«Δεν γίνεται με καραμέλες το έργο» είπε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας για τις απαιτήσεις της Περιφέρειας σε επίπεδο αντισταθμιστικών, την ώρα που οι αρμόδιοι της «ΙGI Poseidon» ομολογούσαν ότι η επενδυτική απόφαση δεν έχει ακόμη παρθεί
Μπορεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του αγωγού φυσικού αερίου East – Med να περιφέρεται στα Περιφερειακά Συμβούλια των περιοχών από τις οποίες θα διέλθει, ωστόσο η επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου δεν έχει παρθεί ακόμη, ούτε έχει εξευρεθεί η χρηματοδότησή του. Αυτό ειπώθηκε ευθέως από τους εκπροσώπους της εταιρείας «ΙGI Poseidon» κατά τη συζήτηση που έγινε τις χθες στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας προς ενημέρωση του Σώματος και όχι ψήφιση της μελέτης.
Ωστόσο είναι προφανές πως τα δεδομένα έχουν αλλάξει, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία, της απόφασης της Ευρώπης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο και των γεωπολιτικών συνθηκών που ευνοούν την αξιοποίηση των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και των δυνητικών ελληνικών κοιτασμάτων –δεν είναι τυχαία εξάλλου η επιτάχυνση της Ελλάδας στις έρευνες που είχε καθυστερήσει επί χρόνια. Υπό αυτό το πρίσμα ο East – Med γίνεται πια βιώσιμος και αναγκαίος για την Ευρώπη. Γι’ αυτό και οι αρμόδιοι φαίνεται ότι βιάζονται να έχουν ολοκληρώσει την προετοιμασία του έργου μέχρι να ξεκαθαρίσει η χρηματοδότηση του έργου. Αυτό εκτιμάται ότι γίνει εντός του 2023, πιθανότατα μέσα στο πρώτο εξάμηνο και έτσι ο στόχος είναι έως το τέλος του 2027 ο αγωγός να έχει κατασκευαστεί.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας σε πρώτη φάση στη χθεσινή του συνεδρίαση ασχολήθηκε όχι τόσο με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου στην περιοχή, αλλά με τα οφέλη που θα προκύψουν. Η σχεδόν ομόθυμη ερώτηση που έγινε προς τους μελετητές του έργου ήταν το τι θα κερδίσει η Δυτική Ελλάδα από τη διέλευση του αγωγού στην περιοχή. Ετέθη λοιπόν το ζήτημα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, που θα μπορούσαν να πάρουν οι τοπικές κοινωνίες από τη διέλευση του αγωγού. Από τη στιγμή που η επενδυτική απόφαση για το έργο δεν έχει παρθεί ακόμη, επί του παρόντος δεν μπορεί συζήτηση για τα αντισταθμιστικά ωφελήματα, που θα δοθούν σε κάθε περιοχή. Αυτό δήλωσαν οι αρμόδιοι υπογραμμίζοντας όμως ότι αποφασισμένοι να ακολουθήσουν το επιτυχημένο παράδειγμα του αγωγού TAP στη βόρεια Ελλάδα. Ωστόσο μια αποστροφή από την πλευρά των ιθυνόντων για δωρεά απινιδωτών σε τοπικές κοινότητες (αναφέρθηκε ως παράδειγμα) προκάλεσε την αντίδραση του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη, που έσπευσε να δηλώσει ότι ένα τέτοιο μεγάλο έργο δεν μπορεί να γίνει με καραμέλες. Δείχνοντας με αυτό τον τρόπο ότι η περιοχή αναμένεται μεγαλύτερα αντισταθμιστικά ωφελήματα.
Ακόμη πιο έντονα όμως τέθηκε το ερώτημα αν ο αγωγός αυτός θα μπορούσε να «αφήσει» λίγο από το φυσικό αέριο που θα διοχετεύει στην Ευρώπη, με σκοπό να αναπτυχθούν τοπικά δίκτυα διανομής φυσικού αερίου στο δυτικό άξονα της χώρας. Εύλογο το ερώτημα αν κρίνει κανείς από το γεγονός ότι η Δυτική Ελλάδα γίνεται αυτή την περίοδο η πρώτη περιοχή της χώρας που επιχειρεί να αναπτύξει δίκτυα μέσω οδικής μεταφοράς του αερίου με τη μορφή LNG. Ως γνωστόν στη βόρεια και την ανατολική Ελλάδα τα δίκτυα αναπτύχθηκαν βάσει αγωγών, όπως για παράδειγμα και ο αγωγός TAP. Θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο και στη Δυτική Ελλάδα με τον East-Med; Η απάντηση που δόθηκε από τους αρμοδίους ήταν ότι τεχνικά υπάρχει η δυνατότητα, αν υπάρχει οικονομικό όφελος για τις εταιρείες εμπορίας του φυσικού αερίου. «Όταν ο αγωγός περνά δίπλα από την πόλη, θα είναι βιώσιμο, να δώσει φυσικό αέριο και στην πόλη» είπε χαρακτηριστικά ο αρμόδιος μελετητής.
Ωστόσο από τις ερωτήσεις των περιφερειακών συμβούλων ουσιαστικά εκμαιεύτηκε ότι ο East – Med επί του παρόντος είναι αγωγός διέλευσης και μόνο.