Μικρότερη ή μεγαλύτερη, πτώση τζίρου βλεπουν οι έμποροι σε Αγρίνιο Μεσολόγγι και Ναύπακτο
Αρνητική η αποτίμηση και στην περίοδο των εκπτώσεων
Ολοένα και περισσότερο «βυθίζεται» κάθε χρόνο ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων στις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Αιτωλοακαρνανίας. Αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα του εμπορικού κόσμου τόσο στο Αγρίνιο και στο Μεσολόγγι, όσο και στην τουριστική Ναύπακτο.
Οι καταστηματάρχες είδαν για άλλη μια φορά και κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, αλλά και στην διάρκεια των εκπτώσεων, που ολοκληρώνονται αυτή την ερχόμενη εβδομάδα, τα ταμεία τους ξανά άδεια καταγράφοντας σημαντική πτώση στους τζίρους τους. Οι αιτίες της «ελεύθερης πτώσης» είναι πολλές, η αλλαγή του τρόπου διανομής του κοινωνικού μερίσματος κατά το 2019, ο «εκφυλισμός» των εκπτώσεων, αλλά και η μεγάλη άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου, που εξελίσσεται στη μεγαλύτερη «πληγή» για τον εμπορικό κόσμο.
20 έως 30% η πτώση του τζίρου στο Αγρίνιο
Σε ποσοστά της τάξης του 20 έως 30% ανάγεται η πτώση του τζίρου στα εμπορικά καταστήματα του Αγρινίου. Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αγρινίου Παναγιώτης Μπεσίνης μιλώντας στo ΑγρίνιοCulture.gr για το θέμα ανέφερε ότι «οι εκπτώσεις είναι μέχρι τέλος του μήνα, αλλά τα βασικά συμπεράσματα βγήκαν. Μετά από μια κακή εορταστική περίοδο, έναν κακό Δεκέμβριο, που όλοι ελπίζαμε στις εκπτώσεις διαπιστώνουμε πως μέχρι στιγμής η τάση που υπάρχει στην αγορά του Αγρινίου είναι αρνητική. Από την εικόνα που έχουμε μέχρι στιγμής η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων του Αγρινίου έχουν πτώση του τζίρου τους μέχρι 30%, ενώ σε μικρή μερίδα η πτώση φτάνει στο 20% και ελάχιστοι συνάδελφοι έχουν τα ίδια αποτελέσματα κατά την περίοδο των εκπτώσεων που είχαν και πέρσι».
«Έχουν εκφυλιστεί οι εκπτώσεις»
Ακόμη μεγαλύτερη πτώση του τζίρου διαπιστώνουν και οι έμποροι του Μεσολογγίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην πρόσφατη έκτακτη Γενική Συνέλευση του Εμπορικού Συλλόγου η εκτίμηση του εμπορικού κόσμου της περιοχής είναι ότι η πτώση του τζίρου φτάνει έως και το 40%! Μικρότερη είναι πτώση του τζίρου στα εμπορικά καταστήματα της Ναυπάκτου, που διατηρεί σε σχέση με την υπόλοιπη Αιτωλοακαρνανία μία διαφορετική δυναμική λόγω του τουρισμού. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ναυπάκτου, Αποστόλη Παπαϊωάννου, η πτώση του τζίρου υπολογίζεται σε 5 έως 10% περίπου. Ωστόσο, ο ίδιος επισημαίνει ότι «κάθε χρόνο η εμπορική κίνηση είναι μειωμένη και την εορταστική περίοδο και την περίοδο των εκπτώσεων». Ο Αποστόλης Παπαϊωάννου εκτιμά επίσης ότι αφ’ ενός «οι εκπτώσεις έχουν πλέον εκφυλιστεί και δεν έχουν κανένα νόημα καθώς αποπροσανατολίζουν τους καταναλωτές», αφ’ ετέρου «μεγάλη ζημία κάνουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, όταν καθημερινά η κάθε εταιρεία courier, ξεφορτώνει μια νταλίκα με προϊόντα».
Ανησυχία για την κίνηση στη Ναύπακτο λόγω ανάπλασης
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι πέραν των άλλων ο εμπορικός κόσμος της Ναυπάκτου ανησυχεί για τις επιπτώσεις που θα έχει η εκτέλεση του έργου που αφορά την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Ναυπάκτου, καθώς κεντρικοί – εμπορικοί δρόμοι της Ναυπάκτου θα κλείσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ήδη οι εργασίες ξεκίνησαν στην οδό Νότη Μπότσαρη και θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα η οδός Ιλάρχου Τζαβέλα. «Είναι τεράστιο πρόβλημα» σημείωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ναυπάκτου «καθώς η κίνηση στο κέντρο θα είναι σχεδόν αδύνατη», εξέφρασε ωστόσο την ελπίδα να τηρηθεί η δέσμευση και οι δρόμοι να ανοίξουν το δίμηνο Ιούλιος – Αύγουστος, που η επισκεψιμότητα της περιοχής αυξάνεται κατακόρυφα.
