«Μία 4ετία μεγάλου και καθημερινού έργου με στόχο την βελτίωση της προσβασιμότητας και την ενίσχυση των υποδομών της Δυτικής Ελλάδας, πρέπει να ακολουθηθεί από μία νέα 4ετία επίσης μεγάλης προσπάθειας προς την ίδια κατεύθυνση, προκειμένου να καλύψουμε τις εκκρεμότητες που παραμένουν ακόμα ανοικτές και να διαμορφώσουμε σύγχρονες συνθήκες μεταφοράς και επικοινωνίας, αλλά και ισχυρή αύξηση της ανθεκτικότητας του τόπου μας» σημειώνει ο Περιφερειάρχης και επικεφαλής του συνδυασμού «ΜΠΡΟΣΤΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ», Νεκτάριος Φαρμάκης.
Αναμφίβολα, η πιο εμβληματική εξέλιξη της περιόδου που πέρασε ήταν η ουσιαστική εκκίνηση – και ταχεία εξέλιξη των έργων – στο νέο αυτοκινητόδρομο της Πατρών – Πύργου, μέσα από την επαναφορά της στη σύμβαση παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού» από το Υπουργείο Υποδομών. Το συγκεκριμένο έργο όμως, που θα σπάσει οριστικά την απομόνωση της Ηλείας και θα ανοίξει μία νέα εποχή στις μεταφορικές και επιβατικές δυνατότητες της βορειοδυτικής Πελοποννήσου, συνοδεύτηκε από δύο ισχυρές διεκδικήσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που έγιναν πραγματικότητα. Η πρώτη αφορούσε στην πολύ σημαντική παρέμβαση αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο οδικό άξονα προκειμένου να πάψει ο βαρύς φόρος αίματος και η δεύτερη, την επέκταση του οδικού άξονα προς την Αρχαία Ολυμπία αλλά και τα όρια της Μεσσηνίας, κάτι για το οποίο βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη οι σχετικές μελέτες.
Επίσης όμως, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με τις δικές της δυνάμεις, προχώρησε σε πολλά σημαντικά έργα βελτίωσης της προσβασιμότητας.
Μεταξύ άλλων:
• Δέσμευση και επένδυση σε έργα που συνολικά ξεπερνούν τα 120 εκ. ευρώ για την συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό του Εθνικού και Επαρχιακού οδικού δικτύου.
• Επέκταση και αναβάθμιση του οδοφωτισμού σε όλη την έκταση της Περιφέρειας με έργα που ξεπερνούν τα 28 εκ. ευρώ.
• Δημοπράτηση του έργου για την διάνοιξη και κατασκευή νέας συνδετήριας οδού από τον Κόμβο Κ7 της Ευρείας Παράκαμψης Πατρών (Ε.Π.Π.) έως την ΕΟ Πατρών –Τριπόλεως (Ε.Ο. 33) στην περιοχή Λαμπραίικα.
• Αποκαταστάσεις και βελτιώσεις των εισόδων των πόλεων (Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργος, Μεσολόγγι, Αστακός, κ.α.) και εκτεταμένες αναπλάσεις και αναβαθμίσεις στα αστικά κέντρα των τριών περιφερειακών ενοτήτων.
• Μελέτη και υλοποίηση έργων ενίσχυσης της προσβασιμότητας ορεινών και απομακρυσμένων περιοχών σε όλη την έκταση της Περιφέρειάς μας από την Κέρτεζη Καλαβρύτων έως την ορεινή Ναυπακτία και από το Πανόπουλο έως την Ανδρίτσαινα.
Ισχυρή ήταν η παρουσία της Περιφέρειας όμως και στα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας με στόχο την αύξηση του βαθμού αντοχής και θωράκισης της Δυτικής Ελλάδας. Στον τομέα αυτό, επενδύθηκαν χρήματα άνω των 70 εκ. ευρώ σε αντιπλημμυρικά έργα και έργα αποκατάστασης, καθαρισμού και οριοθετήσεων για ποτάμια, χειμάρρους και υδατορέματα (ενδεικτικά για την Αιτωλοακαρνανία: τα έργα του ποταμού Αχελώου, για την Αχαΐα: των ποταμών Σελεμνού, Ξυλοκέρας, Βολιναίου, Ξηρόρεμα, Αγίου Βασιλείου και Αροανίου και για την Ηλεία: του ποταμού Αλφειού, κ.ά).
