμβάσεων, τον προηγούμενο μήνα και ορόσημο για την ολοκλήρωση των έργων τον Ιανουάριου του 2026. Και από τη στιγμή που για το έργο του Δήμου Αγρινίου δεν έχει υπογραφεί ακόμη η σύμβαση, στους 10 μήνες που απομένουν είναι αδύνατο να κατασκευαστεί το έργο, ακόμη κι αν (εντελώς θεωρητικά) η σύμβαση υπογράφονταν χθες.
Υπενθυμίζεται ότι η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Αγρινίου είχε αναδείξει προσωρινό μειοδότη της εργολαβίας την εταιρεία «ΟΔΟΣ Α.Τ.Ε.». Ωστόσο η διαγωνιστική διαδικασία είχε από την πρώτη στιγμή αντιμετωπίσει καθυστερήσεις λόγω των προδικαστικών προσφυγών και των δικαστικών προσφυγών που υπήρξαν. Μάλιστα η αρχική απόφαση της Επιτροπής Διαγωνισμού ακυρώθηκε με απόφαση του κλιμακίου της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων – ΕΑΔΗΣΥ, ενώ στη συνέχεια με απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πατρών απορρίφθηκε η προσφυγή (της εταιρείας «Ν. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΤΕ»), με αποτέλεσμα πέρυσι το καλοκαίρι να αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος για το έργο. Μάλιστα ο Δήμος Αγρινίου διαβλέποντας τις καθυστερήσεις είχε ζητήσει από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό την παράταση ισχύος των προσφορών και των εγγυητικών επιστολών συμμετοχής τους για 10 μήνες. Όμως η δικαστική διένεξη συνεχίστηκε, με αποτέλεσμα σήμερα το έργο να μην «προλαβαίνει» το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αυτό βέβαια, μπορεί να μην είναι ευχάριστο, αλλά δεν σημαίνει ότι το έργο «χάθηκε» για το Δήμο Αγρινίου. Υπάρχουν κάποιες μηδαμινές ελπίδες, εάν υπάρξει παράταση στο Ταμείο Ανάκαμψης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το έργο να επανενταχθεί στο πρόγραμμα «Βελτίωση οδικής ασφάλειας», που χρηματοδοτείται από το Ταμείο. Σε διαφορετική περίπτωση ο Δήμος Αγρινίου έχει «ανοικτό» το πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και θα μπορεί να αναζητήσει χρηματοδότηση είτε μέσα από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, είτε από άλλο κοινοτικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Αν όμως χαθεί οριστικά η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, τότε μιλάμε για απώλεια πόρων, αφού η τυχόν “μεταφορά” του έργου στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και το πρόγραμμα ΒΑΑ, θα στερήσει πόρους, από άλλες πιθανές παρεμβάσεις του Δήμου Αγρινίου.