Υπογειοποίηση των κόμβων «Αγ. Δημητρίου» και «Σταδίου»: Οι φιλόδοξες προτάσεις του ΣΒΑΚ του Δήμου Αγρινίου
Tο Σχέδιο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Αγρινίου μπορεί να περιλαμβάνει αρκετά μέτρα για τη βελτίωση των μετακινήσεων στην πόλη, όπως η περαιτέρω επέκταση των πεζοδρόμων, η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, η προσβασιμότητα για τα ΑμεΑ, τις συγκοινωνίες κτλ και το κέντρο βάρος να πέφτει στον πεζό, ωστόσο υπάρχουν και αρκετές προβλέψεις για το οδικό δίκτυο και την κίνηση με το αυτοκίνητο.
Σημαντικό λοιπόν στοιχείο σχεδιασμού είναι οι παρεμβάσεις που θα μετατρέψουν την παλαιά εθνική οδό Αντιρρίου – Ιωαννίνων που διέρχεται μέσα από τον αστικό ιστό σε αστική λεωφόρο. Η λειτουργία σήμερα της εθνικής οδού εκτιμάται ότι διχοτομοτεί την πόλη και γι΄αυτό προτείνεται η ενσωμάτωσή της στο αστικό οδικό δίκτυο. Πρόκειται για μια μικρογραφία της λογικής, με την οποία η Πάτρα ζητά την υπογειοποίηση του τρένου.Προτείνεται λοιπόν η υπογειοποίηση τμήματος του άξονα της εθνικής οδού πέριξ του κόμβου «Αγ. Δημητρίου» και του κόμβου «Σταδίου».
Κάτι τέτοιο προκύπτει ως ανάγκη από το ότι η εθνική οδός διχοτομεί την πόλη, αποτελώντας εμπόδιο για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων και την ασφαλή μετακίνηση πεζών και ποδηλατών. Σήμερα, η κυκλοφορία στους κόμβους ρυθμίζεται με φανάρια, αλλά και στις δύο περιπτώσεις καταγράφονται προβλήματα, που σύμφωνα με τους μελετητές του ΣΒΑΚ είναι δισεπίλυτα χωρίς την εφαρμογή προωθημένων λύσεων. Στην περιοχή του κόμβου Αγ. Δημητρίου, όπου υπάρχει το δικαστικό μέγαρο, ο χώρος πρασίνου του Ι.Ν Αγ. Δημητρίου και πλήθος υπεραγορών και εμπορικών καταστημάτων, η ανάγκη για «ενοποίηση» του αστικού ιστού καθίσταται επιτακτική. Δυτικά του κόμβου, η περιοχή βρίσκεται εντός Σχεδίου Πόλης και έχουν αναπτυχθεί οικιστικές και εμπορικές χρήσεις γης, οι οποίες όμως είναι στην πράξη δεν είναι προσβάσιμες στους πεζούς. Η πρόταση για υπογειοποίηση βασίζεται επίσης στον υφιστάμενο κυκλοφοριακό σχεδιασμό, που προβλέπει οι κινήσεις από τα δυτικά προς τα ανατολικά και το κέντρο της πόλης να γίνονται μέσω του άξονα Αιγαίου/Βραχοχωρίτη και οι αντίστροφες κινήσεις να γίνονται μέσω του άξονα της οδού Αγγελοκάστρου.
Σήμερα οι κινήσεις και προς τις δύο κατευθύνσεις γίνονται μέσω της οδού Πολυζωίδη, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σημαντική κυκλοφοριακή συμφόρηση επί αυτής και στον κόμβο της με την οδό Τερτσέτη. Ο κόμβος αυτός δε ρυθμίζεται με σύστημα φωτεινής σηματοδότησης, ούτε είναι εφικτό να εφαρμοστεί τέτοιο σύστημα λόγω των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται σημαντικές εμπλοκές στον κόμβο που υποβαθμίζουν σημαντικά την ασφάλεια και εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων. Με τη συγκεκριμένη υπογειοποίηση η περιοχή σε συνδυασμό με το χώρο πρασίνου που υπάρχει στον αύλειο χώρο του ΙΝ Αγίου Δημητρίου εκτιμάται ότι θα αποκτήσει συνολικά ένα κοινόχρηστο χώρο πρασίνου σχεδόν 20 στρεμμάτων.
Ο κόμβος του Σταδίου, από την άλλη εξυπηρετεί, δυτικά της εθνικής οδού, την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του Σταδίου Αγρινίου, στο 2ο ΕΠΑΛ Αγρινίου και στο τοπικό οδικό δίκτυο. Ανατολικά της εθνικής οδού, συνδέεται με την περιοχή του Αγ. Κωνσταντίνου μέσω του άξονα των οδών Εθν. Αντιστάσεως/Μακρυγιάννη και με την κεντρική περιοχή του Αγρινίου μέσω της οδού Μεγάλης Χώρας. Πρόκειται για πολύ σημαντικό κόμβο για την ευρύτερη κυκλοφοριακή λειτουργία της πόλης.
Λόγω των πολλαπλών κινήσεων και των σημαντικών φόρτων που θα εξυπηρετούνται από τον κόμβο, των εγγενών γεωμετρικών του περιορισμών και την ανάγκη να καταστεί εφικτή, εύκολη και ασφαλής η κίνηση πεζών, προτείνεται από το ΣΒΑΚ η δημιουργία ανισόπεδου κόμβου και συγκεκριμένα η υπογειοποίηση της εθνικής οδού στο σημείο αυτό. Στόχος είναι να μπορεί να ανταπεξέλθει κατάλληλα ο κόμβος στη νέα κυκλοφοριακή λειτουργία και να ενοποιηθεί ο αστικός ιστός, δυτικά και ανατολικά της εθνικής οδού.
Η παρέμβαση αυτή εντάσσεται στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του Δήμου Αγρινίου και φυσικά χρειάζεται ωρίμανση.