Η εύρεση χρημάτων η σημαντικότερη πρόκληση για τα έργα…
Δύο έργα, που αποτελούν μεγάλες εκκρεμότητες του παρελθόντος, έχει ώριμα προς δημοπράτηση το Υπουργείο Υποδομών, ωστόσο ακόμη βρίσκεται σε αναζήτηση του κατάλληλου χρηματοδοτικού εργαλείου για να προχωρήσουν…
Ο λόγος για τις υπολειπόμενες εργασίες στο φράγμα Αχυρών στην περιοχή του Ξηρομέρου και την αποπεράτωση της Διώρυγας Δ1 Αμβρακίας – Αμφιλοχίας – Βάλτου, που αφορά την ύδρευση και άρδευση της περιοχής του Βάλτου. Και για τα δύο αυτά έργα, το Υπουργείο Υποδομών, πρόσφατα απαντώντας στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου για τα αντιπλημμυρικά έργα αρμοδιότητάς του στην Αιτωλοακαρνανία, ανέφερε ότι είναι πλέον ώριμα για δημοπράτηση.
Και στις δύο περιπτώσεις, από τη στιγμή που μιλάμε για έργα που έχουν μείνει ημιτελή και πρέπει κάποτε να ολοκληρωθούν, τα κόστη δεν είναι δυσθεώρητα, ωστόσο καθώς η χώρα έχει περάσει πολλές ευρωπαϊκές προγραμματικές περιόδους, τα κοινοτικά χρήματα για «βαριά» έργα υποδομής λιγοστεύουν προϊόντος του χρόνου, τη στιγμή όμως που δεν ισχύει το ίδιο για τις ανάγκες που υπάρχουν συνολικά στη χώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσό που απαιτείται για τις υπολειπόμενες εργασίες στο φράγμα Αχυρών εκτιμούνται περίπου σε 15 εκατ. ευρώ. Εντούτοις η άσκηση εύρεσης χρημάτων είναι ίσως η σημαντικότερη πρόκληση για τα έργα…
Σε σχέση με τη Διώρυγα της Αμφιλοχίας, θα πρέπει να αναφερθεί ότι το έργο καρκινοβατεί για σχεδόν 20 χρόνια, ενώ το 2020 το Υπουργείο προχώρησε στη διάλυση της σύμβασης με τον ανάδοχο διαπιστώνοντας ότι εκείνος αδυνατούσε να ολοκληρώσει το έργο. Η πρώτη σύμβαση του έργου ανάγεται στο μακρινό 2006 (!), ωστόσο μετά από ένα αέναο «σταμάτα – ξεκίνα» και με προβλήματα στη χρηματοδότησή του, το 2012 το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, προκειμένου ακριβώς αυτά τα προβλήματα να πάψουν. Δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα ούτε έτσι κατέστη εφικτό να ολοκληρωθεί.
Πλέον το Υπουργείο έχει «μαζέψει» τις υπολειπόμενες εργασίες για την «Αποπεράτωση Διώρυγας Αμφιλοχίας και σήραγγας Βάλτου για άρδευση-ύδρευση κοινοτήτων Επαρχίας Βάλτου» και την «Ανακατασκευή Διώρυγας Δ1 και επέκταση διώρυγας Αμβρακίας – Αμφιλοχίας» σε μια εργολαβία – σκούπα και αναζητά τη χρηματοδότηση… Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, αφού η κατασκευή αγωγού μεταφοράς νερού δυτικά του Αχελώου, πρόκειται να αρδεύσει πάνω από 100.000 στρέμματα και παράλληλα να υδρεύσει περιοχές του δήμου της Αμφιλοχίας.
Από την άλλη το φράγμα των Αχυρών είναι γνωστό ότι ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 και μέχρι σήμερα παραμένει ημιτελές. Συγκεκριμένα μέχρι σήμερα, έχει κατασκευαστεί ήδη το φράγμα και μεγάλο μέρος της μιας εκ των ζωνών άρδευσης (Ψηλή Ζώνη) και απομένει να κατασκευαστούν τα συναφή έργα του φράγματος, το εναπομείναν τμήμα της Ψηλής Ζώνης καθώς και η Χαμηλή Ζώνη άρδευσης.
Το Υπουργείο Υποδομών για αυτές τις υπολειπόμενες εργασίες έχει προχωρήσεις στις σχετικές μελέτες και τη σύνταξη τευχών δημοπράτησης, ενώ από το 2023 υπάρχει και η περιβαλλοντική αδειοδότηση, αυτών των εργασιών. Η ολοκλήρωση και η λειτουργία του Φράγματος Αχυρών εκτιμάται ότι θα δώσει πνοή στις καλλιέργειες, περίπου 25.000 στρεμμάτων, ενώ ταυτόχρονα θα διευρύνει τις δυνατότητες ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας και σε ζωικό κεφάλαιο στην περιοχή. Μάλιστα πλέον λόγω της ανομβρίας που λόγω της κλιματικής αλλαγής εμφανίζεται όλο και πιο συχνά η αναγκαιότητα του έργου έχει γίνει ακόμη μεγαλύτερη.
Το ζητούμενο λοιπόν είναι η χρηματοδότηση των έργων αυτών ή ακόμη καλύτερα η προτεραιοποίηση τους να χρηματοδοτηθούν, αφού πρόκειται για έργα που έχουν μείνει ημιτελή…