Εκτός των παραπάνω, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ήταν «παρούσα» σε κάθε ανάγκη. Χρηματοδότησε έργα αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού δικτύων αποχέτευσης με ποσό που συνολικά ξεπερνάει τα 26,5 εκ. ευρώ, ενώ πάνω από 38 εκ. ευρώ διατέθηκαν για εκσυγχρονισμούς και επεκτάσεις δικτύων ύδρευσης σε Δήμους της Δυτικής Ελλάδας (ενδεικτικά, η υδροδότηση της Βουπρασίας με προϋπολογισμό 9 εκ. ευρώ, η κατασκευή του εσωτερικού δικτύου ύδρευσης του Μεσολογγίου με προϋπολογισμό 6,7 εκ. ευρώ, η βελτίωση του δικτύου ύδρευσης στον Ερύμανθο με προϋπολογισμό 1,5 εκ. ευρώ, κ.ά.).
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί η πρωτοβουλία της Περιφέρειας να προχωρήσει σε συνολική παρέμβαση ανάπλασης στην παραλία του Ρίου (μέσω σύμβασης 30ετούς διάρκειας με την ΕΤΑΔ), προκειμένου να διαμορφωθεί χώρος αναψυχής και άθλησης, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, καθώς και η ολοκλήρωση μελέτης για την αποκατάσταση και προφύλαξη της ακτογραμμής στη βόρεια πλευρά της Πάτρας.
Τέλος, έργα με ιδιαίτερη σημασία είναι η επίτευξη εκκίνησης της μεγάλης επένδυσης στο Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων και του Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών Βόνιτσας, όπως και η συμβολή της Περιφέρειας σε έργα μεγάλων ενεργειακών αναβαθμίσεων σε πολλά δημόσια κτίρια, η αποπεράτωση του νέου Δημαρχείου Καλαβρύτων και των ΤΕΠ στο Νοσοκομείο Αμαλιάδας, όπως και η ολοκλήρωση μελετών για την ανάπλαση του Επιμελητηρίου Αχαΐας, η κατασκευή νέων δομών για το ίδρυμα «Παναγία Ελεούσα», η αποπεράτωση των εργασιών και η επαναλειτουργία του κτιρίου Χρυσόγελου στο Μεσολόγγι, κ.ά.
Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ
Συνεχίζοντας την μεγάλη προσπάθεια, ο Νεκτάριος Φαρμάκης και ο συνδυασμός «ΜΠΡΟΣΤΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ» έχουν εκπονήσει ένα εξίσου μεγάλο ή και μεγαλύτερο σχεδιασμό για την «επόμενη μέρα». Μεταξύ άλλων, σχεδιάζονται τα εξής:
• Ολοκληρωμένο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας με επέκταση όλων των αναγκαίων συντηρήσεων και κάλυψη των προβλημάτων που ακόμα υπάρχουν, με συνολικό προϋπολογισμό 100 εκ. ευρώ.
• Κατασκευή πρότυπων διαβάσεων σε μεγάλες πόλεις όπως η Πάτρα, ο Πύργος, το Αγρίνιο, η Αμφιλοχία, το Αίγιο, τα Καλάβρυτα, η Αρχαία Ολυμπία, κλπ με συνολικό προϋπολογισμό 20 εκ. ευρώ.
• Εκκίνηση και ολοκλήρωση της μεγάλης αστικής ανάπλασης του «Λαδόπουλου» στην Πάτρα.
• Εκκίνηση εφαρμογής των δράσεων του σχεδίου ανασυγκρότησης της Π.Ε. Ηλείας με επίκεντρο την Αρχαία Ολυμπία.