«Αιμορραγία» λόγω των e–shops
Τα μαντάτα για τον εμπορικό κόσμο, όχι μόνο στην Αιτωλοακαρνανία, αλλά πανελλαδικά θα συνεχίζουν να είναι άσχημα κυρίως λόγω της ανόδου των ηλεκτρονικού εμπορίου. Ήδη από τα 4.500-5.000 ελληνικά e-shops τα 2/3 –σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών- προσφέρουν όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες και δυνατότητες στους καταναλωτές για μια άνετη και αξιόπιστη συναλλαγή, που είναι συγκρίσιμη και εφάμιλλη γνωστών e-shops του εξωτερικού. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα σημαντική αναμένεται τα επόμενα χρόνια η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού επιχειρείν στην Ελλάδα, με περίπου 5 εκατομμύρια Έλληνες να αγοράζουν online προϊόντα και υπηρεσίες αξίας άνω των 7 δισ. ευρώ. Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα αναμένεται να ξεπεράσει το όριο των 5 δισ. ευρώ, αφού μόνο περίπου το 40% του πληθυσμού πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά σε ώριμες online ευρωπαϊκές αγορές ξεπερνούν το 70%-75%. Ενώ χαρακτηριστικό της ανόδου του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ότι πλέον στο «παιχνίδι» των e-shops μπαίνουν και οι μεγάλοι «παίχτες» της λιανικής ακόμη και οι αλυσίδες των super-markets.
Αναζητούν «αντίμετρα» οι έμποροι
Μεσολόγγι και Ναύπακτος συντονίζονται τουριστικά
Ο εμπορικός κόσμος αναζητά μέτρα για να αντιπαλέψει την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, κυρίως μέσα από την γενικότερη ανάπτυξη της περιοχής και την αύξηση της επισκεψιμότητάς της. Όμως και εδώ οι δυσκολίες είναι πολλές, διαγράφονται όμως και αρκετές ευκαιρίες…
Για παράδειγμα, στο Μεσολόγγι ένα μεγάλο στοίχημα συνολικά για την τοπική κοινωνία είναι η ανάπτυξη του θαλασσίου μετώπου και πιο συγκεκριμένα η λειτουργία της Μαρίνας Μεσολογγίου, που καρκινοβατεί ουσιαστικά από τη δημιουργία της. Ο εμπορικός κόσμος της περιοχής φυσικά σε ένα τέτοιο θέμα δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα πέρα από το να θέτει το θέμα στους αρμοδίους. Υπάρχουν όμως ευκαιρίες που προκύπτουν μέσα από τη συνεργασία των φορέων της περιοχής. Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ναυπάκτου, Αποστόλης Παπαϊωάννου, έχει προτείνει και βρίσκεται σε εξέλιξη τη συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Μεσολογγίου, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κοινό τουριστικό πακέτο για την περιοχή της Ναυπάκτου και του Μεσολογγίου, που θα στοχεύει στο σχολικό τουρισμό. «Η αγορά του σχολικού τουρισμού είναι μεγάλη και η Ναύπακτος διαθέτει ικανοποιητικό αριθμό κλινών, σύντομα θα διαθέτει στο Ξενία το Μουσείο Ψηφιακής Αναπαράστασης της Ναυμαχίας, το Μεσολόγγι έχει την ιστορία της Εξόδου, τον Κήπο των Ηρώων και άλλα ιστορικά αξιοθέατα και θα πρέπει να γίνει ένα τουριστικό πακέτο εκπαιδευτικού χαρακτήρα, που θα στοχεύει στην ιστορία της περιοχής και τα άλλα αξιοθέατα της περιοχής» αναφέρει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ναυπάκτου και προσθέτει «πως από τη στιγμή που η Ναύπακτος διαθέτει ικανοποιητικό αριθμό κλινών και ο σχολικός τουρισμός «δουλεύει» περισσότερο τις εργάσιμες ημέρες και όχι τα Σαββατοκύριακα, ένα στοχευμένο τουριστικό πακέτο θα μπορούσε να έχει πολλά οφέλη για την περιοχή».