Το τίμημα και η ολοκλήρωσης της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την Socar εξαρτάται άμεσα από την επιλογή του αγωγού (TAP ή Nabbuco West) που θα μεταφέρει το ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη
Σύμφωνα με πληροφορίες, το 100% του ΔΕΣΦΑ αποτιμάται γύρω στα 600 εκατ. ευρώ, επομένως το ελάχιστο αποδεκτό τίμημα για το ΤΑΙΠΕΔ με το προς πώληση 66% είναι γύρω στα 400 εκατ. ευρώ, ποσό που φαίνεται να υπερκαλύπτει η προσφορά της Socar
Του Βασίλη Γεώργα / εφημερίδα των συντακτών
Αμεσα συνυφασμένη με την επιλογή ενός εκ των δύο αγωγών φυσικού αερίου, TAP ή Nabbuco West, που θα μεταφέρει το αζερικό αέριο στην Ευρώπη, φαίνεται να είναι η πώληση του ΔΕΣΦΑ στη Socar, καθώς τόσο η κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν όσο και η ελληνική κυβέρνηση συνδέουν ανεπίσημα με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τον φάκελο αποκρατικοποίησης με τις τελικές αποφάσεις της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ.
Ετσι, εξηγείται σε κάποιο βαθμό και η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ (πουλά το 31%) και των ΕΛ.ΠΕ. (μέτοχος με 35% στον ΔΕΣΦΑ) να καθυστερήσουν την ανακοίνωση της απόφασης για την αποδοχή ή την απόρριψη της προσφοράς που κατέθεσαν την περασμένη εβδομάδα οι Αζέροι της Socar και η οποία, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν γίνει γνωστές, φαίνεται να διαμορφώνεται σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα από τις προσδοκίες της κυβέρνησης, εμπεριέχοντας ωστόσο σειρά παραδοχών.
Χωρίς να υπάρχει επίσημη ανακοίνωση, οι «διαρροές» κάνουν λόγο για ένα ποσό που κυμαίνεται από 350 εκατ. ευρώ μέχρι και 430-450 εκατ. ευρώ και συνδέεται μεταξύ άλλων με την αξία ενεργητικού του ΔΕΣΦΑ, τις υποχρεώσεις του και άλλα κριτήρια. Ελπίδα της κυβέρνησης είναι να προκριθεί ο TAP, με την προσδοκία ότι οι Αζέροι θα δεχθούν να αυξήσουν την προσφορά τους για τον ΔΕΣΦΑ, αφού ο στρατηγικός ρόλος αλλά και η αξία του διαχειριστή του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου θα αναβαθμιστεί. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν αποκλείεται οι Αζέροι να επιμείνουν σε μια χαμηλή προσφορά που ουσιαστικά θα σηματοδοτήσει και την άγονη κατάληξη ενός ακόμη διαγωνισμού, οδηγώντας σε ένα νέο, διπλό φιάσκο την κυβέρνηση και διευρύνοντας ακόμη περισσότερο την τρύπα στα δημόσια έσοδα.
Oι Αζέροι της Socar θεωρούν σίγουρο ότι σύντομα ο ΔΕΣΦΑ και οι ελληνικές υποδομές του συστήματος φυσικού αερίου θα περάσουν υπό τον έλεγχό τους. Με δηλώσεις του στο Reuters ο πρόεδρος της Socar, Rovnag Abdullayev, είπε ότι ξεκίνησαν επίσημα οι διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΦΣΑ, σημειώνοντας πως «αυτό σημαίνει ότι ολόκληρο το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της Ελλάδας θα βρίσκεται σύντομα στα χέρια μας».
Η κοινοπραξία της οποίας επικεφαλής είναι η βρετανική BP (συμμετέχουν η γαλλική Total και η νορβηγική Statoil) αναμένεται να ανακοινώσει ποιο από τα δύο σχέδια αγωγών θα επιλέξει στις 28 Ιουνίου. Αν δηλαδή θα είναι ο Trans Adriatic Pipeline, ο οποίος διέρχεται από την Ελλάδα με κατάληξη την Ιταλία και απολαμβάνει τη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, ή ο Nabbuco West, ο οποίος από την Τουρκία θα περνά σε Βουλγαρία, Ουγγαρία και θα καταλήγει στην Αυστρία. Αμφότεροι οι αγωγοί υποστηρίζονται από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ενωση ως εναλλακτικές επιλογές για την απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Μία εβδομάδα νωρίτερα, στις 23 Ιουνίου η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα μπορεί να έχει μια πρώτη εικόνα για το ποια από τις δύο προτάσεις έχει προβάδισμα, αν και υψηλόβαθμοι παράγοντες του ΥΠΕΚΑ προεξοφλούσαν ήδη από την περασμένη εβδομάδα, ανήμερα του ναυαγίου της ΔΕΠΑ, την επιλογή του TAP από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ και έθεταν θέμα συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου με μικρό ποσοστό στη μετοχική σύνθεση του αγωγού.
Συνεδριάζουν τα ΕΛ.ΠΕ.
Υπό το πρίσμα των παραπάνω ημερομηνιών, μόνο συμπτωματική δεν μπορεί να θεωρηθεί η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου τής Ελληνικά Πετρέλαια να συνεδριάσει από… την ερχόμενη εβδομάδα για να συζητήσει την προσφορά των Αζέρων, ώστε εν συνεχεία να συνεδριάσει και το ΤΑΙΠΕΔ για να λάβει την οριστική απόφαση για τον διαγωνισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το 100% του ΔΕΣΦΑ αποτιμάται γύρω στα 600 εκατ. ευρώ, επομένως το ελάχιστο αποδεκτό τίμημα για το ΤΑΙΠΕΔ με το προς πώληση 66% είναι γύρω στα 400 εκατ. ευρώ, ποσό που φαίνεται να υπερκαλύπτει η προσφορά της Socar, αν και μάλλον δεν προσεγγίζει καν τις αρχικές προσδοκίες για τίμημα 460 εκατ. ευρώ που είχε καλλιεργηθεί.
Πέραν του ταμειακού οφέλους που θα έχει η Ελλάδα, η κυβέρνηση θέλει να ελπίζει ότι ενδεχόμενη ευόδωση της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ θα σημάνει και την ένταξη του ελληνικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου στο ευρύτερο σύστημα μεταφοράς αζερικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ενωση. Με λίγα λόγια δηλαδή, η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ θα παίξει ρόλο και στην τελική απόφαση της κοινοπραξίας διαχείρισης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (ΤΑP), ως της διαδρομής που θα μεταφέρει το αζερικό αέριο στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας και Ιταλίας, αντί του ανταγωνιστικού Nabucco που παρακάμπτει τη χώρα μας και ακολουθεί διαδρομή μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας μέχρι την Αυστρία.