Στην πιο κρίσιμη καμπή τους έχουν μπει πλέον οι μεγάλοι οδικοί άξονες ανάμεσά τους και η Ιόνια Οδός. Τα δυο έργα, που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, εδώ και καιρό έχουν «παγώσει», λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης στη χώρα, όμως περιλαμβάνονται στον κατάλογο των έργων που θα επανεκκινήσουν φέτος. Αυτό, ως γνωστόν, θα γίνει με χρήματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία θα δεσμεύσει από το ΕΣΠΑ ποσό 1,5 δισ. ευρώ και για τους 5 υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμους. Είναι δεδομένο, ότι οι Κυβερνώντες δεν πρέπει να κωλυσιεργήσουν άλλο και να βοηθήσουν όπως μπορούν την -κατά το δυνατόν- ταχύτερη κατασκευή των έργων. Κυρίως όμως δεν πρέπει να βάλουν άλλα γραφειοκρατικά εμπόδια, αφού ειδικά η Ιόνια Οδός είναι δρόμος διευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
Το αρνητικό….
Η κρίση στα διόδια φρανάρει την επανεκκίνηση!
Συνεχή πτώση καταγράφουν τα έσοδα από διόδια στους οδικούς άξονες εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Η βουτιά του πρώτου τριμήνου φτάνει το 15% για την Αττική Οδό και μέχρι το 40% για τμήματα της Εγνατίας Οδού και άλλα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου.
Όσο μειώνονται τα έσοδα τόσο πιο δύσκολη καθίσταται η εξεύρεση λύσης για την επανεκκίνηση των τεσσάρων βαλτωμένων έργων (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Τσακώνα, Μαλιακός – Κλειδί, Ιόνια Οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας) που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης.
Ακόμα και η Αττική Οδός, η οποία είχε δείξει αντοχές την τελευταία διετία, άρχισε να «ματώνει» σοβαρά από το πρώτο τρίμηνο του έτους, με απώλειες περί το 15%. Η κοινοπραξία «Γέφυρα», που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, είχε στο πρώτο τρίμηνο ζημιές 100.000 ευρώ, από κέρδη 200.000 στο πρώτο τρίμηνο του 2011.
…και κάτι θετικό
Την ίδια ώρα, η πρώτη χαρμόσυνη είδηση, ότι κάτι ίσως αρχίζει να κινείται στο μέτωπο των συγκεκριμένων έργων ήρθε χθες, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την ολοκλήρωση της μελέτης κατασκευής της Ιόνιας Οδού από τα Γιάννινα έως την Κακαβιά. Πρόκειται για ένα έργο που ουσιαστικά θα επεκτείνει την Ιόνια μέχρι την Κακαβιά ενώ η ολοκλήρωση του έργου θα ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση μετακινήσεων από και προς την Αλβανία, ενώ σε συνδυασμό με τα άλλα μεγάλα έργα στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας (Ρίο – Αντίρριο, Εγνατία Οδός, λιμάνι Πάτρας και Ηγουμενίτσας κλπ.), θα συμβάλλει στην ουσιαστική αναβάθμιση της μεταφορικής υποδομής.
με πληροφορίες από dimokratianews.gr και ypodomes.com