Του Δημήτρη Παπαδάκη
Βρισκόμαστε στην αρχή του χειμώνα και σε όλο τον κόσμο πραγματοποιούνται τουριστικές εκθέσεις ενόψει της τουριστικής σεζόν του 2020. Τις προηγούμενες μέρες η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας συμμετείχε με δικό της περίπτερο στη διεθνή τουριστική έκθεση World Travel Market 2019, ενώ σήμερα ξεκινά στη Θεσσαλονίκη η γνωστή τουριστική έκθεση «Philoxenia», όπου πάλι η Δυτικής Ελλάδα θα συμμετάσχει με δικό της περίπτερο, στο οποίο μάλιστα θα συμμετέχουν και οι δήμοι της περιοχής μεταξύ των οποίων και ο δήμος Αγρινίου.
Στην εποχή του marketing, της εικόνας και της διαφήμισης θα ήταν τουλάχιστον αναχρονιστικό να ισχυριστεί κανείς ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και οι δήμοι της περιοχής δεν πρέπει να συμμετάσχουν σε τέτοιες εκθέσεις. Πόσο μάλλον όταν η Δυτική Ελλάδα εισπράττει από το σύνολο του τουρισμού στην Ελλάδα ποσοστό που μόλις ξεπερνά το 1%…
Το ζητούμενο όμως είναι αφ’ ενός όλες οι δράσεις για τις τουριστική προβολή να μην είναι αποσπασματικές, αλλά να αποτελέσουν ένα συνολικό πακέτο μαζί με την ανάπτυξη υποδομών, που ενισχύουν τον τουρισμό και αφ’ ετέρου κάθε δράση για την τουριστική προβολή να συνοδεύεται από ένα feedback, όπως λέμε στο χωριό μας, δηλαδή μια αποτίμηση του πόσα κέρδη αποφέρει κάθε δράση τουριστικής προβολής. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να ξέρουμε τι κάναμε καλά και τι όχι. Τι απέδωσε και σε ποιον επιμέρους τομέα του τουρισμού. Μόνο έτσι θα μπορούν κάθε φορά οι φορείς της αυτοδιοίκησης να αναπροσαρμόζουν τους στόχους τους, να στοχεύουν σε νέες αγορές και εν τέλει να βελτιώνουν τις επιδόσεις τους. Αυτό είναι κάτι που ο νέος Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης είχε θέσει και προεκλογικά στην ατζέντα του. Δείχνοντας λοιπόν προς τη σωστή κατεύθυνση, αναμένουμε να κάνει πράξη όσα έλεγε προεκλογικά. Δηλαδή του χρόνου τέτοια εποχή να ξέρουμε τι «ψάρια» πιάσαμε από τη φετινή μας παρουσία στο Λονδίνο…
Πρέπει όμως να πούμε ειδικότερα για την Αιτωλοακαρνανία δύο βασικά πράγματα. Όχι τα συνηθισμένα για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής. Τα «άκρα» του νομού, τα δυτικά παράλια από τη μια και η Ναύπακτος από την άλλη έχουν κάνει κάποια βήματα στο τουριστικό τομέα, το «κέντρο» όμως της Αιτωλοακαρνανίας παραμένει εκτός τουριστικού χάρτη. Και θα παραμείνει αν δεν αλλάξει τακτική για δεν έχει να πουλήσει ούτε την ιδιαιτερότητα της «καστρούπολης», ούτε τα κρυστάλλινα νερά του Ιονίου.
Όσον αφορά το Αγρίνιο και το Μεσολόγγι τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα. Στο Μεσολόγγι, όσο υφίσταται το πρόβλημα με τη Μαρίνα και όσο δεν υπάρχουν παρεμβάσεις για την βελτίωση των οικοσυστημάτων του, που είναι το μεγάλο πλεονέκτημα της περιοχής, δύσκολα θα αναπτυχθεί ο τουρισμός. Στις αρχές της εβδομάδας η λιμνοθάλασσα στο Αιτωλικό γέμισε νεκρά ψάρια, αυτό θα δείξει η περιοχή στους τουρίστες; Τουρισμός χωρίς περιβάλλον δεν μπορεί να υπάρξει! Το ίδιο ισχύει στο Αγρίνιο με την Τριχωνίδα. Πολλές παραλίμνιες περιοχές έχουν μετατραπεί σε μικρές χωματερές και σε χώρους εναπόθεσης αδρανών υλικών. Πως λοιπόν θα αυξηθεί η επισκεψιμότητα της περιοχής, αν δεν καθαρίσει το τοπίο.
Πως θα υπάρξει ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της περιοχής, αν δεν γίνουν και οι απαραίτητες υποδομές… Που είναι οι περιπατητικές διαδρομές; Που είναι τα μονοπάτια με ειδική σήμανση; Που είναι οι χώροι υποδοχής των επισκεπτών; Το κέντρο πληροφόρησης για την περιοχή; Όλα αυτά και άλλα πολλά λείπουν. Για άλλη μια φορά έχουμε βάλει το κάρο μπροστά από το άλογο. Η σωστή σειρά είναι: προστασία του περιβάλλοντος, υποδομές, branding και στο τέλος η προβολή. Θα πρέπει κάποια στιγμή για να επέλθει η ισορροπία να πάρουμε τη γενναία απόφαση να κάνουμε δύο πράγματα για να φτιάξουμε το τουριστικό μας προϊόν και ένα για την προβολή…