”Πες μου πού, θα σου πω γιατί”

Γράφει ο Ανδρέας Σκαρτσάρης

Η υπόσχεση
City Branding είναι η συντεταγμένη προσπάθεια από τους αρμόδιους φορείς μιας πόλης της δημιουργίας επωνυμίας (brand) που αποτελεί συνδυασμό ονομασίας,εικόνων,συμβολικών στοιχείων και επιμέρους διαδικασιών ώστε η πόλη να αναγνωρίζεται οπτικά και να ξεχωρίζει συναισθηματικά.Είναι δηλαδή μία εικόνα ή σύμβολο ή λέξη που βλέποντάς την καταλαβαίνεις για το τι μπορούν να αναμένουν οι άνθρωποι από την επίσκεψη σε μια συγκεκριμένη περιοχή.Μία υπόσχεση.

Ορισμένα brand names είναι τόσο ριζωμένα στο μυαλό μας που δεν χρειάζονται καν να το βομβαρδίζουν με εκστρατείες μάρκετινγκ για να ονειρεύεται συνεχώς για την επίσκεψή τους.Πάρτε το παράδειγμα του Λονδίνου, της Ρώμης ή του Παρισιού. Χρησιμοποιούνται τόσα χρόνια ως διαφορετικές τοποθεσίες ταινιών, ως προορισμοί για προτάσεις γάμου, ως οι πόλεις της καριέρας, της αγάπης και των φώτων. Το ίδιο ισχύει και για τη Νέα Υόρκη, της οποίας η καμπάνια της δεκαετίας του ’80 εξακολουθεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προσδοκίες των ανθρώπων, ενώ το T-shirt με το λογότυπο που σχεδιάστηκε σε μια καμπίνα του Milton Laser, γίνεται απαραίτητο souvenir για την ντουλάπα των περισσότερων τουριστών.

Καθημερινά αυξάνονται οι πόλεις που έχουν εκπονήσει και εφαρμόζουν σχέδια branding και μάρκετινγκ. Περισσότερες στο εξωτερικό όπου οι Ολλανδικές πόλεις μπορούν να χαρακτηριστούν ως πρωτοποριακές, αφού το 75% σχεδόν αυτών έχει δημοσιευμένο σχέδιο και σχετικό γραφείο/υπηρεσία από το οποίο κατευθύνονται. Στην Ελλάδα έχουμε λίγα παραδείγματα με τις πόλεις της Θεσσαλονίκης,του Ηρακλείου και των Τρικάλων να είναι πρωτοπόρες.

Η πρόκληση είναι πως η πόλη μας θα γίνει πιο ποιοτική, θα προσελκύει επισκέπτες, νέους επενδυτές, επιχειρηματικότητα κ.α.

Μια δυνατή εικόνα ενός brand συμβάλει στην στρατηγική διαφοροποίηση και τοποθέτηση στο μυαλό των καταναλωτών.Είναι μία χρονοβόρα και συνεχής διαδικασία που χρειάζεται πολλά χρόνια επίπονης προσπάθειας για να αναπτυχθεί και να καθιερωθεί η ταυτότητα ενός τόπου.Για παράδειγμα στα Τρίκαλα αντιλήφθηκαν ότι η πόλη δεν διέθετε ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και επέλεξαν ως στρατηγικό στόχο το όραμα της ψηφιακής πόλης (Smart Trikala). Η αξιολόγηση αυτή έγινε το 2002 ενώ η πρώτη αναγνώριση των Τρικάλων έγινε το 2009.Σημαντικό επίσης είναι να επισημάνουμε ότι η Ε.Ε. ενισχύει με άμεσες(ΕΣΠΑ) και έμμεσες πολιτικές και δράσεις της το φαινόμενο και την χρήση του εργαλείου ”city branding” ώστε να αναπτυχθούν οι δράσεις της.

Ο σκοπός πάντα είναι η μετατροπή της πόλης και του δήμου από απλή περιοχή σε τουριστικό προορισμό.

Το μήνυμα.
Για το σωστό brand name απαραίτητα είναι η αξιοπιστία στην επωνυμία,η διαφοροποίηση και το εύστοχο μήνυμα.Το τελευταίο, δηλαδή το εύστοχο μήνυμα έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς προκαλεί στους ίδιους τους κατοίκους ένα ψυχικό δεσμό και ένα αίσθημα περηφάνιας για τον τόπο.Οι πόλεις πρωτίστως είναι οι άνθρωποι που ζουν σε αυτές και η προσέγγιση που έχουν στους φιλοξενούμενους.

visit_agrinio
Δήμος Αγρινίου και τα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσουμε είναι τα εξής:
Ποια πρέπει να είναι η επωνυμία της πόλης;
Με ποιόν τρόπο πρέπει να αναπτυχθεί;
Ποια είναι τα μέσα επικοινωνίας που θα πρέπει να επιλεγούν για να εφαρμοστούν;
Πως πρέπει να γίνει η διαχείριση της επωνυμίας (brand);
Θέλει χρόνο, ενότητα, πρωτοβουλία και ρίσκο. Είναι όμως μία δημιουργική και σημαντική διαδικασία που πρέπει να κάνουμε. Για να γίνει ο Δήμος μας τουριστικός προορισμός. Για να παράγει πλούτο.
Για να γίνει “τόπος να ζεις”.

*Βασική πηγή “CITY BRANDING ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ” Ροίδω Κ. Μήτουλα -Παναγιώτης Ε. Κάλδης