Προς τους αξιότιμους κυρίους/ες, του Νομού μας που άσκησαν εξουσία είτε σε επίπεδο κυβέρνησης, είτε σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης (Δήμος Αγρινίου, Νομαρχία, Περιφέρεια) καθώς και όσους διατέλεσαν βουλευτές Αιτ/νίας τα τελευταία 30 χρόνια.
«Η αγωγή είναι το κέντρο που πρέπει να ξεκινάει το κάθε τι. Το Κράτος οφείλει να θεωρεί το αντικείμενο αυτό σαν τον πιο βασικό του στόχο, στον οποίο θα υποτάξει όλα τα υπόλοιπα …»
Ιωάννης – Ερρίκος Πεσταλότσι
Γράφει ο Γιώργος Δ. Καραμητσόπουλος
Καθηγητής Μαθηματικών [M.Sc]
Όπως φαίνεται τα λόγια του μεγάλου Ελβετού Παιδαγωγού απέχουν παρασάγγας από ό,τι ισχύει για την παιδεία στο Αγρίνιο όσον αφορά τουλάχιστον την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Από το 1985 που ιδρύθηκε στην πόλη μας το οικονομικό τμήμα δηλαδή εδώ και 32 χρόνια οι πολίτες του Αγρινίου βιώνουν μια απίστευτη κοροϊδία από την πλευρά του Κράτους σε όποια μορφή και αν αυτό εμφανίζεται, τόσο της κεντρικής διοίκησης όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τα γεγονότα είναι γνωστά και δεν χρειάζεται να τα επαναλάβω.
Το αποτέλεσμα όμως όλων αυτών των παλινωδιών είναι να υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Πόλη μας τρία τμήματα με εντελώς διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα χωρίς επιστημονική συνάφεια μεταξύ τους που δεν μπορούν να αποτελέσουν μια ενιαία σχολή, με φυσιολογικό επακόλουθο να τίθεται εν αμφιβόλω η παρουσία τους στο Αγρίνιο.
Αν κάποιος συγκρίνει αυτή την κατάσταση με ό,τι ισχύει στις άλλες μεγάλες επαρχιακές πόλεις αισθάνεται ότι το αίσθημα αδικίας που νοιώθουμε ως κάτοικοι του Αγρινίου είναι απολύτως δικαιολογημένο.
Για του λόγου το αληθές, δείτε ποια Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης λειτουργούν σε καθένα από τους 15 μεγαλύτερους σε πληθυσμό Δήμους της Χώρας (εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης) σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 2011 (για να μη γίνει υπερβολικά μακροσκελές το κείμενο δεν αναφέρομαι και σε ακόμη μικρότερους Δήμους που διαθέτουν Ιδρύματα Ανώτατης Εκπ/σης). Δίπλα σε κάθε Δήμο αναφέρεται ο πληθυσμός του και δίπλα σε κάθε Ίδρυμα καταγράφεται ο αριθμός των σχολών και των τμημάτων προπτυχιακού επιπέδου που έχουν ως έδρα την προαναφερόμενη πόλη (το * σημαίνει ότι η προαναφερόμενη πόλη είναι και έδρα του Ιδρύματος).
Πάτρα [213.984]
Πανεπιστήμιο Πατρών* [5 σχολές, 21 τμήματα]
Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο* [3 σχολές, 6 τμήματα]
ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας* [2 σχολές, 9 τμήματα]
Ηράκλειο [173.993]
Πανεπιστήμιο Κρήτης [2 σχολές, 7 τμήματα]
ΤΕΙ Κρήτης* [3 σχολές, 8 τμήματα]
Λάρισα [162.591]
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας [1 σχολή, 2 τμήματα]
ΤΕΙ Θεσσαλίας* [4 σχολές, 15 τμήματα]
Βόλος [144.449]
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας* [3 σχολές, 12 τμήματα]
Ρόδος [115.490]
Πανεπιστήμιο Αιγαίου [1 σχολή, 3 τμήματα]
Ανώτατη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου*
Ιωάννινα [112.486]
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων* [7 σχολές, 15 τμήματα]
ΤΕΙ Ηπείρου [1 σχολή, 3 τμήματα]
Χανιά [108.642]
Πολυτεχνείο Κρήτης* [5 σχολές, 5 τμήματα]
ΤΕΙ Κρήτης [1 σχολή, 2 τμήματα]
Χαλκίδα [102.223]
ΤΕΙ Χαλκίδας* [2 σχολές, 7 τμήματα]
Κέρκυρα [102.071]
Ιόνιο Πανεπιστήμιο* [3 σχολές, 6 τμήματα]
Αγρίνιο [94.181]
Πανεπιστήμιο Πατρών [—, 3 τμήματα]
Λέσβος [86.436]
Πανεπιστήμιο Αιγαίου* [2 σχολές, 6 τμήματα]
Κατερίνη [85.851]
ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας [—, 1 τμήμα]
Τρίκαλα [81.355]
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας [1 σχολή, 1 τμήμα]
ΤΕΙ Θεσσαλίας [—, 1 τμήμα]
Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών*
Σέρρες [76.817]
ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας* [2 σχολές, 6 τμήματα]
Λαμία [75.315]
ΤΕΙ Λαμίας* [2 σχολές, 5 τμήματα]
Παρατηρούμε ότι όλοι οι Δήμοι, εκτός του Αγρινίου και της Κατερίνης, αποτελούν έδρα τουλάχιστον ενός Ιδρύματος Ανώτατης Εκπαίδευσης και σε πολλές περιπτώσεις διαθέτουν και δεύτερο ή και τρίτο Ίδρυμα και αποτελούν την έδρα τουλάχιστον μιας σχολής (κοσμητεία).
