Ο Δήμος Ιεράς πόλεως Μεσολογγίου και το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου σε συνεργασία με το Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών –Μουσείο Βάσως Κατράκη, διοργανώνει στα πλαίσια των εορτών για την 189η επέτειο της Εξόδου της Ηρωικής φρουράς των Ελευθέρων Πολιορκημένων έκθεση ζωγραφικής ενός εκ των κορυφαίων Ελλήνων ζωγράφων, του Χρήστου Μποκόρου με τίτλο “της εξόδου”.
27 Μαρτίου – 26 Απριλίου
ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ – ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΑΣΩΣ ΚΑΤΡΑΚΗ
Χρήστος Μποκόρος
Ο Διονύσιος Σολωμός απ’ απέναντι άκουγε να βαρούν ντουφέκια “κι απ’ το κανόνισμα το πολύ συχνά ολημερνίς και καπότε οληνυχτίς η γή έτρεμε από κάτου από τα πόδια τους, όσο οι Τούρκοι επολιορκούσαν το Μισολόγγι… και οι πλέον πάμπτωχοι εβγάνανε το οβολάκι τους” λέει “και το δίνανε στις γυναίκες που διακονεύανε και εκάνανε το σταυρό τους κοιτάζοντας κατά ‘κείθε και κλαίοντας”.
Ανοιξιάτικη βροχούλα σήμερα. Τέτοιον καιρό, άνοιξη του 1826, αποφασίσανε να βγούν ελεύθεροι οι πολιορκημένοι και ‘κει… ανάμεσα στ’ αποκομμένο ‘μπρός και στ’ απελπισμένο πίσω… “χιλιάδες εξαπλώθηκαν μονομιάς εις μία νύχτα απ’έξω απ’ τα τείχη του Μεσολογγιού, ελαφρή βροχή ράντιζε την γην εις το έβγα τους και πολλοί εφώναζαν μας κλαίει κι ο μεγαλοδύναμος απόψε”.
“Άραγε είναι αληθές ότι η θυσία των απέβη επί ματαίω; Ουδείς δύναται ν’ αποφανθεί μετά βεβαιότητος, ουδείς δύναται να προεξοφλήσει το μέλλον” ακόμη κι αν “αι προοπτικαί διαγράφονται σκοτειναί.” Ανέκαθεν άλλωστε με τα μεγάλα σκοτάδια του κακού παλεύανε όσοι επεδίωκαν την αρετή, “ολίγο” γαρ το “φως και μακρινό σε μέγα σκότος κι έρμο”.
“Θέλ’τε ν ακούσ’τε κλάηματα γυναίκεια μοιρολόγια καρδούλα μου;
περάστ’ απ’ το, μάνα μ’, Αιτωλικό, σύρτε στο Μεσολόγγι παιδάκια μου,
που κλαίν οι μάνες για παιδιά και τα παιδιά αχ! για μάνες, μανούλα μου,
δεν κλαίν’ αχ! για το σκοτωμό δεν κλαίν’ για την ορφάνια καρδούλα μου,
μόν’ κλαίνε για αχ! για το σκλαβωμό που θε’ να σκλαβωθούνε, παιδάκια μου”.
Το έργο “έξοδος” ζωγραφισμένο “εν δόξει” ήδη από το 2006, το δάνεισε τώρα ευγενικά απ’ τη συλογή του ο Σωτήρης Φέλιος, για να εκτεθεί κι αυτό μαζί με τ’ άλλα της εξόδου, στο μουσείο της Βάσως Κατράκη, στο Αιτωλικό.