Xιλιομετρoχρέωση στην Ιόνια Οδό; Προς το παρόν μόνο ηλεκτρονικά διόδια

Κ. Καραμανλής : Ιδιαιτέρως δύσκολο το θέμα της χιλιομετρικής χρέωσης
«Η επαναδιαπραγμάτευση έχει δέσει τα χέρια του δημοσίου πισώπλατα» λέει ο Υπουργός Υποδομών

Ενδιαφέρουσα ήταν η συζήτηση ανάμεσα στον Υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή και το βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΚΙΝΑΛ Δ. Κωνσταντόπουλου με αφορμή τη συζήτηση της ερώτησης του βουλευτή, αναφορικά με την εφαρμογή αναλογικών διοδίων στην Ιόνια Οδό και της μείωσης του κόστους διέλευσης της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης».

Ο κ. Καραμανλής τόνισε πως η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήταν αυτή που προέβη στον εξορθολογισμό των διοδίων και στην διόρθωση των όποιων αδικιών υπήρχαν. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην διαλειτουργικότητα των διοδίων, όπου πλέον οι οδηγοί μπορούν να διέρχονται από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους χρησιμοποιώντας έναν μόνο πομποδέκτη, λέγοντας πως «δώσαμε λύση σε ένα φαινομενικά μικρό, αλλά ουσιαστικά σημαντικό θέμα, που άπτεται της καθημερινότητας των πολιτών».

Παράλληλα αναφέρθηκε και στην χιλιομετρική χρέωση που λειτουργεί ήδη στην Ολυμπία Οδό, βάση της οποίας οι οδηγοί χρεώνονται μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιούν, ώστε να διορθωθεί μια και καλή ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια και να γίνει πραγματικότητα ένα αίτημα, που είναι κοινωνικά δίκαιο. Όπως εξήγησε ο ίδιος, τα αναλογικά διόδια ξεκίνησαν από την Ολυμπία Οδό, διότι αυτό προβλεπόταν στο reset, στην επανεκκίνηση δηλαδή της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, που έκανε η κυβέρνηση Σαμαρά -Βενιζέλου το 2013. Το θέμα της χιλιομετρικής χρέωσης, εκτίμησε ο Κ. Καραμανλής είναι κάτι ιδιαιτέρως δύσκολο. Διότι, όπως είπε, τόσο το reset, η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013, αλλά δυστυχώς η πολύ προβληματική επαναδιαπραγμάτευση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2016 και το 2017 στην ουσία έχουν δέσει τα χέρια του δημοσίου πισώπλατα.

Μάλιστα, επισήμανε, ότι το 2017 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προκήρυξε έναν διεθνή διαγωνισμό «γονατογράφημα» με εξωπραγματικό προϋπολογισμό ύψους 400εκ. ευρώ για την εγκατάσταση των λεγομένων δορυφορικών διοδίων, χωρίς να έχει εξασφαλίσει την συναίνεση των παραχωρησιούχων και των τραπεζών. Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός εκείνος ακυρώθηκε από το ΣτΕ. «Εμείς προχωράμε και σε πολύ λίγο καιρό θα είναι έτοιμος ο διαγωνισμός των ηλεκτρονικών διοδίων, αφού έρθουμε σε συνεννόηση με τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους» συμπλήρωσε ο κ. Καραμανλής.Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε επίσης ότι μόλις είχε αναλάβει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρενέβη και απέτρεψε την αύξηση των διοδίων στην Αττική Οδό. Με το διαγωνισμό πάντως για τα ηλεκτρονικά διόδια, σύμφωνα με τον Κ. Καραμανλή, δεν θα βλέπουμε ουρές διότι δεν θα έχουμε μετωπικούς σταθμούς διοδίων, θα έχουμε πλευρικά. Θα σταματήσει δηλαδή άλλος ένας παραλογισμός του ελληνικού κράτους, πάνω στον δρόμο την ώρα που ταξιδεύουμε να πρέπει να σταματήσουμε, είτε να πληρώσουμε το διόδιο, είτε με τον πομποδέκτη μας να περάσουμε.