• Οδική σύνδεση του αεροδρομίου του Αράξου με την εθνική οδό Πατρών – Πύργου.
• Διασύνδεση του ορεινού όγκου των Καλαβρύτων αλλά και του παραλιακού δικτύου Αιγιαλείας- Πάτρας- Δυτικής Αχαΐας με ένα ολοκληρωμένο και ασφαλές οδικό δίκτυο.
• Διασύνδεση του βορείου τμήματος της Ηλείας των επαρχιακών οδών Κυλλήνης – Πηνειού – Αμαλιάδας, αλλά και του νοτίου τμήματος Ζαχάρω – Κρέστενα – Αρχαία Ολυμπία.
• Αναβάθμιση του παλαιού εθνικού οδικού δικτύου από τον δήμο Ναυπακτίας έως τον δήμο Ακτίου Βόνιτσας, της ΕΟ Αγρινίου – Καρπενησίου, της ΕΟ Ναυπάκτου – Θέρμου καθώς και την ολοκλήρωση των επαρχιακών οδών σε δήμους της Αιτωλοακαρνανίας.
• Συντήρηση και διάνοιξη οδών περιμετρικά των λιμνών της Περιφέρειας για την αύξηση της επισκεψιμότητας.
• Ολοκλήρωση και εφαρμογή του σχεδιασμού για την ανάπλαση, αξιοποίηση και λειτουργική διαχείριση των θαλασσίων μετώπων στην Πάτρα, το Αίγιο και τη Ναυπακτία.
• Εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης του δικτύου των λιμένων της ΠΔΕ και καθορισμού του διακριτού τους ρόλου με στόχο να συνεισφέρουν στη διάχυση της ανάπτυξης προς την ενδοχώρα.
• Συμμετοχή στα έργα αναβάθμισης των λιμένων της Περιφέρειας στη βάση του Στρατηγικού Σχεδιασμού για την ενίσχυση των συνδυασμένων μεταφορών αλλά και την βελτίωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.
• Στήριξη της ανάπτυξης του δικτύου υδατοδρομίων. Τα υδροπλάνα μπορούν να εξυπηρετήσουν τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με τα νησιά, πρωτίστως σε Πάτρα, Κατάκολο, Κυλλήνη και Μεσολόγγι και δευτερευόντως στη λίμνη Τριχωνίδα, προς εξυπηρέτηση του Αγρινίου και της ενδοχώρας της Αιτωλοακαρνανίας.
• Αξιολόγηση και ωρίμανση των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας που προτείνονται από τα στρατηγικά σχέδια.
• Προσεισμικός έλεγχος δημοσίων και ιδιωτικών κτιρίων υψηλής σπουδαιότητας και επιμόρφωση μηχανικών σε συνεργασία με το Τεχνικά Επιμελητήρια και τους αρμόδιους φορείς.
«Πίσω από κάθε έργο, μικρό ή μεγάλο, υπάρχουν άνθρωποι. Άνθρωποι που εργάζονται για την ολοκλήρωσή τους, κυρίως όμως άνθρωποι που επωφελούνται από αυτά, που ζουν καλύτερα και παράγουν περισσότερο. Δηλαδή, κάθε έργο ανοίγει και έναν κύκλο οικονομίας και τελικά, αποτελεί μία επένδυση που ενισχύει την ανάπτυξη και την προκοπή όλων. Διανύσαμε 4 χρόνια, κερδίζοντας κάθε μέρα και μία μικρή ή μεγαλύτερη νίκη, σε επίπεδο υποδομών. Ο αγώνας όμως συνεχίζεται. Και με τη στήριξη των πολιτών της Δυτικής Ελλάδας, μετά τις 8 Οκτωβρίου ξεκινάμε τη νέα προσπάθεια για να γίνει η Δυτική Ελλάδα, τόσο σύγχρονη και τόσο όμορφη όσο όσο αξίζει σε όλους τους ανθρώπους της» σημειώνει ο Νεκτάριος Φαρμάκης.