Σ’ αυτόν τον γενικό κανόνα που είναι ο ορθολογικός τρόπος για την ανάπτυξη ενός Ιδρύματος Ανώτατης Εκπαίδευσης το Αγρίνιο συγκαταλέγεται δυστυχώς στις εξαιρέσεις, καθώς δεν αποτελεί έδρα σχολής παρά το γεγονός ότι έχει τρία τμήματα αφού αυτά δεν έχουν επιστημονική συνάφεια μεταξύ τους.
Είναι προφανές ότι τα τμήματα του Αγρινίου ιδρύθηκαν χωρίς να έχει προηγηθεί κανενός είδους σχεδιασμός και προγραμματισμός πιθανότατα για αλλότριους λόγους που ο καθένας, με όσα έχει δει να συμβαίνουν, μπορεί να συμπεράνει.
Για παράδειγμα για να κάνουμε κανα δυο τμήματα και στο χωριό για ψηφοθηρικούς-ρουσφετολογικους λόγους, να πάρουν έδρα καθηγητή και κάποιοι φίλοι μας που ήταν αδύνατο να συμβεί σε άλλα Ιδρύματα. Παρεμπιπτόντως αυτοί οι ίδιοι στη συνέχεια έδρασαν υπονομευτικά για το Πανεπιστήμιο κλπ.
Όμως το Αγρίνιο δεν είναι χωριό αξιότιμοι κύριοι/ες. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους Δήμους της χώρας και απαιτεί τουλάχιστον όσα και οι υπόλοιποι.
Και επειδή αυτά που δικαιούται εσείς δεν μπορέσατε επί 32 χρόνια και δεν μπορείτε μέχρι σήμερα να τα προσφέρετε στους κατοίκους της πόλης μας, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να σιωπάτε.
Αλήθεια αξιότιμοι κύριοι/ες ποια είναι η κτηριακή υποδομή που έχετε αφήσει ως παρακαταθήκη για το Πανεπιστήμιο αυτά τα 32 χρόνια;
Όπως γνωρίζω πολύ καλά από τα τρία δημόσια κτήρια που στεγάζουν το Πανεπιστήμιο τα δύο ήταν κτήρια που κατασκευάστηκαν και στέγαζαν επί χρόνια σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης και παραχωρήθηκαν στο Πανεπιστήμιο τη στιγμή μάλιστα που δεν περίσσευαν, αφού πολλά Γυμνάσια και Λύκεια εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να στεγάζονται, όπως συμβαίνει επί δεκαετίες, σε ιδιωτικά κτήρια.
Αν οι Πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις που αφήνετε ως παρακαταθήκη στο Αγρίνιο είναι το ένα και μοναδικό κτήριο που έχει κατασκευαστεί σε 32 χρόνια (επί Νομαρχίας Σταμάτη) τότε εκτός από το να σιωπάτε πρέπει και να απολογηθείτε στον Αγρινιώτικο λαό για όσα δεν κάνατε επί τρεις και πλέον δεκαετίες.
Και δυστυχώς δεν κάνατε ούτε τα αυτονόητα: η σίτιση, η στέγαση, η μεταφορά των φοιτητών, η κάλυψη των ελλείψεων σε μέλη ΔΕΠ και διοικητικού προσωπικού, η έρευνα, η αναγνώριση εργασιακών δικαιωμάτων, δηλαδή οι απολύτως αναγκαίες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και την εύρυθμη λειτουργία ενός Ιδρύματος Ανώτατης Εκπ/σης παραμένουν δυστυχώς ζητούμενα όπως πολλές φορές έχουν αναδείξει και οι ίδιοι οι φοιτητές με τις κινητοποιήσεις τους.
Αξιότιμοι κύριοι/ες που είστε συνυπεύθυνοι για αυτή την κατάσταση σταματήστε επιτέλους να ρίχνετε τις ευθύνες ο ένας στον άλλο και να προκαλείτε το κοινό αίσθημα, αφήστε στην άκρη τους πολικαντισμούς και αποφασίστε να συνεργαστείτε για τον σχεδιασμό, την οργάνωση και ανάπτυξη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στον τόπο μας με ορθολογικό και βιώσιμο τρόπο.
Άποψη μου είναι ότι για να υπάρχει θετικό αποτέλεσμα πρέπει ο σχεδιασμός να γίνει σε επίπεδο Νομού, που σημαίνει ότι απαιτείται η διάθεση συνεργασίας, συναίνεσης και στήριξης από όλους τους Δήμους του Νομού και όλες οι προτάσεις, ενέργειες και αποφάσεις να γίνονται γνωστές στους πολίτες ώστε να υπάρχει η δυνατότητα κατάθεσης της άποψης τους.
Αποτελεί απαίτηση της κοινωνίας και ιδίως των φτωχών λαϊκών στρωμάτων οι πολίτες του Αγρινίου να πάψουν να αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας και το Αγρίνιο να αποκτήσει το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που δικαιούται και ταιριάζει στο μέγεθος του. Τίποτε λιγότερο.
Τα καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς δεν περνάνε πια!