Τι πληρώνουμε και τι θα έπρεπε να πληρώνουμε

Δύο ταχύτητες – Δ. Κωνσταντόπουλος: «Είναι κατάφορη η αδικία που γίνεται για τη Δυτική Ελλάδα»

Μια πολύ καλή αποτίμηση του τι θα σήμαιναν τα αναλογικά διόδια στην Ιόνια Οδό έκανε ο Δ. Κωνσταντόπουλος παραθέτοντας την ερώτησή του στη Βουλή.
«Το σημαντικό είναι να μειωθεί το κόστος των διοδίων που πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος. Δεν μπορεί από τη Ναύπακτο για να πάει στο Μεσολόγγι και να γυρίσει ξανά στη Ναύπακτο να πληρώνει 6 ευρώ, όταν θα πλήρωνε αναλογικά 1,2 ευρώ. Δεν μπορεί από το Αγρίνιο για να πάει στη Ρίγανη, σε δημοτικό διαμέρισμα, να πληρώνει 7 ευρώ, όταν με τα αναλογικά διόδια θα πλήρωνε 0,80 ευρώ. Φανταστείτε, δηλαδή, τη δυσαναλογία» ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι με την υπάρχουσα κατάσταση δημιουργούνται δύο ταχύτητες στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, δηλαδή σε Ολυμπία Οδό και Ιόνια Οδό.
«Κάποιοι επωφελούνται από το σύστημα της Ολυμπίας Οδού και κάποιοι είναι καταδικασμένοι να πληρώνουν ένα εξαιρετικά υψηλό κόστος στην Ιόνια Οδό, καθώς και με τη διέλευση της Γέφυρας. Δηλαδή, από το Ρίο για να φτάσει στην Πρέβεζα κάποιος πληρώνει 13,5 ευρώ στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, 2,95 ευρώ στην Κλόκοβα, 3,5 ευρώ στο Αγγελόκαστρο και 3 ευρώ στην Υποθαλάσσια Σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας. Στο σύνολο θα πληρώσει 22,95 ευρώ για να διανύσει λιγότερα από εκατό χιλιόμετρα. Και για να πάει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη που είναι πεντακόσια χιλιόμετρα πληρώνει 30,65 ευρώ» είπε ο Δ. Κωνσταντόπουλος. «Είναι κατάφορη η αδικία που γίνεται για τη Δυτική Ελλάδα» υπογράμμιζε ο Δ. Κωνσταντόπουλος και ζήτησε από Κ. Καραμανλή «άμεσα λύσεις και να επικρατήσει κοινωνική δικαιοσύνη».

Η επαναδιαπραγμάτευση που δεν… έγινε με τη Γέφυρα

Αναφορικά το κόστος των διοδίων της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» ο Κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι η σύμβαση παραχώρησης που υπέγραψε τότε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη VINCI, λέει ότι το Ελληνικό Δημόσιο παραχωρεί και το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων, τελών, αλλά ότι συμφωνήθηκε και το χρηματοοικονομικό μοντέλο.

«Άρα, εμείς ως Ελληνικό Δημόσιο το 1996 πήγαμε στον ιδιώτη και του είπαμε ότι «εσύ έχεις το δικαίωμα να βάζεις το τίμημα που θέλεις» είπε χαρακτηριστικά ο Κ. Καραμανλής και ανέφερε ότι με το βόρειο τμήμα του Ε65 θα υπάρχει ένας ανταγωνιστικός, εναλλακτικός, δρόμος σε σχέση με τη γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης.«Άρα, αρκετοί χρήστες του δρόμου αυτού, είτε από το Μέτσοβο είτε από τα Γιάννενα, έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν και μια άλλη εναλλακτική οδό, η οποία ίσως είναι και πιο φτηνή, πιο σύντομη και περιβαλλοντολογικά καλύτερη» σημείωσε.
Από την πλευρά του πάντως ο Δ. Κωνσταντόπουλος θύμισε πως όταν υπογράφτηκε η σύμβαση υπήρξε όρος, που έλεγε ότι αφότου παρέλθουν δέκα χρόνια λειτουργίας της γέφυρας να δύναται το Ελληνικό Δημόσιο και η κοινοπραξία να επαναδιαπραγματευτούν το κόστος διέλευσης, κάτι το οποίο δεν έγινε.

«Πέρασαν τα δέκα χρόνια το 2014. Δόθηκε το έργο προς χρήση των Ελλήνων φορολογουμένων το 2004. Το 2014 παρήλθε αυτή η δεκαετία. Άρα, μπορούν ουσιαστικά η Κυβέρνηση, το Υπουργείο και η κοινοπραξία να καθίσουν στο τραπέζι της επαναδιαπραγμάτευσης των διοδίων, για να μπορεί το έργο αυτό να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης» εκτίμησε ο Δ. Κωνσταντόπουλος και πρόσθεσε : «Δεν είναι δυνατόν, να καταβάλει 27 ευρώ κάποιος για να πάει στη δουλειά του και να επιστρέψει στο σπίτι του, είτε από την Αιτωλοακαρνανία στην Αχαΐα είτε από την Αχαΐα στην Αιτωλοακαρνανία, καθώς και Έλληνες φορολογούμενοι να πληρώνουν υπερβολικά υψηλό κόστος διέλευσης».