Μετ’ εμποδίων τα έργα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων
Παράταση μέχρι το Μάιο του 2023 έλαβε η κατασκευή του οδικού άξονα Πογωνιάς – Πλαγιάς. Το έργο, που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με προϋπολογισμό 6,3 εκατ. ευρώ, αν και ενταγμένο από το 2018 ξεκίνησε να κατασκευάζεται την άνοιξη του 2020, καθώς υπήρξαν οι συνηθισμένες για τα δημόσια έργα στην Ελλάδα καθυστερήσεις, με τις προσφυγές των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό. Ωστόσο πολύ γρήγορα το έργο αντιμετώπισε χρηματοδοτικά προβλήματα με τον ανάδοχο του έργου να προβαίνει τέσσερις φορές μέχρι σήμερα (τελευταία φορά τον περασμένο Ιούνιο) σε ειδική δήλωση διακοπής εργασιών λόγω μη έγκαιρης πληρωμής του.
Σε αυτό το καθεστώς των αλλεπάλληλων διακοπών το έργο έχει παραμείνει για περίπου τέσσερις μήνες συνολικά, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για τη δεύτερη παράταση που δίνεται στο έργο καθώς η αρχική προθεσμία για την ολοκλήρωσή του ήταν το Σεπτέμβριο του 2021.
Τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις ιδίως στα έργα που χρηματοδοτούνται από αμιγώς εθνικούς πόρους, όπως ο δρόμος Πογωνιάς – Πλαγιάς, είναι γνωστά, ενώ στα τέλη του 2021 οι εργοληπτικές ενώσεις σε όλη τη χώρα είχαν κάνει λόγο για «στάση πληρωμών σε πολλά έργα του ΕΣΠΑ και σε άλλα έργα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)» ζητώντας μάλιστα να καθοριστούν συντελεστές αναθεώρησης που θα ενσωματώνουν και αποζημιώνουν για τις πολύ μεγάλες αυξήσεις στο κόστος κατασκευής των έργων.
Φυσικά το συγκεκριμένο έργο δεν είναι το μοναδικό στην περιοχή, που έχει αντιμετωπίσει τέτοια προβλήματα χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Για παράδειγμα, μια άλλη εργολαβία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αυτή που αφορά τη συντήρηση των δρόμων Κατοχή- Πλατυγιάλι, Γουριά –Λεσίνι, και Πεντάλοφο-Στρογγυλοβούνι-Πηγάδια με προϋπολογισμό 5 εκατ. ευρώ έχει έρθει αντιμέτωπη τρεις φορές με ειδική δήλωση διακοπής εργασιών του αναδόχου λόγω των ανεξόφλητων λογαριασμών του έργου.
Η παρέμβαση του Υπουργείου για να «σωθούν» τα έργα
Μολαταύτα η εικόνα δεν εξομαλύνθηκε ούτε στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2022. Το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε πριν από περίπου δύο μήνες σε παρέμβαση για την επίλυση των προβλημάτων στα δημόσια έργα, τα αποτελέσματα της οποίας μένει να φανούν.
Ειδικότερα, προχώρησε η έκδοση συντελεστών αναθεώρησης για τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2021 για 495 εργασίες με υλικά όπως ο χάλυβας, το αλουμίνιο, ο χαλκός, το PVC, το ξύλο, η άσφαλτος.
Δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ με την Υπουργική Απόφαση για τους συντελεστές αναθεώρησης τιμών δημοσίων έργων και για το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Ακόμη, με νομοθετική ρύθμιση προβλέπεται η απολογιστική πληρωμή συγκεκριμένων μόνο υλικών ασφάλτου, PVC και πολυαιθυλενίου, για περιορισμένο μόνο χρόνο από την έναρξη ισχύος της ρύθμισης και με αναδρομική ισχύ από την 1η/1/2022. Ενώ για εργασίες που περιλαμβάνουν αυτά τα υλικά, δεν θα προβλέπεται δαπάνη αναθεώρησης.
Εντωμεταξύ θα πρέπει να σημειωθεί πως ούτως ή άλλως για να εφαρμοστούν αυτές οι διατάξεις κάποια έργα παίρνουν παράταση. Για παράδειγμα στο αποχετευτικό του πρώην Δήμου Θεστιέων μία από τις αιτίες της παράτασης είναι η μεγάλη αύξηση του κόστους των υλικών κατασκευής, εξ’ αιτίας της οποίας προκλήθηκε σημαντική καθυστέρηση στην τροφοδότηση του εργοταξίου με υλικά και αδυναμία εκτέλεσης του έργου το προηγούμενο διάστημα.
Πογωνιά – Πλαγιά : Η δεύτερη απόπειρα να τελειώσει ο δρόμος
Ο οδικός άξονας Πογωνιάς – Πλαγιάς, χωροθετείται από τη θέση «Βαθυαβάλι» έως και τα όρια του οικισμού Πλαγιάς, και περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις και εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ακτίου Βόνιτσας, με τις οποίες θα ολοκληρωθούν εργασίες που είχαν ξεκινήσει με παλαιότερη εργολαβία, αλλά δεν περατώθηκαν, ενώ προβλέπεται και η πλήρης κατασκευή άλλων τμημάτων δρόμου, καθώς επίσης η σύνδεσή του με τους υπάρχοντες δημοτικούς δρόμους στην περιοχή.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών θα γίνει βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της ήδη υπάρχουσας οδού με τοπικές διαπλατύνσεις, κατασκευή τεχνικών έργων, κατασκευή οδοστρωσίας-ασφαλτικών, κατασκευή τεχνικών απορροής όμβριων, τοίχοι αντιστήριξης, κατασκευή επιχωμάτων και τοποθέτηση οριζόντιας και κάθετης σήμανσης. Παρεμβάσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά θέματα οδικής ασφάλειας και αναβαθμίζουν την ποιότητα των καθημερινών μετακινήσεων των κατοίκων.