Διαφορετικά σταθμά για την Αιτωλοακαρνανία

Αιτωλοακαρνανία 2Η διαβούλευση που ξεκίνησε στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος με στόχο την αναθεώρηση του Χωροταξικού Πλαισίου της περιοχής μας έληξε προχθές τη Δευτέρα. Το θέμα μοιάζει να μην αγγίζει την καθημερινότητα των πολιτών -τουλάχιστον άμεσα- ωστόσο είναι κεφαλαιώδους σημασίας από τη στιγμή που το νέο Χωροταξικό Πλαίσιο θα δίνει τις βασικές αναπτυξιακές κατευθύνσεις της κάθε περιοχής και βάσει αυτών των κατευθύνσεων θα αξιοποιηθεί το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Το οξύμωρο είναι ότι κανείς από τους φορείς της Αιτωλοακαρνανίας -με εξαίρεση το ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας- δεν δημοσιοποίησε τις προτάσεις που κατέθεσε, αν κατέθεσε… Έτσι μέχρι στιγμής η όποια συζήτηση περιρίζεται πάνω στα συμπεράσματα της Α φάσης της μελέτης. Ωστόσο ήδη διαφαίνονται κάποια θέματα που για ακόμη μια φορά βάζουν την Αιτωλοακαρνανία σε σχέση με την υπόλοιπη περιφέρεια και δείχνουν πως οι ενδοπεριφερειακές ανισότητες αντί να αμβλυνθούν μάλλον, οδεύουν προς όξυνση.

Ενδεικτικό παράδειγμα το φυσικό αέριο. Η έλευση του φυσικού αερίου στην Αιτωλοακαρνανία σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό του νέου χωροταξικού σχεδίου προβλέπεται να γίνει από την βόρεια Ελλάδα μέσω του αγωγού ΤΑΡ όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του. Αντίθετα στην Αχαία και την Ηλεία το φυσικό αέριο προβλέπεται να έρθει από την επέκταση του δικτύου για την Πελοπόννησο (μέσω Κορίνθου και Μεγαλόπολης). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το φυσικό αέριο στην Αιτωλοακαρνανία θα έρθει πολύ αργότερα από ότι στους άλλους δυο νομούς της Δυτικής Ελλάδας και φυσικά αναδεικνύει το παράλογο του κατασκευάσματος της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, της μόνης περιφέρειας που χωρίζεται από θάλασσα.

σήραγγα Αγίου ΗλίαΑν στην περίπτωση του φυσικού αερίου υπάρχει το… ανυπέρβλητο εμπόδιο της θάλασσας, στην περίπτωση των οδικών αξόνων δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Και όμως και σε αυτή την περίπτωση τα σταθμά για την Αιτωλοακαρνανία είναι διαφορετικά. Και παράδειγμα για αυτό είναι ότι από την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος τίθεται ως πρώτη προτεραιότητα -και μάλιστα θεωρείται και casus belli για την περιφέρεια- η ολοκλήρωση του τμήματος της Ολυμπίας Οδού Πάτρα -Πύργος- Τσακώνα, που θα συνδέσει τον αυτοκινητόδρομο με τον αυτοκινητόδρομο του “Μωρέα”, την ώρα όμως που ούτως ή άλλως υπάρχει σύνδεση των περιφερειών Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου στο ύψος που ο ΠΑΘΕ συναντά τον “Μωρέα” στην Κόρινθο… Αντίθετα σε δεύτερη προτεραιότητα τίθεται η σύνδεση της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος με τον ανατολικό άξονα μέσω του δρόμου Πλατυγιάλι -Αγρίνιο- Καρπενήσι-Λαμία, ενός δρόμου που θα μπορούσε να συνδέσει την Αιτωλοακαρνανία και την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος με δυο αυτοκινητοδρόμους, τον ΠΑΘΕ στο ύψος της Λαμίας και την Κεντρική Οδό Ε65 που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται. Αναρωτιέται λοιπόν κανείς με ποια λογική κρίνεται ως πιο απαραίτητη η σύνδεση της Ηλείας με την Αρκαδία και η συνάντηση δυο αυτοκινητοδρόμων, από την σύνδεση της Αιτωλοακαρνανίας με την ανατολική Ελλάδα και τη συνάντηση τριών αυτοκινητοδρόμων…