Δύο ακόμη μελέτες στο περιβαλλοντικό μητρώο για να αδειοδοτηθούν όλα τα έργα
Προς ολοκλήρωση με χαρακτηριστική βέβαια καθυστέρηση οδεύει η περιβαλλοντική αδειοδότηση των αντιπλημμυρικών έργων κατά μήκος της Ιόνιας Οδού.
Πέρυσι πήραν τη σχετική αδειοδότηση τα έργα που αφορούν το τμήμα της ευρείας παράκαμψης Αγρινίου, την περιοχή των Ιωαννίνων και την περιοχή του Μεσολογγίου.
Αυτή την περίοδο βρίσκονται στο περιβαλλοντικό μητρώο σε διαβούλευση δύο ακόμη μελέτες για τα αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή του Δήμου Ναυπακτίας και του ποταμού Ευήνου, καθώς και στην περιοχή της Αμφιλοχίας και της Άρτας. Και εκτιμάται ότι έως τις αρχές του καλοκαιριού θα έχουν πάρει και αυτά τα έργα την πολυπόθητη περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Συγκεκριμένα μια πρώτη μελέτη αφορά το Τμήμα S1 της Ιόνιας Οδού και αφορά τα αντιπλημμυρικά στα Ρέματα Χαλούλ Αγάς, Νυφόρεμα, Ριζόρεμα και τα έργα προστασίας του ποταμού Εύηνου. Η δεύτερη μελέτη αφορά τα αντιπλημμυρικά στα Ρέματα Ξηρόρεμα, Μποτάκος, Μπούτσης, Ζούτος, (τμήμα S2 της Ιόνιας Οδού στην περιοχή της Αμφιλοχίας) και Καταβόθρες Στρατοπέδου, Δημαρχείου, Επισκοπικού και Αμπελιάς (τμήμα S3 της Ιόνιας Οδού στην περιοχή της Άρτας).
Επικίνδυνα σημεία
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι περιπτώσεις αφορούν σημεία που στο πρόσφατο παρελθόν έχουν σημειωθεί επανειλημμένως πλημμυρικά φαινόμενα. Συγκεκριμένα στα ρέματα Χαλούλ Αγάς, Νυφόρεμα και Ριζόρεμα στην περιοχή της Μακύνειας και της Ρίζας Αντιρρίου είχαν σημειωθεί σημαντικές πλημμύρες τόσο το 2015, όσο και το 2019 με σημαντικές καταστροφές σε δημόσιες υποδομές και ιδιωτικές περιουσίες. Στην περιοχή του Ευήνου τα λόγια είναι περιττά. Απανωτά πλημμυρικά συμβάντα το 2015, το 2017, το 2020 με αποκορύφωμα την κατάρρευση της σιδηροδρομικής και την καθίζησης της οδικής γέφυρας του Ευήνου το Δεκέμβριο του 2021.
Ωστόσο θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η εν λόγω μελέτη σε σχέση με τον Εύηνο αφορά τις αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις στην περιοχή της Γέφυρας της Ιόνιας Οδού για την προστασία των βάθρων της Γέφυρας, δηλαδή στην περιοχή βόρεια του Περιθωρίου. Τα έργα που θα γίνουν νοτιότερα στο ύψος του Ευηνοχωρίου και στην περιοχή της οδικής γέφυρας που υπέστη καθίζηση έχουν ήδη εγκριθεί από πέρυσι καθώς εντάσσονταν στη μελέτη που αφορούσε τα αντιπλημμυρικά στην περιοχή του Μεσολογγίου.
Τα αντιπλημμυρικά έργα στην Ιόνια Οδό, που έχουν κοστολογηθεί στα 105 εκατ.ευρώ, έχουν υπαχθεί στο καθεστώς των μεγάλων έργων με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισµού Μεγάλων Έργων Υποδοµής. Υπενθυμίζεται ότι οι μελέτες έγιναν αδαπάνως για το Δημόσιο από τον παραχωρησιούχο της Ιόνιας Οδού, ενώ οι παρεμβάσεις που προβλέπεται να γίνουν κρίνονται φυσικά απολύτως αναγκαίες. Για την ακρίβεια θα έπρεπε να είχαν γίνει χθες… δηλαδή να είχαν γίνει μαζί με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Δυστυχώς όμως έξι περίπου χρόνια μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου μιλάμε ακόμη για την αδειοδότηση των έργων.
Με αφορμή το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ήρθαν με τραγικό τρόπο στην επιφάνεια όλα τα θέματα που αφορούν την ασφάλεια και τις ευθύνες… Τα χρόνια που μεσολάβησαν από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου μέχρι σήμερα απέδειξαν ότι ασφάλεια δεν υπάρχει, αφού δεν έγιναν τα αντιπλημμυρικά και μοιραία είχαμε επαναλαμβανόμενα πλημμυρικά φαινόμενα. Άραγε υπάρχουν ευθύνες, που έξι χρόνια μετά μιλάμε ακόμη για τις μελέτες των αντιπλημμυρικών ή και για αυτό φταίει η κλιματική αλλαγή…;
Εκτός από το μεγάλο ζητούμενο, που είναι η αντιπλημμυρική προστασία, η κατασκευή των έργων αυτών αξίζει να σημειωθεί ότι θα επιλύσει και μερικά ακόμη ζητήματα που έχουν ανακύψει αυτά τα χρόνια που λειτουργεί ο αυτοκινητόδρομος. Ένα από αυτά είναι το γεγονός ότι τα συνοδά έργα της Ιόνιας Οδού, δηλαδή τμήματα που βρίσκονται κοντά σε κόμβους της Ιόνιας Οδού ή τμήματα που μετατοπίστηκαν, καθώς συνέπιπτε η χάραξη της Ιόνιας Οδού με την παλαιά εθνική οδό, δεν έχουν ακόμη παραληφθεί διοικητικά (ο κόμβος του Κεφαλοβρύσου είναι ένα από αυτά), με αποτέλεσμα να ανακύπτουν ζητήματα για τη συντήρησή τους.