Μπορεί η χώρα το τελευταίο διάστημα να βαδίζει σε επικίνδυνα… μονοπάτια, ωστόσο η διαφαινόμενη συμφωνία με τους δανειστές και η σταδιακή επάνοδος στην κανονικότητα, επιβάλλουν να ανακτηθεί άμεσα το χαμένο έδαφος σε κάθε τομέα που εσχάτως έβαλε “λουκέτο” λόγω των capital controls. Ένας τέτοιος τομέας είναι και αυτός της κατασκευής των μεγάλων οδικών έργων. Το ταλαιπωρημένο έργο της κατασκευής του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία είναι ένα από αυτά και έχει ενδιαφέρον ότι με βάση επίσημη απάντηση που έδωσε το Υπ. Υποδομών σε ερώτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ Ν. Νικολόπουλου -και εξασφάλισε το ΑγρίνιοCulture.gr- το έργο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση και από το νέο ΕΣΠΑ.
Σύμφωνα λοιπόν με το Υπουργείο σε συνεργασία με την Διαχειριστική Αρχή έχει γίνει η καταγραφή-κοστολόγηση των υπολειπομένων εργασιών για την ολοκλήρωση του έργου η δαπάνη των οποίων θα μεταφερθεί στην επόμενη χρηματοδοτική περίοδο 2014-2020. Από το ποσό που είχε ενταχθεί στον προϋπολογισμό του έργου για την κάλυψη της δαπάνης αναθεώρησης μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί το 17,5% συνεπώς το εναπομένων κονδύλι επαρκεί να καλύψει και την μελλοντική αναθεώρηση λόγω παράτασης προθεσμιών. Για τη χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ στο εγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη» της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020 περιλαμβάνεται το Μεγάλο Έργο «Ολοκλήρωση της κατασκευής οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το Δυτικό άξονα Βορρά-Νότου – Φάση Β’». Το εν λόγω έργο έχει προβλεφθεί ως έργο phasing (υλοποίηση κατά στάδια). Δεδομένου ότι η κατασκευή του έχει ήδη ξεκινήσει την περίοδο 2007-2013 με πόρους από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» κατά την υποβολή της αίτησης τροποποίησης της Απόφασης Έγκρισης Χρηματοδοτικής Ενίσχυσης (ΑΕΧΕ), θα ληφθεί η κατάλληλη μέριμνα προκειμένου να ενσωματωθούν τυχόν αναγκαίες αλλαγές, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη υλοποίησή του. Επειδή το υπόψη έργο είναι έργο “phasing” θα πρέπει υποχρεωτικά να έχει ολοκληρωθεί στο πλαίσιο της περιόδου 2014-2020.
Τι καθυστέρησε το έργο
Ο μέχρι σήμερα ρυθμός εκτέλεσης των εργασιών των εν λόγω εργολαβιών δεν ήταν ο αναμενόμενος λόγω των καθυστερήσεων που προέκυψαν κυρίως από :
• την μη αποδοχή της διαδικασίας της επίταξης από ορισμένους ιδιοκτήτες,
• τις επανειλημμένες αναβολές των δικασίμων για του καθορισμό τιμών μονάδας για την αποζημίωση των απαλλοτριωθέντων ακινήτων, ενδεικτικά αναφέρεται ότι σε ορισμένα τμήματα του έργου έχει οριστεί νέα δικάσιμός για τον προσωρινό προσδιορισμό τιμής αποζημίωσης των ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν τον Μάιο και τον Ιούνιο 2015.
• την ανάγκη αντιμετώπισης γεωτεχνικών προβλημάτων (κατολισθήσεων),
• την ανάγκη τροποποίησης των μελετών στις περιοχές των κόμβων (Πούντας, Κ3 Υδραγωγείου Βόνιτσας, Καντούνας,) για την λειτουργική ένταξη στο έργο του οδικού άξονα Ακτιο – Αμβρακία των τοπικών συνδέσεων, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί μετά τις πρόσφατες επεμβάσεις που έγιναν σε αυτές μετά την δημοπράτηση του έργου.
• την ανάγκη περιβαλλοντικής αδειοδότησης των παραπάνω τροποποιήσεων, ενδεικτικά αναφέρεται ότι μέχρι σήμερα έχει αδειοδοτηθεί η μία τροποποίηση μελέτης.
• τις συνεχιζόμενες μέχρι σήμερα αρχαιολογικές έρευνες και την ανάγκη τροποποίησης της μελέτης σε ένα τμήμα του έργου στην περιοχή του κόμβου Κ-6Α (Δρυμός) λόγω εντοπισμού σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων.
Στα παραπάνω προβλήματα που υπήρχαν από την έναρξη των έργων προστέθηκε στην πορεία η οικονομική αδυναμία του αναδόχου να ανταπεξέλθει στις ανάγκες του έργου παρ” όλο που σε όλη τη διάρκεια του ήταν εξασφαλισμένες οι απαιτούμενες πιστώσεις.
Τι έκανε το Υπουργείο – Εκ νέου παράταση 18 μηνών
Η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείουμέχρι σήμερα έχει προβεί στις προβλεπόμενες διοικητικές πράξεις για την επίλυση των παραπάνω προβλημάτων και την επίσπευση των εργασιών ενώ παράλληλα για τις καθυστερήσεις που ήταν αποκλειστικής υπαιτιότητας του αναδόχου επιβλήθηκαν οι προβλεπόμενες από την σύμβαση και τον Ν.3669/2008 κυρώσεις, όπως παράταση χωρίς αναθεώρηση για τις εργασίες που η καθυστέρηση τους οφειλόταν σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου περικοπή του πρίμ κατά 50% στην τέταρτη εργολαβία και κατάργηση του στις υπόλοιπες τρεις εργολαβίες. Επιπλέον για την ενδυνάμωση του αναδόχου σχήματος στην δεύτερη και τρίτη εργολαβία εγκρίθηκε η σύσταση κατασκευαστικής κοινοπραξίας με τις εταιρείες ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ και ΑΚΤΩΡ Α.Ε. αντίστοιχα. Κατόπιν των ανωτέρω η Υπηρεσία μας βρίσκεται στο στάδιο σύνταξη ανακεφαλαιωτικών πινάκων εργασιών από τους οποίους θα προκύψει το ύψος των απαιτούμενων πιστώσεων για την ολοκλήρωση του έργου συμπεριλαμβανομένης και της δαπάνης για την αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προβλημάτων κατολισθήσεων, τροποποιήσεων μελετών).
Είναι προφανές ότι οι εγκεκριμένες προθεσμίες περαίωσης δεν επαρκούν για την ολοκλήρωση του έργου και εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί η χορήγηση εκ νέου παράταση 18 μηνών περίπου. Τέλος επισημαίνεται ότι το Υπουργείο μας ναι μεν θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια στα πλαίσια της νομοθεσίας περί δημοσίων έργων για την συνέχιση και ολοκλήρωση κατά το εφικτό του έργου , στην περίπτωση όμως που αυτό δεν καταστεί δυνατό λόγω υπαιτιότητας και αδυναμίας του αναδόχου Θα εφαρμοστούν οι προβλεπόμενες από τον νόμο περί δημοσίων έργων κυρώσεις.