Η ανάγκη να επιτυχανθούν οι διαδικασίες για την εξέλιξη των έργων ΕΣΠΑ είναι κάτι που διαπιστώθηκε από την πρώτη στιγμή στη σύσκεψη ανάμεσα στους δημάρχους και τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας. Τα στοιχεία εξάλλου το λένε ξεκάθαρα σε επίπεδο Δυτικής Ελλάδας περίπου 400 εκατ. ευρώ θα πρέπει να απορροφηθούν την ερχόμενη τριετία, αφού η έως τώρα απορρόφηση που μόλις ξεπερνά το 20%. Σε επίπεδο Αιτωλοακαρνανίας τα έργα που έχουν εντάξει οι δήμοι στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας έχουν μόλις 30,7 εκατ. συμβάσεις και 17,4 εκατ. απορρόφηση…
Αναγκαστικά η συζήτηση επικεντρώθηκε στα εμπόδια, γραφειοκρατικά και άλλα, που υπάρχουν στην ωρίμανση των έργων, αλλά και στα μέτρα που πρέπει να πάρει ο Νεκτάριος Φαρμάκης σε συνεργασία με τους δήμους ώστε το πρόγραμμα να “τρέξει”… Στους περισσότερους δήμοι οι τεχνικές υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες, ίδιως στους μικρούς περιφερειακούς δήμου συναντά κανείς τεχνικές υπηρεσίες με ένα (!) μηχανικό. Το πρόβλημα βέβαια αντιμετωπίζεται μερικώς με κινήσεις, όπως αυτή του δήμου Αγρινίου να υποστηρίξει το Δήμο Μεσολογγίου με τεχνικό προσωπικό για “τρέξει” τα δικά του έργα. Όμως το πρόβλημα δεν παύει να υπάρχει.
Οι δήμαρχοι ζήτησαν νέες προσκλήσεις και με μεγαλύτερους κατά περίπτωση προϋπολογισμούς από το Νεκτάριο Φαρμάκη κυρίως για νέα σχολικά κτίρια, έργα ύδρευσης – αποχέτευσης και ενεργειακής αναβάθμισης. Επίσης ζήτησαν από τον Περιφερειάρχη ίση πληροφόρηση για όλους σχετικά με τις προσκλήσεις που θα βγουν. Εξάλλου ο ίδιος ο Νεκτάριος Φαρμάκης προεκλογικά μιλούσε για κάτι τέτοιο αφήνοντας αιχμές για το τρόπο που χειρίστηκε ο προκάτοχός τους ορισμένες δράσεις του ΕΣΠΑ. Επ’ αυτού είναι χαρακτηριστικό ότι ο δήμαρχος Αγρινίου Γιώργος Παπαναστασίου ζήτησε ίδια μέτρα και σταθμά για όλους, επαναφέροντας την περίπτωση της πρόσκλησης για την ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων, που είχε καταγγείλει προεκλογικά ως “φωτογραφική” και “στημένη” για το δήμο Πατρέων. Μια αιχμή, που αφ΄ενός έχει βάση, αφού αποδείχθηκε από την εξέλιξη των πραγμάτων η αντίστοιχη πρόσκληση του ΕΣΠΑ του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας -στην οποία τελικά εντάχθηκε το ΔΑΚ Αγρινίου- δεν ζητούσε σχέδιο ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, που ζητούσε η πρόσκληση της Περιφέρειας και αφ΄ετέρου μάλλον “έβλεπε” περισσότερο προς την πλευρά των υπηρεσιακών παραγόντων της Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας.