Θέλουμε απλώς να λέμε ότι έχουμε Πανεπιστήμιο και παίρνουμε Πανεπιστήμιο με το στανιό

Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε στο Αγρίνιο ότι Πανεπιστήμιο με το στανιό δεν γίνεται… Η εμπειρία του παρελθόντος θα έπρεπε να είχε κάνει άπαντες να το καταλάβουν αυτό. Όλες οι κυβέρνησεις που πέρασαν, μηδεμιάς εξαιρουμένης, το μόνο που έκαναν ήταν να ψηφίζουν νόμους -ή και τροπολογίες αν θυμηθούμε ότι το δήθεν ανεξάρτητο Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας που ιδρύθηκε επί ΝΔ με προκλογική τροπολογία- για να ιδρύουν Τμήματα χωρίς υποδομές και χωρίς καθηγητές, όπως έκανε ο προεκλογικός νόμος Γαβρόγλου με την ίδρυση της Γεωπονικής Σχολής στην Αιτωλοακαρνανία. Αρκεί μόνο να αναλογιστεί κανείς ότι τα Πανεπιστημιακά Τμήματα του Αγρινίου εδώ και δεκαετίες στεγάζονται σε παραχωρηθέντα από το Δήμο πρώην σχολικά κτίρια.

Ας αφήσουμε όμως τις υποδομές και ας έρθουμε σε ακαδημαϊκά παραδείγματα : Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων (Αγρίνιο) και Φυτικής Παραγωγής (Μεσολόγγι) με μόλις δύο μέλη ΔΕΠ το καθένα σήμερα… Τμήμα Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής (Μεσολόγγι) με μηδέν μέλη ΔΕΠ! Και το αποτελέσμα, τα εντυπωσιακά ποσοστά απώλειας φοιτητών για τα Τμήματα, καθώς από τους νεοεισαχθέντες στο Τμήμα Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής μόλις το 34,57% είναι ενεργοί και περίπου οι μισοί (58,33%) είναι οι ενεργοί στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Αγρινίου. Αυτή είναι η Γεωπονική του Γαβρόγλου… Να δούμε ακόμη πόσοι είναι οι ενεργοί φοιτητές στα παλαιότερα Τμήματα του Αγρινίου, που έχουν και κάπως καλύτερη στελέχωση; Στο Τμήμα ΔΕΑΠΤ μόλις το 49,19% από τους νεοεισαχθέντες είναι ενεργοί και στο Μηχανικών Περιβάλλοντος το 66,67%, πόσοστο μάλλον μικρό για ένα Τμήμα που λειτουργεί εδώ και 23 χρόνια… Σε αυτό, στο παλιότερο Τμήμα του Αγρινίου, οι μισοί (45.50%) εισαχθέντες του δεν είχαν βαθμολογία απλώς κάτω από τη βάση, αλλά κάτω και από τα 5.000 μόρια, ενώ στο Ιστορικό – Αρχαιλογικό, που μας ίδρυσε ο κ. Γαβρόγλου, το δέκατο τέτοιο Τμήμα της χώρας, που οι νεοεισερχόμενοι φοιτητές είναι 70% των επιτυχόντων, επειδή οι διαγραφές λόγω μετεγγραφών είναι πολύ υψηλές, μόνο το 65% είναι ενεργοί. 682 ήταν φέτος οι επιτυχόντες στα τέσσερα Τμήματα του Αγρινίου, αλλά μόλις 328 είναι ενεργοί φοιτητές… Δυστυχώς αυτό οι φορείς και οι θεσμικοί εκπρόσωποι του Αγρινίου, που μετράνε “κεφάλια” και όχι ποιότητα δεν το βλέπουν…

Το ερώτημα είναι: τέτοια πανεπιστημιακά Τμήματα θέλουμε; Πρέπει επιτέλους να απαντήσουμε τι Πανεπιστήμιο θέλουμε…. Θα κουβεντιάσουμε πάλι τα εντελώς ανεδαφικά (επιεικέστατος και ευγενέστατος χαρακτηρισμός) περί αυτόνομου και ανεξάρτητου Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας; Μήπως απλώς θέλουμε να λέμε ότι έχουμε Πανεπιστήμιο στο Αγρίνιο; Γιατί, μπορεί πράγματι το προτεινόμενο σχέδιο αναδιάρθρωσης να έχει οπτική, που σε μεγάλο βαθμό ταυτίζεται με τα πατρινά συμφέροντα, όμως «πατάει» και πάνω σε υπαρκτά προβλήματα, όπως οι τεράστιες ελλείψεις καθηγητών, αλλά και στους κακούς σχεδιασμούς, που είχαν ως αποτέλεσμα για παράδειγμα στο Αγρίνιο να λειτουργούν σήμερα τέσσερα Τμήματα, που ανήκουν σε τέσσερις διαφορετικές σχολές του Πανεπιστημίου.

Τι θα βγει, αν για μια ακόμη φορά καταγγελθεί ο υδροκεφαλισμός της Πάτρας; Αν υποθέσουμε ότι οι όποιες τοπικές αντιδράσεις των θεσμικών εκπροσώπων και των φορέων της περιοχής πιάσουν τόπο και σταματήσουν τα πατρινά σχέδια για μεταφορές Τμημάτων, τίποτα δεν θα έχει σωθεί, γιατί τα Τμήματα του Αγρινίου και του Μεσολογγίου «απειλούνται» από την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και σε δυο – τρία χρόνια θα κλείσουν “μόνα τους”, αφού δεν θα έχουν φοιτητές.

Είναι απαραίτητο τα Τμήματα να έχουν βιωσιμότητα και να πείθουν τους υποψηφίους φοιτητές να τα επιλέξουν στο μηχανογραφικό τους. Τέτοια Τμήματα πρέπει να θέλουμε στο Αγρίνιο, αλλά δυστυχώς μέχρι τώρα θέλαμε και εν τέλει παίρναμε απλώς τις “ταμπέλες” των Τμημάτων. Έτσι λέγαμε ότι είχαμε Τμήματα…

Αν αναλογιστεί κανείς ότι στις προγραμματικές περιόδους του ΕΣΠΑ χτίζονται στο Αγρίνιο συνήθως δύο νέα σχολεία ή ακόμη και ένα όπως στην τρέχουσα (2014-2020), τότε ακόμη και αν έμπαινε λουκέτο σε όλα τα Τμήματα του Αγρινίου ή μεταφέρονταν όλα στην Πάτρα, το όφελος για το Δήμο και την εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής θα ήταν πολύ μεγάλο. Θα κερδίζαμε περίπου 15 χρόνια και θα είχαμε τρία ωραιότατα κτίρια να τα κάνεις ό,τι θες…

Και ως καθ΄ υπερβολήν το επιχείρημα αυτό, για να καταδείξουμε ότι ανεξαρτήτως των όποιων μεθόδευσεων από τους ακαδημαϊκούς κύκλους της Πάτρας ή από τι θα πράξει στο τέλος το Υπουργείο Παιδείας, θα πρέπει επιτέλους να σταματήσουμε στο Αγρίνιο να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, να κρύβουμε τα προβλήματα των Τμημάτων κάτω από το χαλί και να μας φταίει για όλα η Πάτρα. Να επιλέξουμε εμείς τι θέλουμε, να το διεκδικήσουμε και να το απαιτήσουμε. Και όχι να έρχεται ο κάθε τυχάρπαστος Γαβρόγλου να μας ιδρύσει το δέκατο Ιστορικό – Αρχαιλογικό της χώρας. Γιατί, το Ιστορικό – Αρχαιολογικό του Αγρινίου, ως το δέκατο της χώρας, έχει 30% απώλειες από τις μετεγγραφές και από τους υπόλοιπους μόνο το 65% είναι ενεργοί, ενώ στην Πάτρα το Τμήμα Λογοθεραπείας -για μην αναφερθούμε στα πολύ δημοφιλή παραδείγμα της Ιατρικής ή της Πολυτεχνικής Σχολής- έχει 91% ενεργούς φοιτητές. Για τον απλούστατο λόγο ότι αυτό το Τμήμα, που είναι πρώην ΤΕΙ, όταν ιδρύθηκε το 1996 ήταν το πρώτο Τμήμα Λογοθεραπείας στη χώρα. Άλλο λοιπόν το πρώτο και άλλο το δέκατο…

Στην Πάτρα δεν πήραν ποτέ ό,τι τους έδιναν, άλλα διάλεγαν οι ίδιοι τι θα πάρουν και το διεκδικούσαν. Της αξίζουν λοιπόν της Πάτρας τα Τμήματα! Επειδή όμως ούτε στο Αγρίνιο αξίζει αυτή η κατάσταση με Τμήματα που “σέρνονται” μες στα προβλήματα και την ανυποληψία από τους ίδιους τους φοιτητές και τους υποψηφίους, καθώς θα πακετάρουν για Πάτρα, θα έχουν δώρο από το ΑγρίνιοCulture.gr ένα κουτί λουκούμια.

Δ.Π.